• SmultronSöt

Starthjälpsbatteriet dog!?

Kanske inte direkt en motorfråga men en fråga gällande vad som kan ha hänt med bilbatteriet. 

I morse så skulle en granne hjälpa mig att starta min bil som fått urladdat batteri pga att jag glömt lyktorna på. 

Vi kopplar ihop bilbatterierna enligt (vad vi tror) konstens alla regler (båda bilar avstängda, pluskabel på fungerande batteri - pluskabel på urladdat batteri - minuskabel på fungerande batteri - minuskabel på urladdat batteri). Grannen startar sin bil och jag startar min som spinner igång.

MEN... I samma veva som min startar så dör hennes, och går inte att få igång igen. 

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? 

• Svar på tråden Starthjälpsbatteriet dog!?
  • Rabarbapuppa
    Grannens bil kan ha ett ålderstiget batteri själv såklart, och hjälper hennes bil att starta din så kanske du tog den ström som fanns, för när hennes står på tomgång bara så ger inte hennes generator speciellt mycket laddning, så det första hon får göra är att kolla batterispänningen på sitt batteri med en voltmeter för att avgöra om det är slut (dvs under 12V) utan det är det ganska meningslöst att göra någon vidare felsökning. 

/Puppa
  • SmultronSöt

Tack för svar. 

Grannens bil är bara ett år så batteriet är fräscht. 

Hon gav sig fanken i förmiddags på att hitta felet och hon kollade upp säkringarna, visst hade en sådan rackare gått. Hon fixade det själv så nu går den så fint igen :)

• Rabarbapuppa

Aha, det var skönt att höra.
    Ja, moderna bilar brukar inte gilla att "kabla igång" andra bilar. 
    Det kan få lite lustiga (eller olustiga) effekter som kan bli ganska dyrt, men nu verkar en säkring ha löst på grannens bil vilket är betydligt bättre än att någon viktig komponent skadas. 

/Puppa

• holidodi

Det gick kanske en säkring i hennes bil när ni kopplade ifrån när båda bilarna gick. Ja hoppas ni kopplade ifrån minuspolen först, då är det mindre risk för det.

Svar på tråden Starthjälpsbatteriet dog!?