• aztec

Pollenallergi - får panik snart

Hjälp! Håller på att få panik över att det inte blir bättre!

Är allergisk mot gräspollen (rejält) men även björk. Astma (tar symbicort 160mg morgon och kväll året om plus vid behov)

Börjar käka mina allergitabletter i februari/mars. Tar nasonex morgon och kväll. Ögondroppar, morgon och kväll.

Men ändå vaknar jag varje morgon med kli över allt. Hals, gommen, ögonen (min syn förändras!), näsan, snorar...

Känner mig som om jag är helt sänkt.

Aldrig några fönster öppna.

Vad ska jag göra? Tips och råd tack!

• Svar på tråden Pollenallergi - får panik snart
  • aztec

...det ända som inte sitter i hela dagen är snoreriet...

• Anonym (M)

Aerius som en skriver. Tavegyl är en starkare sort med biverkning trötthet. Singular är en bra tablett mot allergi och astma som ska tas kvällstid. Den går att kombinera med övriga allergitablett så t ex aerius+singular+inhalator. Du kan även köra allergispruta. Finns en man tar årligen och sedan sådana man tar i 3-5år regelbundet. Jag har grov allergi mot pollen. Inget har hjälpt så flyttade till övre Norrland och här är mindre. Men det jag beskrivit ovan är av starkare regi. Prata med din läkare då det mesta är receptbelagt.

• Anonym (Tjejkompisen)

Aerius är enda som hjälpt för mig. Men det hjälper bra. Och dessutom slipper man trötthetsbiverkningen.

• aztec
    Ellie skrev 2017-05-27 23:51:06 följande:

Har du testat Aerius?

Anonym (M) skrev 2017-05-28 00:03:14 följande:

Aerius som en skriver. Tavegyl är en starkare sort med biverkning trötthet. Singular är en bra tablett mot allergi och astma som ska tas kvällstid. Den går att kombinera med övriga allergitablett så t ex aerius+singular+inhalator. Du kan även köra allergispruta. Finns en man tar årligen och sedan sådana man tar i 3-5år regelbundet. Jag har grov allergi mot pollen. Inget har hjälpt så flyttade till övre Norrland och här är mindre. Men det jag beskrivit ovan är av starkare regi. Prata med din läkare då det mesta är receptbelagt.

Allt jag tar får jag på recept, käkar aerius just nu. Tavegyl käkade jag innan jag bytte till denna, men blev helt knockad, även om den hjälpte mer så kunde jag inte äta den.

Singular har jag aldrig käkat. Får ringa min läkare och höra efter. Tycker helt ärligt att alla mediciner känns värdelösa :( :( (undantag symbicorten då)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-05-28 07:58:41 följande:

Aerius är enda som hjälpt för mig. Men det hjälper bra. Och dessutom slipper man trötthetsbiverkningen.

• Michael 310

Har själv samma problem. Inget hjälper och skulle vilja lägga ner ansiktet i en hink med isvatten och skölja rent det där en 5-6 timmar.... var underbart förut när jag jobbade offshore tog ungefär 1 timme från vi lämnat land tills jag var helt symptomfri. Fantastisk upplevelse att känna lukter på sommaren.

Tips är att ta sig ut i skärgården om möjligt så långt jt det går hjälper en del under tiden man är där iaf..

• aztec
    Michael 310 skrev 2017-05-28 10:52:21 följande:

Har själv samma problem. Inget hjälper och skulle vilja lägga ner ansiktet i en hink med isvatten och skölja rent det där en 5-6 timmar.... var underbart förut när jag jobbade offshore tog ungefär 1 timme från vi lämnat land tills jag var helt symptomfri. Fantastisk upplevelse att känna lukter på sommaren.

Tips är att ta sig ut i skärgården om möjligt så långt jt det går hjälper en del under tiden man är där iaf..

Jadu. Sjukt att man ska behöva anstränga sig så för att må "bra" ;) också skumt att man glömmer bort inför varje säsong hur illa det är.. I allafall jag!

Jag hade en sommar efter jag fick mitt första barn där jag var symptomfri, var underbart minns jag!
  • Anonym (Hyposens)

Har precis som du sjuka besvär mot pollen. (Björk)

Känns som man går i idé när solen tittar fram på våren och jag blir så sjukt trött av både mediciner och immunförsvaret som går på högvarv. Har som tillägg även astma så ofta sätter sig allergin i luftrören.

Jag kontaktade vårdcentralen och bad om en remiss till lungavdelningen i höstas. Fick komma på träff och började med hyposens mot björk i december. En process som kommer ta 3 år men man blir i 98% av fallen helt frisk.

Jag känner redan hur det börjar bli lite lättare!!

Björk måste vaccineras på sjukhus men gräs går att vaccinera hemifrån.

Du kanske borde se över samma alternativ?

• Mandel

Nu kommer jag och är så där tråkig, men har ni provat att utesluta citronsyra ur maten ni äter?
    Har inte själv testat då jag inte lider av pollenallergi - äter inte heller matvaror med citronsyra i...
    Men har läst i tidningar och på nätet att en del faktiskt helt blivit av med sina pollenbesvär när det uteslutit citronsyra. Finns dock inga vetenskapliga studier än vad jag sett.

Kanske värt att testa om mediciner inte hjälper något vidare?
    Om ni provar så skulle det vara intressant att få veta hur ni mår!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EnAnonumius

Jäkligt trist med svåra allergier så.

Efter att läst tråden och ser att TS provat det mesta så kom jag på att det finns ju bara en sak kvar att tipsa om.

Friskluftsmask med pollenfilter.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Pollenallergi - får panik snart