• Slutarökaförbebisskull

Gravid och Sluta röka? Hjälp tack!

Jag är gravid i vecka 13. Och har sån ångest över att jag inte kan sluta röka, jag har rökt runt ett paket om dagen sålänge jag kan minnas.. Fick reda på att jag var gravid för några veckor sen och drog ner på rökningen till 2-3 st om dagen. Funkade bra till en början men vissa dagar är det svårare att hålla emot en extra cigg, vill verkligen ha hjälp till att sluta men hur?

Skulle uppskatta om någon som vart i liknande situation kan dela med sig om sina tips. Tack!

• Svar på tråden Gravid och Sluta röka? Hjälp tack!
  • KarinIngrid
    Slutarökaförbebisskull skrev 2017-05-24 14:18:45 följande:

Jag är gravid i vecka 13. Och har sån ångest över att jag inte kan sluta röka, jag har rökt runt ett paket om dagen sålänge jag kan minnas.. Fick reda på att jag var gravid för några veckor sen och drog ner på rökningen till 2-3 st om dagen. Funkade bra till en början men vissa dagar är det svårare att hålla emot en extra cigg, vill verkligen ha hjälp till att sluta men hur?

Skulle uppskatta om någon som vart i liknande situation kan dela med sig om sina tips. Tack!

Försök tänk att varje bloss du tar kan skada din bebis!!
    En väninna till mig gjorde så. Varje gång hon blev röksugen tänkte hon på bebisen o risken att skada den. Det hjälpte henne att låta bli.

Annars har jag inga råd då jag aldrig rökt själv.
    Men det gäller nog att vara stark o stå emot så går suget över till slut!
  • LindaLo

Jag hade ett litet "mantra" i huvudet " vad/vem älskar jag mest,, cigaretter eller bebisen i magen" ska tillägga att jag innan hade fått missfall så jag var väldigt motiverad när jag blev gravid igen att göra det jag kunde för att bebisen i magen skulle må så bra som möjligt. Så jag bestämde en dag och slutade helt att röka, ingen nedtrappning. Lättare sagt än gjort jag vet men nedtrappning funkar inte för mig. Jag försökte hitta något annat att göra under exempelvis reklampauser på tv när jag normalt sett gick ut och rökte. Det var jobbigt ett par dagar men det blev inte så jobbigt som jag trodde. Jag hade då rökt i 20 år.

Massor med Lycka till till dig

• pollis

Det som funkade bäst för mig var att inte ha några hemma. Och sen bara låta bli att köpa. Tänk vad pengar du sparar också! Ja det är ett helvete, och många fattar inte det. Försök tänk på annat. Solrosfrön som man skalar med tänderna kan man hålla på med länge utan att få i sig så mkt, man behöver nästan ha nåt annat för att bota rastlösheten. Sätt ett slutdatum om en vecka, sen köper du inte fler efter det. Det går! Det tar ett tag men det blir lättare efter ca 1-2 veckor. Lycka till!

• Gizmo

Vad bra att du har dragit ner på ciggen! Håll dig sysselsatt hela tiden. Tugga på en morot, motionera, yoga, etc. Lycka till Solig

• litetfröimagen

Gör ett schema om du ska försöka dig på nedtrappning!

Om du har tillåtit dig själv tre cigg om dagen, välj då tre exakta tidpunkter du får ta dom. Tar du inte ciggen då fryser den inne. Gör så en vecka, minska sen till två cigg om dagen. Och sedan till en. Jag rökte i nästan 20 år och slutade, det jag tyckte var värst var vanan inte så mycket nikotinen. Kom fram till efteråt att min rökning var mer tvångsmässig än ett beroende av nikotinet i sig. Har vart rökfri i sju år.

Du fixar detta!<3 Finn styrkan i dig själv och i ditt barn.

stöd i andra människor är också viktigt.

Svar på tråden Gravid och Sluta röka? Hjälp tack!