• Anonym (desperat)

Omstartslån

Jag har försatt mig i en ekonomisk knipa och behöver råd! Moralpredikningar är helt överflödiga då jag redan sagt alla dömande saker man kan säga till mig själv.

Min situation ser ut som följer ;

Tillsvidareanställning med 372 000 kr i årsinkomst

Lägenhet taxerad till 1 770 000, belånad med 989 700 kr

Blancolån/krediter 529 423 kr

Sex UC upplysningar, 10,90 riskprognos hos UC

Inga betalningsanmärkningar el skulder hos kfm

Jag har blivit nekad ett samlingslån hos norwegian. Tänkte istället försöka få ett omstartslån på 480 000 kr med lägenheten som säkerhet för att samla alla övriga lån/krediter förutom ett som har fördelaktig ränta.

Är livrädd för att ansöka, nekas och få ännu sämre kreditbetyg.. Någon med erfarenhet / kunskap som kan råda mig? Min "egen" bank går bort då jag helt enkelt skäms för mycket över att ha satt mig i den här situationen för att kunna förmå mig att be om ett möte.

• Svar på tråden Omstartslån
  • Anonym (gå till banken)

I detta läget är det självklart bra att du tar tag i saken och vill försöka reda ut sörjan. Toppen! Däremot är det definitivt inte läge för att avstå från att kanske få ett bra erbjudande pga att du skäms. Folk har hamnat i sämre lägen än du, och gör det tyvärr dagligen. Banken har sett en hel del. Du bör masa dig dig, oavsett hur mycket du skäms. Det är ingen tillräcklig ursäkt.

• Anonym (Skdug)

Eftersom du har sex uc förfrågningar kan det klassas som att du desperat söker pengar och därav får högre risk ihop med dina blancolån och krediter.

Vill du inte vända dig till din nuvarande bank så avvakta tills minst någon förfrågan löpt ut. (Min rek minst 2) Ansök sedan om bolåneflytt samt ihopslagning av kreditlån i samband med bolåneflytten.

Alt 2.

Om du har bra betalningshistorik så skulle jag råda dig att kontakta din nuvarande bank även om det svider.

Din bank som har full koll på dina betalningar och kan nog vara den bank som bedömer dig bäst då de har historik på dig som kundjämfört med vad en ny bank inte har.

• Anonym (desperat)

Tack till er båda! Jag får fundera på om jag kan förmå mig att prata med min vanliga bank. Har aldrig varit sen med någon inbetalning, varken lån eller räkningar, så det borde vara mig till godo hoppas jag. Dock är min bankkvinna en gammal vän till familjen så det bär emot enormt mycket.

Svar på tråden Omstartslån