• HonJagVi

Honkatt med ungar

Hej!.

Jag plockade in en honkatt som vart dräktig då ingen verkade vilja ha henne. Hon fick sina ungar för några dagar sen.

Men hur vet jag att ungarna får kissat och bajsat?.

Ungarna är pigga, äter som dem ska osv. Men inte sätt mamma katt tvätta dem. Har iofs inte velat störa dem så gått där ifrån efter morgon och kvälls kollen.

Jag är inte direkt orolig eftersom dem är pigga. Men hur vet jag?.

• Svar på tråden Honkatt med ungar
  • Abegayle70

Det där sköter kattmamman ända tills de börjar äta fast mat.  Du har ju inte koll på vad hon gör under större delen av dygnet.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • HonJagVi

Jo men tänkte ifall hon inte gör det. Bo platsen e ju liksom inte smutsig eller så. Filten dem har.

:)

• Glinda från Oz

Vad bra att du kunde hjälpa dem. Mamma katt sköter det där, väg ungarna varje dag så du ser att de går upp i vikt som de ska bara. Köp en kattungelåda också och fyll med sand som inte klumpar sig (kattungarna kan testa och smaka på sanden och de kan dö om sanden är klumpbildande) mamma katt kommer lära ungarna hur man använder lådan.

Se till att ungarna är vaccinerade och id märkta då du säljer dem (de pengarna får du igen då du säljer dem) och kastrera mamman såfort ungarna är 12 veckor.

• HonJagVi
    Glinda från Oz skrev 2017-05-21 10:48:38 följande:

Vad bra att du kunde hjälpa dem. Mamma katt sköter det där, väg ungarna varje dag så du ser att de går upp i vikt som de ska bara. Köp en kattungelåda också och fyll med sand som inte klumpar sig (kattungarna kan testa och smaka på sanden och de kan dö om sanden är klumpbildande) mamma katt kommer lära ungarna hur man använder lådan.

Se till att ungarna är vaccinerade och id märkta då du säljer dem (de pengarna får du igen då du säljer dem) och kastrera mamman såfort ungarna är 12 veckor.

Aldrig hört att dem kan dö av klump bildande kattsand... aldrig vart med om det innan...

Hon ligger i en flyttlåda så den biten har ja koll på ????
  • Dexter dot com

Om du inte är där hela tiden kan du inte veta men är du orolig så ta en tvättlapp och blöt den med ljummet vatten och stryk/massera ungarna över magen så kommer dom kissa/bajsa.

• anna7607

Om mamma katt är slarvig så rinner kisset ut ändå. Men dom brukar sköta det utan problem. Se till att hon får i sig vatten mjukmat m vatten i så dricker hon det först innan hon äter. Om mjölken sinar blir den giftig. Vid 4 veckor kan du börja m mjukmat och ställa fram torrisar till bebisarna. En liten låda med icke klumpande sand. Och ej stora bitar. Rekommenderar Coops icke klumpande. Om som äter sanden fastnar klumpande i tarmarna. Lycka till med dom små trollen och du är en ängel som tog in henne.

• Glinda från Oz
    HonJagVi skrev 2017-05-21 16:45:13 följande:

Aldrig hört att dem kan dö av klump bildande kattsand... aldrig vart med om det innan...

Hon ligger i en flyttlåda så den biten har ja koll på ????

Så är det i alla fall, kattsanden bildar ju stenhårda klumpar så du kan ju själv tänka på hur det blir om man äter det. En flyttlåda låter jättebra. :)
  • Domesticgoddess

Instämmer med övriga i att mamma katt fixar det galant, oroa dig inte så länge ungarna är pigga.

Skriver bara för att säga att jag önskar det fanns fler som du, man blir varm om hjärtat!

Svar på tråden Honkatt med ungar