• Anonym (Lisen)

Sertralin mot ångest - någon som äter?

Lider av gad och har även utmattningssyndrom.

Började med venlafaxin för ett par månader sedan. De hjälper men har fått biverkningar i form av att jag har svårt att ligga still när jag ska sova. Det liksom kryper i kroppen.. Och har ätit dom i 2 månader nu och de blir inte bättre. Funderar på att ev be att få testa Sertralin. Någon som äter det mot ångest/utmattning?

Vad är era erfarenheter?

Har även testat escitalopram men tyckte inte dem hjälpte så mkt... Mina symtom är främst en mkt obehaglig konstant känsla..en känsla av olust och obehag, overkligetskänslor...

• Svar på tråden Sertralin mot ångest - någon som äter?
  • Anonym (Lisen)

Jo glömde även skriva att jag tycker hjärtat slår snabbare och hårdare ibland... Känns obehagligt.

• Anonym (Lisen)

Puff

• Anonym (Lisen)
    Patrik80 skrev 2017-05-29 06:57:36 följande:

Jag äter det och tycker det funkar bra. Men har dock svårt att somna ibland av rastlöshet vet ej om det är pga det eller bara jag

Vad äter du det mot?
  • Anonym (A)

Googla Venflaxin danger...

• Anonym (Lisen)

Puff

• Anonym (Hanna)

Jag äter sertralin mot gad och depp. De var min räddning! Jag mådde illa av all ångest innan. Nu orkar jag leva :)

• Anonym (Ellinor)

Jag har tagit Venefaxin och escitalopram (men inte samtidigt) mot ångest och depression. För mig fungerade inget av dem, jag blev som en zombie, helt bortdomnad och utan känslor. Jag hade inte lust med någonting och låg helst i sängen och stirrade upp i taket.

Sertralin och escitalopram påverkar båda seretoninet, det är alltså samma signalsubstans de ger sig på. Min gissning är att du kommer reagera likadant på Sertralin som du gjorde med escitalopram, men jag är ingen läkare, det är bara en gissning. Venefaxin påverkar seretonin och nodrenalin, den påverkar alltså en annan signalsubstans också. Jag tycker du ska börja med att fråga om du kan minska dosen av Venefaxin och se vad som händer.

• Anonym (Lisen)
    Anonym (Ellinor) skrev 2017-05-30 16:45:27 följande:

Jag har tagit Venefaxin och escitalopram (men inte samtidigt) mot ångest och depression. För mig fungerade inget av dem, jag blev som en zombie, helt bortdomnad och utan känslor. Jag hade inte lust med någonting och låg helst i sängen och stirrade upp i taket.

Sertralin och escitalopram påverkar båda seretoninet, det är alltså samma signalsubstans de ger sig på. Min gissning är att du kommer reagera likadant på Sertralin som du gjorde med escitalopram, men jag är ingen läkare, det är bara en gissning. Venefaxin påverkar seretonin och nodrenalin, den påverkar alltså en annan signalsubstans också. Jag tycker du ska börja med att fråga om du kan minska dosen av Venefaxin och se vad som händer.

tack för svar
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-30 12:16:30 följande:

Jag äter sertralin mot gad och depp. De var min räddning! Jag mådde illa av all ångest innan. Nu orkar jag leva :)

Vilken dos äter du??

Har du några biverkningar?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lisen) skrev 2017-05-30 19:27:36 följande:
    Vilken dos äter du??

Har du några biverkningar?
    Började på 50 och nu 100. Fick väldigt lite biverkningar faktiskt. Drömmer väldigt mycket.
Svar på tråden Sertralin mot ångest - någon som äter?