• LilllaS

    Barnen varje helg?

    För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo som bodde i en ort ca 5 mil från mig. Det dröjde inte länge fören jag blev gravid och han ville absolut inte ha fler barn. Jag fick välja mellan honom och barnet. Jag valde barnet då jag absolut inte kunde tänka mig abort. Efter mycket upp och nedgångar flyttade jag till hans ort för att försöka. Vi flyttade från våra lägenheter in i ett hus vi hyr. Min sambo jobbar natt och har sina andra två barn (4-6 år) varannan vecka. Två vardagar i veckan har jag själv hand om alla 3 barn då han jobbar ganska lite på sina barnveckor och mer de andra. Jag är nu mammaledig och har min fasta tjänst i min gamla ort där även sambon jobbar. För att få ihop vardagen kommer jag var tvungen att byta jobb när jag ska börja jobba heltid nästa år. Det är lättare för mig inom mitt yrke att hitta jobb än för honom. Jag har under tiden jag bott här känt mig ganska isolerad då jag har en bit till vänner och familj och längtar "hem" nått otroligt mycket. Samtidigt älskar jag min sambo och vill att min son ska få växa upp med honom och hans syskon.

    Nu har barnens mamma fått för sig att flytta till annan ort och att barnen ska pendla till skola och förskola. Vi själva kommer vara tvungna att hitta nytt boende då han som vi hyr av ska sälja huset vi bor i. Allt känns som en stor ända röra. Jag tycker synd om barnen som ska behöva flytta runt och flänga fram och tillbaka som de gör. Redan efter två dagar när de vart hos oss frågar de äldsta barnet "är det mammas tur nu?"

    Jag gav som förslag till sambon att vi kan ha barnen varje helg istället (trots att han jobbar varannan helg) vilket ger oss möjligheten att flytta till den ort vi egentligen vill bo på och som vi jobbar i. Det skulle bland annat innebära att vi slipper pendla, byta jobb och få ett socialt liv samt att barnen får en fast punkt. Han tyckte det var en dålig idé, då han vill vara en del av hela barnens liv och ingen "helgpappa". Samtidigt är han rädd att förlora barnen. Han skulle hellre se att barnen bodde hos oss på veckorna i så fall, detta skulle mamman dock aldrig gå med på. Jag känner mig otroligt splittrad i allt. Jag vill bara att alla ska ha det bra, men samtidigt vet jag inte hur mycket jag orkar offra av mig själv för att orka och hålla ihop. Hur ska jag tänka? Är varje helg en dålig idé? Vad hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Barnen varje helg?
  • Carambolan

    Vad tycker mamman om att inte ha barnen alls på helgerna...? Det låter skitdrygt att behöva vara den som drar hela vardagslasset och inte få en enda ledig dag med barnen utom på semestern.

  • LilllaS
    Carambolan skrev 2017-05-26 23:14:42 följande:

    Vad tycker mamman om att inte ha barnen alls på helgerna...? Det låter skitdrygt att behöva vara den som drar hela vardagslasset och inte få en enda ledig dag med barnen utom på semestern.


    Den frågan har vi inte tagit upp då inte sambon är så förtjust i den idén. Men det hade ju inneburit att hon sluppit pendla varje vardag med barnen så för deras skull hade det ju vart bättre. Jag försöker tänka kring vad som hade vart bäst för dom och hela familjen. Men finns ju fördelar och nackdelar med allt så klart.
  • Brumma
    LilllaS skrev 2017-05-26 23:50:08 följande:

    Den frågan har vi inte tagit upp då inte sambon är så förtjust i den idén. Men det hade ju inneburit att hon sluppit pendla varje vardag med barnen så för deras skull hade det ju vart bättre. Jag försöker tänka kring vad som hade vart bäst för dom och hela familjen. Men finns ju fördelar och nackdelar med allt så klart.


    Jag hade som förälder INTE gett upp varje helg med barnen. Vardagarna går åt till "måsten" och man behöver även tid att vara lediga tillsammans. Även om man slipper pendla blir det inte mkt tid att ha kvalitetstid på.

    Jag förstår din sambo - hade du gett upp ditt barn från 14 dagar i månaden till 8 (som mamman knappast går med på - så fyra kanske?)

    Flyttar mamman åt "fel" håll från era arbeten eller går det att hitta ett boende som passar era arbeten men även fortsätta ha vv?
  • LilllaS
    Carambolan skrev 2017-05-26 23:14:42 följande:

    Vad tycker mamman om att inte ha barnen alls på helgerna...? Det låter skitdrygt att behöva vara den som drar hela vardagslasset och inte få en enda ledig dag med barnen utom på semestern.


    Den frågan har vi inte tagit upp då inte sambon är så förtjust i den idén. Men det hade ju inneburit att hon sluppit pendla varje vardag med barnen så för deras skull hade det ju vart bättre. Jag försöker tänka kring vad som hade vart bäst för dom och hela familjen. Men finns ju fördelar och nackdelar med allt så klart.
    Brumma skrev 2017-05-27 00:42:38 följande:

    Jag hade som förälder INTE gett upp varje helg med barnen. Vardagarna går åt till "måsten" och man behöver även tid att vara lediga tillsammans. Även om man slipper pendla blir det inte mkt tid att ha kvalitetstid på.

    Jag förstår din sambo - hade du gett upp ditt barn från 14 dagar i månaden till 8 (som mamman knappast går med på - så fyra kanske?)

    Flyttar mamman åt "fel" håll från era arbeten eller går det att hitta ett boende som passar era arbeten men även fortsätta ha vv?


    Ja det hade ju inte blivit 8 dagar då tanken var fre-mån men såklart blir det lite mindre dagar men mer tid. Mamman vill flytta åt fel håll men de letar boende någonstans mellan nuvarande ort och en ort som ligger lika långt från den vi arbetar i och den vi bor i nu, om du tänker dig att det ligger som i en triangel.

    Vi gav som förslag att om de hittar i den orten längst bort att vi kunde ha barnen på en skola som ligger i mitten. Men detta innebär att vi måste flytta barnen och det var inte hon så sugen på eftersom de inte vet vart de hamnar ännu. Vilket e förståligt.

    Mitt dilemma e väll mer om jag ändå ska flytta tillbaka med vår gemensamma son men samtidigt känns det inte rätt mot honom. Kanske jag bara får offra mitt jobb min familj och mina vänner för han och se hur länge jag orkar.
  • Queennr1

    Inte särskilt troligt att mamman skulle vilja ge upp all ledig tid med barnen och bara dra runt vardagen förstår du väl.

Svar på tråden Barnen varje helg?