• Anonym (Ts)

Sandlåda, lekstuga eller studsmatta?

Hej! Vi har köpt ett hus ganska centralt och har inte någon jättestor tomt, vi har planta för antingen en sandlåda, lekstuga eller en studsmatta. Vet inte vad vi ska välja.

Barnen är 1,5 år, 3,5 år, 5 år och 7 år.

Lillebror/lillasyster kommer i december.

• Svar på tråden Sandlåda, lekstuga eller studsmatta?
  • Anonym (Hoppihopp)

Vad vill barnen helst ha?

Studsmattan lägger man undan på vintern och lekstuga används nog inte speciellt mycket under den årstiden heller

Sandlåda. Sand överallt + leksaker. Används inte på vintern heller.

Studsmatta skulle jag valt i er sits. Nu har vi både studsmatta och lekstuga men ungarna väljer studsmattan oavsett väder

• elyse

Studsmatta. Fundera över var ni ska förvara den det halvåret den inte kan användas.

• Anonym (Mia)

Era större barn vill väl helst ha studsmatta? Skulle satsa på det. Då är chansen störst att alla barn trivs och vill umgås i trädgården. För de små finns mycket annat man kan ta med ut och leka med. Om det bara var de små skulle jag valt sandlåda eller lekstuga. Eller gunga, rutschkana?

• elyse

Tänker också att sandlåda och typ lekstuga brukar finnas i lekparker.

• Anonym (Ts)

De två äldre vill ha studsmatta, men jag är lite orolig för 1,5 åringen om han ska hoppa runt där+att jag är gravid, då är det ju ytterligare ett barn som inte kan använda studsmattan, men tror att studsmatta blir mer användbart än en lekstuga eller sandlåda när de är lite äldre!

• Anonym (Hoppihopp)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-24 12:47:15 följande:

De två äldre vill ha studsmatta, men jag är lite orolig för 1,5 åringen om han ska hoppa runt där+att jag är gravid, då är det ju ytterligare ett barn som inte kan använda studsmattan, men tror att studsmatta blir mer användbart än en lekstuga eller sandlåda när de är lite äldre!

Finns ju skyddsnät har en tvåårig son som studsar omkring som en tok i vår. De kan mer än man tror
  • Erizajo

Vi har alla tre sakerna och det är definitivt studtsmattan som används mest! Min yngsta är tre och man får säga till de äldre (7 & 9) att ta det lugnt när han är med.

• Anonym (INTE studsmatta)

Jag skulle absolut inte välja studsmatta.
    Jobbar på barnakuten och det är såå många barn som kommer in som skadat sig i studsmattor! brutna armar/ben, stukade fötter, knän ur led.. osv osv..

Av de tre valen skulle jag valt lekstuga!

• Anonym (ebba)
    Anonym (INTE studsmatta) skrev 2017-05-24 13:13:37 följande:

Jobbar på barnakuten och det är såå många barn som kommer in som skadat sig i studsmattor! brutna armar/ben, stukade fötter, knän ur led.. osv osv..

Lyssna på en som jobbar på barnakuten. Har läst att studsmatta är en av de vanligaste orsakerna till att åka till akuten. Har själv ett barn som skadade sig hos en kompis -aldrig mer studsmatta! Får man skador på senor och fästen kan det innebära försvagningar i foten.
  • Anonym (Elin)

Mina är 3,5 år o 5,5 år. Minstingen leker jättemycket i lekstugan. Den store bryr sig inte alls om den. Båda gillar sandlådan, den store något mer. Båda gillar studsmattan o minstingen lärde sig snabbt att hoppa. Vi köpte den när hon var 1,5 år och balansen fick hon snabbt koll på. Svårt att välja vad som passar just er bäst.

• Anonym (Dun)
    Anonym (INTE studsmatta) skrev 2017-05-24 13:13:37 följande:

Håller med. Studsmatta går hem hos alla barn oavsett ålder, men dessa - allvarliga - skador..! Mina barn var rätt stora innan de hoppade studsmatta men två av dom har flera gånger fått ordentligt ont i nacken o det känns inte bra! Den andra fick också ont i nacken o svår huvudvärk. Flera timmar senare drabbades han av kraftig yrsel och illamående. Han har aldrig klivit upp på en studsmatta igen.
  • Anonym (Dun)

Skulle satsa på gungor och fotbollsmål :)

• Glinda från Oz

Jag hade valt studsmatta. Vi har haft både lekstuga och sandlåda och inget av det har använts särskilt mycket. Min erfarenhet är att det är roligare för både vuxna och barn att gå till lekparken och använda sandlådan där och barnen tycker det är lika kul att leka på verandan som i lekstugan. Om ni bestämmer er för en sandlåda tänk på att köpa ett lock så katterna inte går på lådan där.

• Anonym (Nn)

Studsmatta! Mina barn har tillbringat SJUKT mycket tid på vår. Nu är de 12 och 15 och det har avtagit en del. De var 1,5 och 4,5 när vi skaffade. De har aldrig gjort sig illa och vi har aldrig haft nåt skyddsnät.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Dun) skrev 2017-05-24 16:58:20 följande:

Pool kanske?

Pool är en bra idé, men då måste man vara med precis i närheten och aldrig slappna av, alla barnen är ju inte simkunniga än.
  • scanmia

Det där var ett svårt val! Vi har studsmatta och sandlåda och de har båda varit värda sin vikt i guld. Har man skyddsnät och regler om att ett barn hoppar i taget (!!! Så elaka är vi!) så känns det rätt säkert - för en 1-2-åring blir det som ett madrasserat rum. Sandlådan ger timmar av lugn sysselsättning.

Ta och titta på vad omgivningen har att erbjuda: om ni behöver ett säkert ställe att bränna av energi och spring i benen på så är studsmattan bra.

Vill ni kunna ge en lite lugnare och centrerande sysselsättning så är det sandlåda (med vatten, kanske?) som kommer att ge er mest.

Svar på tråden Sandlåda, lekstuga eller studsmatta?