• Anonym (Tacksam för svar)

SSRI mot stamning

Hej. Jag har i hela mitt 24-åriga liv levt med stamning. Eller levt och levt, har dom senaste åren utvecklat någon slags social fobi av detta så jag kan inte påstå att det känns som att jag lever.

Ett exempel är att jag har väldigt svårt att presentera mig, har gått väldigt dåligt de gånger jag gjort det och det har blivit en stor rädsla för mig nu. Det är oerhört frustrerande! Vill byta jobb t.ex. Vill börja spela fotboll igen, vill göra såå mycket men det stoppar mig helt enkelt. Har väldigt svårt att ringa också, eller prata i telefon överhuvudtaget. Får en stor klump i magen och sån ångest. Detta sätter många käppar i min vardag. Såna saker som folk tar förgivet sitter jag och grubblar på hela tiden. Har googlat i säkert 3 år efter någon lösning och försökt tänka på ett annat sätt men det går inte, och jag börjar känna att allt bara är hopplöst. Kan liksom inte se en framtid framför mig pga det här. Har varit till vårdcentralen (tog lång tid innan jag vågade gå dit och berätta) och förklarat hur det ligger till och bett om ångestmedicin men har inte tagit det än då jag inte vet om det blir ännu värre eller bättre.

Jag undrar om någon har erfarenhet med ångestmedicin mot sin stamning? Eller bara själva ångesten att stamma? Har just nu citalopram utskrivet och skulle vara så tacksam för all hjälp!!!

• Svar på tråden SSRI mot stamning
  • Anonym (A)

Jag tycker Inte, att du ska ta den. Titta på filmen Kings speech, kanske kan den hjälpa dig.

• Anonym (Tacksam för svar)

Tack för tipset. Har dock redan sett filmen och det har tyvärr inte hjälpt något.

• Kakan55

Hej!

Det du beskriver är mycket vanligt i samband med stamning. Sök hjälp hos logoped! De är vana vid den typen av rädslor som du beskriver och kan ge god hjälp. Det finns också hjälpmedel att använda i vissa svåra situationer. I de allra flesta fall bryr sig gemene man inte så mycket om att någon stammar även om det känns som det. Ge inte upp hoppet och lycka till med allt!

• Marie Lucas

Hej! Jag förstår dig helt och hållet eftersom stamning har följt mig hela livet och påverkat mitt liv negativt och fått mig att bli en ängslig och folkskygg person. MEN för 10 år sedan fick jag SSRI Venlafaxin mot utmattningssyndrom och det hjälpte min stamning också. Jag fick ett helt nytt liv. Ingen som inte stammar själv kan förstå de problem som en stammande person kan uppleva genom att inte kunna/våga kommunicera med andra på ett vanligt sätt. 
    Som sagt jag är 50 år idag och är fortfarande tacksam varje dag för att jag inte längre stammar. Det kanske inte hjälper dig med detta läkemedel, men det hjälpte mig. En stor kram och lycka till!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Linkin)
    Marie Lucas skrev 2022-08-29 11:37:01 följande:

Hej! Jag förstår dig helt och hållet eftersom stamning har följt mig hela livet och påverkat mitt liv negativt och fått mig att bli en ängslig och folkskygg person. MEN för 10 år sedan fick jag SSRI Venlafaxin mot utmattningssyndrom och det hjälpte min stamning också. Jag fick ett helt nytt liv. Ingen som inte stammar själv kan förstå de problem som en stammande person kan uppleva genom att inte kunna/våga kommunicera med andra på ett vanligt sätt. 
    Som sagt jag är 50 år idag och är fortfarande tacksam varje dag för att jag inte längre stammar. Det kanske inte hjälper dig med detta läkemedel, men det hjälpte mig. En stor kram och lycka till!

Hjälper fortfarande dig denna medicin? Hur stor förbättring din stamning av Venlafaxinm
Svar på tråden SSRI mot stamning