• mibun

    Miniponny

    Hej!
    Jag undrar om någon här har en riktigt liten ponny, typ minishettis eller falabella, och kan berätta hur det är? Funderar på att skaffa två stycken. Kan man ha dem bara som sällskap eller måste de ridas/köras? Vad kostar de per månad i foder mm? Behöver de skos eller räcker det att verka hovarna som vanligt? Kan två små hästar dela box (inte av ekonomiska skäl utan för att de ska ha sällskap)?
    Hur är de i temperament? Har även läst om amerikanska miniatyrhästar, men tror de är lite för smäckra för min smak.
    Om man vill ha häst bara som husdjur (naturligtvis inte i huset!) ska man satsa på äldre hästar då, eller kvittar det? En shettis kan ju bli ganska gammal.

  • Svar på tråden Miniponny
  • Dexter dot com

    Alla hästar oavsett storlek mår bra av att röra på sig både för att inte bli feta och för att inte "stelna till" så har du inget intresse att köra, tömköra och/eller gå rejäla långpromenader så skippa att skaffa häst. Att stå i en hage dag ut och dag in är ju inget liv.
    Skor eller ej beror ju helt på hur ömfotad hästen är, hovkvalitet, underlag i hagen osv. Visst kan dom dela box om dom trivs tillsammans.
    Dom shettisar  jag träffat som motionerats ordentligt har varit trevliga, sociala och charmigt envisa men dom som haft inaktivt liv har varit rätt bitska och otrevliga att hantera.

  • mibun

    Nja, jag var nog lite otydlig. Vad jag menade var att jag inte är intresserad av att köra. Och rida så små hästar går ju inte (som vuxen, alltså). Däremot vill jag så klart umgås med hästarna och gå långrundor med dem. Har hund i dag och gillar att ut och gå. Jag har gått mycket som ledare när ridskolan här intill red ut i skogen med knattegruppen. Så min fråga var mer om de klarar sig på promenader eller om de måste få mer arbetsbetonade uppgifter, typ ridning/körning?

  • Dexter dot com

    Tror absolut det funkar om du går riktiga långpromenader med dom. Longera eller tömköra är ju ett bra alternativ till körning med vagn.

  • mibun

    Tack för tipset om longering. Det borde ju funka! Är det svårt att lära sig longera hästar? Jag har ridit en hel del, men aldrig provat att longera.
    Finns det fler som kan tipsa om trevliga och små hästar? Vad ska man tänka på? Skillnad på minishettis, amerikansk miniatyr och falabella? Finns det fler småraser?

  • Stoet

    Om man kan så lite om hästar så är det nog bästa att avvakta med att köpa.

  • mibun

    Varför? Jag frågar ju här för att lära mer. Jag har sett flera annonser på äldre shettisar där det står att de säljes som sällskap. Vad är fel med att köpa två sådana?

  • mibun

    Nu blir jag nyfiken, så många barnfamiljer här och ingen som har en shettis eller liknande?

  • Emerencia

    Får ha en stor hage som inte har starkt gräs eller inget alls med roliga ställen att leka på. Köra lite men då behövs nog skor både fram och bak. Bara för hästarna små betyder det inte att dom behöver mindre träning och stimulans.

  • mibun

    Tack för ditt svar! Vi bor så att vi har ganska mycket mark vi kan hägna in till en hage eller två. Även litet stall finns, så hästarna skulle bo hemma hos oss. Att jag vill ha hästar är för att jag älskar dem och har förr ridit en hel del. Nu skulle jag mest vilja ha dem som sällskap. Pyssla om, rykta och promenera med. Har sett flera annonser om shettisar som säljes som sällskap, vad betyder det? Är det hästar som hade mått dåligt av att gå tillsammans med en kompis i hagen och ibland gå på skogspromenad i grimskaft/tyglar? Om det är så fel att ha två äldre hästar så här, varför säljs de då, eller vad menas med "häst till sällskap" / "pensionär"?

  • Emerencia

    Hästmarknaden är hemsk tycker jag. Finns massa hästar som skulle behövas avlivas istället för att säljas. Men det kostar en del att avliva oxh vissa har inte råd eller okunskap. Jobbat som hovslagare under några år och såg massor av dessa små hästar. Barn växer ur dom fort och dom säljs vidare mycket mer frekvent än större och dom blir äldre. Men dessa små hästar har massa sjukdomar som fång och eksem som folk inte orkar med. Välidgt synd om dessa små, vi köpte en helt underbar liten ponny som en läkare hade på lösdrift för att titta på för dom var så söta. Gjorde inget med hästarna så dom var lite förvildade. Fick ordning på henne till slut.

  • No Logo
    mibun skrev 2017-05-26 09:08:20 följande:

    Tack för ditt svar! Vi bor så att vi har ganska mycket mark vi kan hägna in till en hage eller två. Även litet stall finns, så hästarna skulle bo hemma hos oss. Att jag vill ha hästar är för att jag älskar dem och har förr ridit en hel del. Nu skulle jag mest vilja ha dem som sällskap. Pyssla om, rykta och promenera med. Har sett flera annonser om shettisar som säljes som sällskap, vad betyder det? Är det hästar som hade mått dåligt av att gå tillsammans med en kompis i hagen och ibland gå på skogspromenad i grimskaft/tyglar? Om det är så fel att ha två äldre hästar så här, varför säljs de då, eller vad menas med "häst till sällskap" / "pensionär"?


    Minihästar kan inte ridas, ens av barn, men vill aktiveras. Promenader räcker, men det är ju kul att longera, låta dem löshoppa, lära dem tricks etc!

    Hästar som säljs som pensionär eller sällskap (till annan häst) är helt enkelt gamla hästar som fortfarande trivs med livet som som förtjänar att vara pensionärer i lugn och ro, utan ridning.
  • trash panda
    mibun skrev 2017-05-25 19:34:52 följande:

    Nu blir jag nyfiken, så många barnfamiljer här och ingen som har en shettis eller liknande?


    Du får nog fler och bättre svar på ett hästforum. Jag rekommenderar att du startar en tråd på bukefalos.com istället.
  • Stoet

    Fast genom att hänga på fl blir en inte vidare kunnig. Vänd dig till ett stuteri som föder upp dem. Så kan du hänga där och känna in.

    Och Jodå. Vi har ett gäng shettisar hemma.

  • mibun

    Tack för era svar! Och tips på hästsida!
    Vad mysigt det låter med ett gäng shettisar hemma. Hur många har ni och vad har ni dem till, om jag får fråga? Jag tänker som du skrev ovan att pensionerade hästar är gamla hästar som fortfarande mår bra och trivs med livet. Ett par sådana skulle jag vilja ha, gå långrundor med, rykta och sköta om. Det skulle kunna fungera, låter det som? Även löshoppning är roligt, tycker jag.

  • Stoet

    Vi har tre stycken av den rasen. Ungarna rider dem, sen kör vi dem med liten rockard. Och de agerar sällskap till de större hästarna. De är otroligt envisa. Och hungriga. Och med det är många av dem rätt rymningsbenägna. Shettisar blir rätt gamla. Vår äldsta är 24 och hur pigg som helst. Går i lösdrift. Vår granne har en 27 och en 29-åring.

  • mibun

    Tack för ditt svar! Häftigt att hästarna är så gamla och fortfarande pigga! Envisheten känner jag till. Är de ungefär som russ? (Kanske har fel, men de russ jag har stött på har varit grymt envisa.)

  • Starkast

    Vi har två små sällskapsdamer till vår tävlingshäst.
    De skulle ALDRIG må bra av att inte få jobba sig trötta. De är individer som alla andra djur. En promenad är inte särskilt mycket stimulan för en häst - oavsätt storlek.

Svar på tråden Miniponny