• Anonym (slöja)

slöja är inte muslimsk

Hej

När jag läser i wikipedia så står det så här om slöja:

"I bland annat traditionell judiskkristen och islamisk kultur döljer kvinnor håret för att inte riskera att fresta främmande män till orena tankar eftersom håret har ansetts vara erotiskt laddat. Traditionen har rötter i assyriskmykenskantik grekisk och romersk kultur och har stöd i Bibeln och Koranen. Att bära slöja är ett bruk som föreskrevs av assyrisk lag så tidigt som på 1200-talet f Kr(...)Paulus uppmanar i Nya Testamentet kvinnor att inte uppträda barhuvade då de utövar sin tro"

så slöja är alltså inget muslimskt egentligen. 

Min fråga är hur hår har ansetts vara mer "erotisk" mer än läppar? Och är inte skägg erotisk? är det mer okej att kvinnor tänker "orena" tankar än män. och är inte slöja egentligen förakt mot män och inte mot kvinnor?

• Svar på tråden slöja är inte muslimsk
  • Wazp

Jösses.... Du vet väl att muslimer lever enligt islam?

• sextiotalist
    Wazp skrev 2017-05-24 15:32:53 följande:

Men nu var det slöjan och det stämmer, en ortodox judisk kvinna täcker också håret, en nunna täcker sitt hår.
    Dvs slöjan finns i alla de tre världsreligionerna, men bruket varierar.
    I kristendomen är det endast de kvinnor som vigt sitt liv till religionen (dvs nunnorna) som döljer sitt hår

• Anonym (slöja)
    Wazp skrev 2017-05-24 15:32:53 följande:

Ja, vad är din poäng?
  • Glinda från Oz

Slöja är bland annat muslimsk och det du skrivet vet alla vuxna människor så jag förstår inte poängen. Kvinnor anses/ansågs mindre värda det är därför de är kvinnor som ska täcka sig, de anses/ansågs att det inte hade någon sexualitet därför behöver inte mannen täcka sig.

• sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2017-05-24 15:49:53 följande:

Slöja är bland annat muslimsk och det du skrivet vet alla vuxna människor så jag förstår inte poängen. Kvinnor anses/ansågs mindre värda det är därför de är kvinnor som ska täcka sig, de anses/ansågs att det inte hade någon sexualitet därför behöver inte mannen täcka sig.

Det jag har hört är att det var de kvinnorna bland de högre stånden som täckte sig för att visa att det var finare än alla andra och sedan anammades det av andra kvinnor.
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2017-05-24 15:53:33 följande:

Det jag har hört är att det var de kvinnorna bland de högre stånden som täckte sig för att visa att det var finare än alla andra och sedan anammades det av andra kvinnor.

Bland muslimer ja, men i andra sammanhang har det såklart varit annorlunda.
  • Anonym (Säger du 'gest' eller 'gäst'?)
    sextiotalist skrev 2017-05-24 15:53:33 följande:

Vart har du hört det?
  • John22

Jo, det är det. Att det förekommer i andra sammanhang förändrar inte det.

Det var ett rätt tafatt försök att rättfärdiga kvinnoförtryck.

• Yskdnf

Herre Gud!! Va lite mer källkritisk, wiki är inte en tillförlitlig källa. Och Btw vem bryr sig!?!

Om ni kollar så har kvinnorna med slöja inte enbart slöja utan klädesplagg som täcker armar, ben och helst hals också.

sen förstår jag inte riktigt poängen med tråden, i Sverige får man själv välja att se ut och göra som man vill. Och kvinnorna i andra länder lär väll knappast bry sig, endera pga bristande intresse eller också pga förtryck.

Svar på tråden slöja är inte muslimsk