• Anonym (Frustrerad)

Hittat mina underkläder hos sonen

Jag har ett mycket känsligt problem som jag inte kunnat prata om med någon annan så provar här.
    Min  15 åriga son har under flera års tid tagit mina underkläder. Vad han gör med dem vet jag inte och vill nog inte veta...
    I början trodde vi att det var lillasyster som var bebis som släpade runt dom så de hamnade i hans rum.
    Men detta har forsatt bara. Har konfronterat honom flera gånger. får inga svar av honom varför han håller på med detta. Säger att han läst i nån ungdomstidning om nån som gjort sånt och då har han tagit efter. Men problemet är att det blir inget slut på detta och jag vet inte vad jag ska göra längre!!
    Är han onormal på nåt sätt? fler som har samma problem. Känns som jag är ensam i världen om detta.
    Visst jag ska väl vara tacksam för att han inte knarkar eller super men detta är ett stort problem för mig och jag mår dåligt över detta.
    Det hade gått lång tid sen han sist tog nåt som vi vet om, men nu för nån vecka sen hittade jag mina bh:ar gömda under hans säng igen :(
    Ett tag tog han även sin systers underkläder-

Snälla hjälp mig med stöttning/råd om hur jag ska hantera detta.
    Låta han hållas eller ge han nån form av straff om han gör det igen??

• Svar på tråden Hittat mina underkläder hos sonen
  • Tow2Mater

Men ge honom ett presentkort på H&M så han han gå o köpa sina egna underkläder, för vilket kön han nu vill, och i en storlek som passar. Sen sluta titta under hans säng.

• Anonym (Psyco)

Vilken psyco unge du har.

• Alby

Det finns enligt mig två alternativ som han använder underkläderna till.

1. Han runkar till/med dem.

2. Han klär på sig dem.

Oavsett alternativ så är det nog inte helt ovant.

Men om det är så att han gillar att ha på sig kvinnliga underkläder så kan han nog behöva lite mer stöttning för att visa att det är okej

• Anonym (Annie)

Jag föreslår att bara du och han tar en promenad ellerpratar i en lugn miljö och tar upp detta med honom. Inte på något sätt vara anklagande. Utan mer istället att de är ok att som kille klä sig i kvinnokläder. Men då måste han säga de så du kan hjälpa honom att köpa bh och trosor om han själv tycker det är pinsamt.

• Anonym (kåttroll)

Du fokuserar väldigt mycket på vad han gör och att det är han som har problem och att det är du som mår dåligt av det.

Tror inte att konfrontera honom och få honom att stå där och tycka att det är så pinsamt att han vill gå under jord är lösningen på problemet. Tvärtom, han kommer bli introvert och jätte osäker på hur han ska göra med tjejer o kanske få andra problem gentemot det kvinnliga könet p ga osäkerheten så uppstår.

Han har alltså ingen flickvän?

Har han tillgång till internet kan det ju vara en tillfällig lösning.

Han är ung och han är nyfiken på allt en tjej har varit i närkontakt med. Egentligen är det ju på en riktig tjej och sexuell beröringar, men har han inte möjlighet till stimulering på såna sätt så självklart gör han så.

Och att du rotar under hans säng.. Skulle du vilja att han rotar i din byrålåda o hitta dina stavar?

Det är snarare mer synd om pojken som måste gå och gömma och skämmas för världens mest naturligaste grej, att komma in i tonåren. O vissa killar har starkare drift än andra.

Hjälp honom att hjälpa sig själv så han får utlopp för det på rätt sätt istället och va posetiv. Stärk hans självförtroende istället för att "vi" som du skriver vet om det och han vill bara dö. Du har alltså skapat en ångest problem hos din son nu istället för att förstå det mest uppenbara.

Bra kämpat mamma. Ge han din hand för bövelen eller hjälp han hitta en tjej om han har svårt med det, kanske p ga boende situation eller brist på tillgångar som; pengar,färdmedel, iimternet och närhet till "samhället" där andra i hans ålder hänger. Det är han som mår dåligt. Och det är du som borde skämmas som vuxen som inte har stöttat din son utan gjort han till en alien.

• Anonym (Köp)

Köp honom en egen uppsättning? "Vet du, jag tycker inte om att du tar mina kläder och använder dem. Det är mina. Men jag förstår att det spelar någon roll för dig, så jag har köpt egna till dig. Så får jag ha mina kläder ifred."

• Domesticgoddess

Jag förstår att du mår dåligt av ovissheten kring vad han gör med dem. Jag tycker det är en milsvidd skillnad mellan att som man klä sig i kvinnokläder och att stjäla andras underkläder för att runka i / med.

I det första fallet hade jag velat stötta så mycket jag någonsin kunnat och gjort allt för att få honom att känna sig bekväm i att han trivs i kvinnokläder / underkläder. I det andra däremot hade jag sett stora varningsklockor; att oinbjuden runka till någon annans underkläder är integritetskränkande, på gränsen till ett övergrepp.

Rent konkret hade jag gjort ännu ett försök att prata med honom på tumanhand under lugna former. Om han fortsatt inte vill berätta så prova att köpa en egen uppsättning till honom. Om han då fortsätter att ta dina eller lillasysters hade jag kontaktat BUP första linjen för att få råd, det känns angeläget att få bukt med ett övergreppsbeteende innan det eskalerar.

• Anonym (Miss mini me)

Hej! Jag förstår din reaktion,att du reagerar som du gör,av rädsla. Sådant här kan vara svårt att ta upp med sitt barn och speciellt i den åldern som din son är i och mycket handlar om att inte kränka,skuldbelägga eller att han skall skambeläggas. Du behöver gå försiktigt fram och försöka skapa förtroende mellan er om ni inte redan har det. Det vore kanske också bra om du kunde få lite stöd i hur du skall föra ett samtal kring detta av kunniga inom olika sexuella läggningar. Det behöver inte vara SÅ men då har du i alla förberett ert samtal på bästa sätt känner jag. Jag har en väninna som hittade kvinnounderkläder som hennes blivande man hade gömt i ett skåp. Hans svar till detta var att det var hans X underkläder som hon inte hade tagit med sig när de separerade. Min väninna bad honom att slänga dem. Något år efter hittade hon nya underkläder som han hade skaffat och hon konfronterade honom igen. De skulle gifta sig två veckor senare och hon ställde ultimatum,säg sanningen eller så ställer vi in bröllopet! Han tog hunden och gick och kom aldrig tillbaka. De hade även ett gemensamt barn. Med detta sagt vill jag bara tala om hur SVÅRT detta kan vara för din son. Jag skulle verkligen söka efter professionell hjälp utifrån innan jag pratade med sonen. Denna man jag tog upp om lever idag med en annan kvinna. Hans läggning är kvinnliga underkläder,transvestit vet jag ej då kontakten bröts. Kan ju även vara att han blir upphetsad av kvinnliga underkläder,hur som så behöver han rätt stöd. Kram

• John22

Mycket beror väl på vad han gör med dem. Att ta dem för att han gillar att ha kvinnokläder på sig skulle inte var särskilt alarmerande för mig, men om han däremot stjäl sin systers och mammas underkläder för att runka med så är vi inne på väldigt sjuka böjelser, i min mening.

Det som står klart är väl dock att han måste tala om det, fast det kanske är bättre om det är med någon utomstående.

• Anonym (Transgrender)

Din son kanske är eller vill utforska om han är transexuell (egentligen bätter att använda det engelska namnet - transgrender - som säger mer om av det handlar om). Altså upplever det som att vara det motsatta könet än det "han" gavs då "han" föddes, Född i fel kropp - om du vill.

Bäst är att bejaka det och som någon skrev, om "han" inte själv vill gå och köpa egna (under)kläder hjälp "honom" med det.

En könsutredning vore kanske också lämpligt. Dess då tidare "han" får möjlighet till könskorregering/könsbyte dess då bättre. Vi 15 bör "han" vara på väg en bit in i puberteten och tyvärr vet jag inte om det är för sent att sätta in pubetetshämmare.
    .

Svar på tråden Hittat mina underkläder hos sonen