• Anonym (????????)

Varför får man anemi? Vad är fel?

Om man har anemi som blir värre för varje månad men inte vet varför vad kan felet vara? Vad kan leda till anemi? Inre blödningar av något slag va? En blödande tumör? Vad mer?

• Svar på tråden Varför får man anemi? Vad är fel?
  • John22

Du kommer få 100 ggr bättre svar om du bara använder Google för att ta reda på det. Det finns redan tusentals beskrivningar av vad anemi är och vad som orsakar det.

Sedan ska du givetvis ta dig till en läkare och låta denne ta reda på vad som försiggår.

• Anonym (????????)
    John22 skrev 2017-05-20 16:42:13 följande:
    Du kommer få 100 ggr bättre svar om du bara använder Google för att ta reda på det. Det finns redan tusentals beskrivningar av vad anemi är och vad som orsakar det.

Sedan ska du givetvis ta dig till en läkare och låta denne ta reda på vad som försiggår.
    Google är inte min vän. Läkare hittar inte felet därav frågan.
  • Anonym (Huj)

Har ni utrett för magproblem, tex glutenintolerans?

• 1234568

Menstruation kan ge anemi. Celiaki. Heliko bakterien är bra att testa, den kan ge anemi. Dels kan den ge magsår som små bölder och hb sjunker. Och dels kan den ge inflammation i tarmen som gör att järn inte tas upp som det ska. B12 brist kan ge anemi. Så även brist på folsyra. Problem med sköldkörteln kan ge anemi.

Sedan kan många blodsjukdomar/cancer ge anemi.

Och såklart alla sorts blödningar kan ge anemi.

Nu vet jag ju inte vilka utredningar du gjort. Men heliko bakterien, b12 och ths bör man testa först. Sedan gastroskopi/kolonskopi. Om allt det här visar ok, då är det dags att kolla benmärgen.

Men ofta är det ett små blödande sår i magen som är orsaken till anemi, om man är ung och mensen inte förklarar saken.

Testa ta järn tillskott ( gärna 200-300mg/dygnet) + b12 vitaminer och c vitaminer. Om du har konstaterad anemi så behövs mer än 1 kapsel järn för att få upp värden.

• Anonym (.-.-.)

Det första man brukar ta reda på är om anemin beror på blödning eller annat. Det kan man se på storleken på blodkropparna. Sedan går man vidare med lämplig utredning. Kan bero på massor av saker. Omöjligt att svara på utan att se provsvar.

• Anonym (Majken)

Jag vet inte varför jag har det. Inte läkarna heller. Men jag har det!

• Anonym (Rödkroppen)

Ärftliga faktorer kan vara en orsak. Själv gick jag länge med låga järnvärden och i synnerhet vid graviditeterna. Jag fick alltid skäll och förmaningar, barnmorskan bannade mig för att jag var vegeterian. Min husläkare sa att att vegetariskt+fisk inte kunde vara orsaken och slutligen visade det sig att jag har en tallasemia minor som innebär för små och för få röda blodkroppar som är lite ojämna i formen.

• Anonym (????????)

Vad snällt att ni har gett massor av förslag.

Svar på tråden Varför får man anemi? Vad är fel?