• MoaElis

Giftfritt fästingmedel?

Jag har kollat runt efter ett giftfritt fästingmedel men det är så svårt att veta vad som fungerar. Jag hade ett medel förra året, något man hade i pälsen men det fungerade inte så bra. Hittade ett halsband med doft, men läste en kommentar om att det var elakt att sätta ett sådant på hunden på grund av att de har väldigt starkt doftsinne. Det kanske ligger något i det? Något annat tips?

• Svar på tråden Giftfritt fästingmedel?
  • Jasmin Karlsson

Bravecto. Det metaboliseras inte i hundens kropp utan lägger sig i underhudsfettet och kommer sen ut oförändrat i avföringen. Jättebra effekt mot fästingar.

• Dexter dot com

Finns inga giftfria fästingmedel som funkar bra tyvärr. Bravecto och nextgard är det absolut bästa, inga fästingar alls !

• Pentra

Kokosolja/kokosfett som doftar rikligt med kokos. Det har använts i flera år mot fästingar bl.a. i Tyskland med goda resultat. Fästingar avskyr kokosdoft. ... Mvh, Pentra

• hejnina

Vi märkte STOR skillnad på antal fästingar när vi hade börjat spraya med en hemmagjord spray av rosmarin/timjan och citron. Det kan ju förstås ha varit tillfälligheter men varje år innan vi kom igång och började spraya för säsongen gick hon MASSOR av fästingar, efter att vi börjat så fick hon någon enstaka i veckan. Som sagt, inser kan vara tillfälligheter men vi upplevde sån effekt så vi fortsatte spraya henne i alla år :)

• MoaElis
    Bravecto har fått mycket kritik så det vågar jag inte använda. Kokosolja känns svårt på hund, pälsen blir ju väldigt fettig om man ska ha på det.
    Men är det elakt mot hunden med halsband som doftar? Hittat ett som fått bra recensioner, sedan funkar det antagligen inte lika bra som gift.

Annars köper jag nog frontline, men vill gärna ha ett giftfritt...
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2017-05-27 14:38:26 följande:
    Bravecto har fått mycket kritik så det vågar jag inte använda. Kokosolja känns svårt på hund, pälsen blir ju väldigt fettig om man ska ha på det.
    Men är det elakt mot hunden med halsband som doftar? Hittat ett som fått bra recensioner, sedan funkar det antagligen inte lika bra som gift.

Annars köper jag nog frontline, men vill gärna ha ett giftfritt...
    Testa Nextgard då som är mildare än Bravecto men ger 100% skydd. Läser man på om hur många hundar som blir kroniskt sjuka/dör av fästingburna sjukdomar så tycker man biverkningarna av fästingpreparat inte är så farligt. Min hund fick borrelia och anaplasma och är inte bra än fast det gått många år och det räcker med en enda fästing för att dom ska bli smittade .
  • cattus

Finns massor av olika utan gifter och man kan kombinera dom för att få bästa effekt. Bärnstenshalsband, "dofthalsband", tex, Petwise luktar knappt något, Fixodida(kosttilskott), B-vitamin, ultraljud(hunden hör den inte), fiskmjöl, TicClip, Prob-olja. 
    Kombinera tex Fixodida och ett bärnstenshalsband eller ultraljud, ett som verkar inifrån och ett som jobbar "på utsidan".

Svar på tråden Giftfritt fästingmedel?