• Anonym (Bekymrad)

Leverpåverkan/hepatos

Jag är gravid i v31 och var på vårdcentralen i måndags och lämnade blodprov för att kolla mina levervärden då jag haft konstiga symtom efter en magsjuka. Jag hade alltså inte en tanke på att det var graviditetsrelaterade besvär.

Idag ringde läkaren och meddelade att jag har förhöjda levervärden. Jag ska ta nya prover i nästa vecka, bland annat gallsyror, och en remiss ska skickas för ultraljud av lever och gallblåsan. Och jag ska träffa en läkare på måndag igen.

När jag väntade min dotter fick jag besvärande klåda i handflator och fotsulor, även då togs prover men dottern föddes bara ett par dagar senare så jag fick aldrig veta provresultaten. Strax innan jag tog dessa prover denna gång hade klådan i handflatorna och fotsulorna kommit smygande igen, inte så intensivt men tillräckligt för att jag ska reagera på det. Det var däremot inte därför proverna togs från början.

Jag inser att det kan vara så att jag har hepatos. Ni som har haft det, hur har det gått för er? Jag har förstått att vissa blir igångsatta tidigare, är det för barnets eller mammans skull? Har era värden blivit bra igen när ni blivit förlösta? När blev ni igångsatta, om ni nu blev det? Läste också att förhöjda gallsyror kan orsaka en tidig spontan förlossning, alla mina barn är födda tidigt vilket får mig att undra om jag ovetande haft detta med allihop. Vet ni vad ni har haft för levervärden och värde på gallsyrorna?

Svar på tråden Leverpåverkan/hepatos