• Anonym (Gottegris)

Mjölkchoklad i fudge? Funkar det med kondenserad mjölk eller måste det vara med högre kakaohalt för att stelna?

Jag testade att göra fudge på kondenserad mjölk, smör och mörk blockchoklad efter ett recept.

Helt fantastiskt att det var så enkelt att röra ihop och konsistensen blev superbra. Men...

det blev liite för sött och det är såklart blockchokladen. Har nu tänkt testa med delvis mjölkchoklad och delvis mörk blockchoklad men nu premium. Kan det funka så det stelnar? Eller måste det vara mer kakaohalt och endast mörk choklad?

Nån som vet? :)

• Svar på tråden Mjölkchoklad i fudge? Funkar det med kondenserad mjölk eller måste det vara med högre kakaohalt för att stelna?
  • Lena

Det blir ännu sötare med mjölkchoklad. Använd bara mörk choklad av bättre kvalité istället

• Anonym (Gottegris)

Ja det har du kanske rätt i..

Den blockchoklad jag hade var mörk och söt och det blev en alldeles för stark kombination och tänkte jag kunde bryta av med lite mjölkchoklad.

Men det kanske är bättre att ha lite finare choklad med hög kvalitet då?

Tack för svar :)

• Lena

Ja det blir en helt annan grej med bättre choklad.

• äsch

Det finns ju två olika sorters kondenserad mjölk. En osötad och en sötad, som du nog har använt. Jag vet inte om du har smakat på den i sig själv, men den är redan väääldigt söt som det är. När jag gör fudge så tillsätter jag typ en halv dl ren kakao och inget mer till en burk kondenserad mjölk, och det är fortfarande sött, men mer uthärdligt. Så jag tror faktiskt inte att det blir bättre med mjölkchoklad.

• Carambolan

Jag hade definitivt använt bara mörk choklad. Inte blockchoklad, ta en god sort istället

• Anonym (Gottegris)

Jag hade redan inhandlat mjölkchoklad och premium choklad som nog är typ blockchoklad eftersom den ligger där. Hade även kondenserade mjölken och den var såklart söt.. Men tog fifty-fifty av chokladen och två msk whiskey i och osaltat smör. Väntar på att den ska stelna och du milda vilken ljuvlig smak :D

Tack för era svar och tankar!

Svar på tråden Mjölkchoklad i fudge? Funkar det med kondenserad mjölk eller måste det vara med högre kakaohalt för att stelna?