• Marre22

Liggamning - näsan fri?

I natt testade jag att liggamma för första gången. Tyckte det gick bra, men jag får inte näsan fri. Tycker bröstet tynger henne, något tips?

Jag har inte jättestora bröst, men inte små heller.

Är rädd att hon ska få andnöd, så jag petar med ett finger på bröstet hela tiden, och det kanske inte är det bästa?

• Svar på tråden Liggamning - näsan fri?
  • 8airam8

Pröva att ändra vinkeln lite. Om du själv lutar överkroppen lite bakåt samtidigt som bebisens överkropp lutas lite bakåt och bebisfötterna hamnar så nära din mage som möjligt så brukar näsan kunna vara fri.

• irrbloss_83

På BB tipsade de mig om att inte ligga parallellt bredvid barnet, utan att barnets fötter ska vara in mot mammans mage och barnets huvud längre ut från mammans kropp, så att man bildar typ ett V. 
    För oss funkar det också att sonen ligger lite längre ner i sängen än vad man först tror, då vinklar han upp huvudet så att han tittar på mitt ansikte om han tittar rakt fram, istället för in i bröstet. Då får han näsan fri. 

• anna7607

Lägg en handduk ihoprullad under bröstet så lyfts de upp lite .... tips från amningskursen jag gick m min väninna.... skulle jag vetat för 18 år sen så hade jag med fixat det

• Carambolan

Bra tips här ovan! Tänkte bara säga att du inte behöver oroa dig för andnöd. Om barnet inte kan andas så släpper det bröstet!

Svar på tråden Liggamning - näsan fri?