Fira mors dag?
Innan man ens vaknat så är frun sur på en för att man inte firat henne på mors dag.
Jag är inte uppvuxen med att fira mors dag och därmed är det ingen dag som jag har i tankarna att ens försöka lägga på minnet. Jag är inte van vid att fira fars dag heller. Och skulle den missas så gör det absolut inget..
För mig är mors dag ingen dag man firar, utan en dag där man visar extra uppskattning för ?mor?.
I detta fallet mitt barns (som är 1,5 år) mamma tillika min fru.
För mig ?firar? man mors/fars dag genom att göra saker tillsammans som man av diverse anledningar inte gör i vanliga fall.
Det är bara så svårt att visa någon uppskattning när det första man möts av är en sur blick utan att ens nästan förstå varför hon är sur. Detta fortsätter sen hela förmiddagen
Under frukosten försöker fråga vad det är men får inget svar. Efter mycket om och men får jag ut ?vad är det för dag idag?? sen är det total tystnad igen resten av förmiddagen. Jag är fortfarande ett stort frågetecken då jag vet att det inte är vår barns födelsedag, inte heller min frus, och definitift inte vår bröllopsdag, dessa tre har jag väldigt bra koll på och dessa ska firas.
Efter ett tag inser jag att det är ?mors dag? och förstår då lite varför hon är itererad. Förstår fortfarande inte vilka proportioner det fått.
Jag börjar nu fundera på vad vi ska göra av denna dagen till något speciellt. Och tänkte då att vi tar en tur till en småbåtshamn/strand och sätter oss i vassen och äta rökt lax och någon räkröra från något närliggande fiskrökeri och bara njuta av varann och det fina vädret.
Efterhand som tiden går så fortsätter hon vara sur och tanken om att åka iväg någonstans för att njuta av varann känns som bortblåst och lusten till att genomföra den lika så.
Jag förstår att man vill ha uppskattning på mors dag. Däremot förstår jag inte hela ?GRATTIS!? & present delen, är det en födelsedag eller har man klarat ett mål i livet eller vad är det frågan om?
Menas det ?Grattis, nu har du överlevt ett år till som mamma?? Är det inte en bättre dag att fira det på i så fall dagen efter ens första barns födelsedag?
Visst kan tyckas inte speciellt svårt att säga ?Grattis? men som sagt jag förstår inte vad det är man säger grattis till.
Just nu vet jag inte vad jag ska göra,,, behöver en opartisk medlare.