• pewwelin

Det här med att skydda sgin

Jag har förstått att man ska ta ut 100% fp när barnet fyller 1 år för att skydda sgin. Gäller det även om man har en jobbtjänst som inte är på 100%?

• Svar på tråden Det här med att skydda sgin
  • Annelie 76

Du måste ha sysselsättning på heltid för att skydda sgi. Full sysselsättning brukar vara 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Så antingen föräldraledig med ersättning 5 dagar per vecka, jobb heltid 5 dagar per vecka eller deltidsjobb där du fyller ut med föräldrapenning till heltid.

• Lisasmor
    pewwelin skrev 2017-05-28 12:20:23 följande:

Jag har förstått att man ska ta ut 100% fp när barnet fyller 1 år för att skydda sgin. Gäller det även om man har en jobbtjänst som inte är på 100%?

Jag har förstått det som att du måste fylla upp med föräldradagar till din sysselsättningsgrad. Har du en anställning på 75% är det 75% du måste fylla med föräldradagar/ semester/ jobb för att behålla din SGI.
  • AnkiC
    pewwelin skrev 2017-05-28 12:20:23 följande:

Inte 100% utan minst 5 dagar per vecka. Ja oavsett hur många procent tjänsten är på.
  • pewwelin
    AnkiC skrev 2017-05-28 23:47:51 följande:

Inte 100% utan minst 5 dagar per vecka. Ja oavsett hur många procent tjänsten är på.

Tack för svar. Räknas det som 20 dagar då per månad, vet du? Tänkte eftersom veckorna är olika långa och man ibland kanske jobbar 22 dagar
  • AnkiC
    pewwelin skrev 2017-05-31 22:45:13 följande:
    Tack för svar. Räknas det som 20 dagar då per månad, vet du? Tänkte eftersom veckorna är olika långa och man ibland kanske jobbar 22 dagar
    Hm....nej jag tror du måste kryssa i så det blir 5 dagar i varje vecka.
Svar på tråden Det här med att skydda sgin