• Anonym (Idk)

HUR skicka paket!? TRADERA

Jag vill sälja varor på tradera.

Hur gör jag kring frakt?

Vad fraktar jag olika föremål i och hur förpackar jag varor?

Hur vet jag vad det kostar att frakta och behöver jag en utskriven fraktsedel? Hur får jag en sån?

Hur väger jag paket?

Ge mig gärna alla tips ni har, jag är ny och okunnig!

• Svar på tråden HUR skicka paket!? TRADERA
  • CitronTulo

Beror lite på vad det är du ska sälja? Jag kör hårt med de där gröna vadderade kuverten med förbetalt porto som man kan köpa.. De är väldigt smidiga! Jag använder en hushållsvåg att väga saker på..

• Anonym (Tradera)

Jag gjorde i höstas en liten video om hur man skickar saker man säljer på nätet.

Priset och mått hittar man på frakbolagets hemsida. Räkna alltid med att saker under 2 kg vill folk få skickade till sig.

• Anonym (Idk)
    CitronTulo skrev 2017-05-29 13:50:23 följande:

Beror lite på vad det är du ska sälja? Jag kör hårt med de där gröna vadderade kuverten med förbetalt porto som man kan köpa.. De är väldigt smidiga! Jag använder en hushållsvåg att väga saker på..

Jag tänkte en del klänningar och sånt jag knappt använt, sonens urväxta kläder och sambon har en del prylar.

Kan man köpa dom kuverten på typ postnord, bara säga att man vill ha såna?
  • Anonym (Idk)
    Anonym (Tradera) skrev 2017-05-29 21:23:09 följande:

Jag gjorde i höstas en liten video om hur man skickar saker man säljer på nätet.

Priset och mått hittar man på frakbolagets hemsida. Räkna alltid med att saker under 2 kg vill folk få skickade till sig.

Tack! Ska kika :)
  • Anonym (Tradera)
    Anonym (Idk) skrev 2017-05-29 21:24:51 följande:
    Tack! Ska kika :)
    Tveka inte om du har följdfrågor.
  • Awesome

Kläder skickar du lättast i mailingbags, de beställer du billigt på nätet. Portotabeller finns där du köper frimärken eller på postnords sida. Tänk på att packa platt så det inte blir skrymmande och dyrt.

Skrymmande grejer upp till 2 kg skickar du enklast med postnords tjänst skicka lätt. Du skriver ut fraktsedel själv på datorn och betalar med kort. Kostar 53 kr och är spårbart.

Tyngre och större saker skickas billigast med Schenker.

• Awesome

Brukar packa i skokartonger med kasse runt när jag postar med skicka lätt.

• Anonym (Idk)

Jag har ingen skrivmaskin :/

• Anonym (Tradera)
    Awesome skrev 2017-05-29 22:11:37 följande:

Skrymmande grejer upp till 2 kg skickar du enklast med postnords tjänst skicka lätt. Du skriver ut fraktsedel själv på datorn och betalar med kort. Kostar 53 kr och är spårbart.

0-1kg 53kr
    1-2kg 89kr
    Anonym (Idk) skrev 2017-05-30 10:38:52 följande:

Inte jag heller det var något man hade förr. Fast jag antar att du syftar på en skrivare och det är väl värt pengar att investera i en i fall du ska sälja en del. Skriva ut fraktsedlar, etiketter mm.

• Glinda från Oz

Hur gör du då du skickar paket och brev till vänner och bekanta? Ett tips är att göra likadant på Tradera.

Jag förstår inte riktigt alla frågor, du väger ditt paket på en våg naturligtvis och tittar vad frakten blir i postens portotabell. Vill du skicka spårbarhetsutredningen eller behöver en fraktsedel av annan orsak skriver du ut det själv.

Du kan köpa färdiga kartonger och baserade kuvert, jag brukar tillverka mina själv. Idag skickade jag t.ex en tröja, då la jag tröjan i en ICA påse och slog in den i en sönderklippt papperskasse.

• Glinda från Oz

Jag vet inte varför autokorrekt hatar mig idag, det ska stå vill du skicka spårbart, färdiga kartonger och vadderade kuvert.

Har du ingen skrivare och inte kan skriva ut på jobbet kan du skriva ut på närmaste bibliotek.

• Awesome
    Anonym (Tradera) skrev 2017-05-30 18:35:05 följande:
    0-1kg 53kr
    1-2kg 89kr
    Anonym (Idk) skrev 2017-05-30 10:38:52 följande:

Inte jag heller det var något man hade förr. Fast jag antar att du syftar på en skrivare och det är väl värt pengar att investera i en i fall du ska sälja en del. Skriva ut fraktsedlar, etiketter mm.

Just så, tack för rättelse.
Svar på tråden HUR skicka paket!? TRADERA