SSRI mot stamning
Hej. Jag har i hela mitt 24-åriga liv levt med stamning. Eller levt och levt, har dom senaste åren utvecklat någon slags social fobi av detta så jag kan inte påstå att det känns som att jag lever.
Ett exempel är att jag har väldigt svårt att presentera mig, har gått väldigt dåligt de gånger jag gjort det och det har blivit en stor rädsla för mig nu. Det är oerhört frustrerande! Vill byta jobb t.ex. Vill börja spela fotboll igen, vill göra såå mycket men det stoppar mig helt enkelt. Har väldigt svårt att ringa också, eller prata i telefon överhuvudtaget. Får en stor klump i magen och sån ångest. Detta sätter många käppar i min vardag. Såna saker som folk tar förgivet sitter jag och grubblar på hela tiden. Har googlat i säkert 3 år efter någon lösning och försökt tänka på ett annat sätt men det går inte, och jag börjar känna att allt bara är hopplöst. Kan liksom inte se en framtid framför mig pga det här. Har varit till vårdcentralen (tog lång tid innan jag vågade gå dit och berätta) och förklarat hur det ligger till och bett om ångestmedicin men har inte tagit det än då jag inte vet om det blir ännu värre eller bättre.
Jag undrar om någon har erfarenhet med ångestmedicin mot sin stamning? Eller bara själva ångesten att stamma? Har just nu citalopram utskrivet och skulle vara så tacksam för all hjälp!!!