• Den som Längtar

Hur få hundarna att sluta hata varann?

Vi har hämtat hem vår nya familjemedlem i förra veckan. En jättefin Aussie (hane). Han trivs hemma hos oss MEN han hatar vår andra deltidsvovve (Tollare) som också är en hane.

Dessa två tål inte varann. Vid deras första möte så tog vi ut dom på varsin separat promenad och möttes sedan i skogen. de luktade då på varann och allt verkade bra tills Tollaren gjorde utfall. Vi lyckades avvärja detta och ingen kom till skada.

Nu har vi dem båda hemma men det ligger spänning i luften konstant. i Lördags så möttes de i dörren och en fight var oundviklig. Vi fick tillslut hundarna ifrån varann men min sambo fick tyvärr ett bett i armen när han försökte gå emellan. Detta var inte ett bett menat mot min sambo.

Idag när de var i hundgården så verkade allting gå bra också men helt plöttsligt flyger de på varandra igen ännu värre denna gång och sambon fick ett bett i benet. En av hundarna blöder men vi vet ännu inte vilken.

Vi ber nu om råd. Hur ska vi få dem att sluta hata varann. De behöver inte vara bästa vänner men de ska kunna acceptera att de bor under samma tak.
    Vi har redan tänkt att separera på dem hemma men då kommer en av hundarna bli "bortvald" och det känns inte heller snällt.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hur få hundarna att sluta hata varann?
  • Anonym (Liknande..)

Är de väldigt nära varandra i ålder? Kastrerade eller inte?

Jag har liknande problem som dig. Har en hanhund som fungerade väldigt bra tillsammans med en 3 år äldre hanhund (tervueren). Båda hanarna var okastrerade dessutom. Den äldre hanen gick bort i sjukdom så vi  skaffade en ny efter c.a 3 år. Men när vi skaffade den andre hanen så blev det problematiskt, trots att det skiljer 6 år mellan dem. Det gäller att läsa av signalerna mellan hundarna, och ibland går det så otroligt fort.

Vi har tagit bort alla saker som kan utlösa konkurrens, och försöker att ge båda lika mycket uppmärksamhet. Ibland går det bättre än andra dagar men det är otroligt jobbigt och påfrestande. :(

• Den som Längtar
    Anonym (Liknande..) skrev 2017-05-29 14:14:47 följande:

Är de väldigt nära varandra i ålder? Kastrerade eller inte?

Jag har liknande problem som dig. Har en hanhund som fungerade väldigt bra tillsammans med en 3 år äldre hanhund (tervueren). Båda hanarna var okastrerade dessutom. Den äldre hanen gick bort i sjukdom så vi  skaffade en ny efter c.a 3 år. Men när vi skaffade den andre hanen så blev det problematiskt, trots att det skiljer 6 år mellan dem. Det gäller att läsa av signalerna mellan hundarna, och ibland går det så otroligt fort.

Vi har tagit bort alla saker som kan utlösa konkurrens, och försöker att ge båda lika mycket uppmärksamhet. Ibland går det bättre än andra dagar men det är otroligt jobbigt och påfrestande. :(

Vår lånehund är 7år och Aussien som vi hämtade hem i förra veckan är 2år. Tollaren är en kontorshund som alltid varit ensam men älskar att leka medan Aussien alltid bott på hundgård med massa andra av samma ras.

De är båda okastrerade.

Det som utlöste fighten idag verkar vara att de båda skulle åt samma pinne som kastades i hundgården. Nu är jag på jobbet så jag såg inte fighten men han förklarar det som att han var tvungen att lägga sig över aussien för att det skulle sluta.

Vi vet verkligen inte hur vi ska göra för vi vill inte bortprioriteta någon av dem.
  • Anonym (Liknande..)

Låter som att fighterna utlöses av konkurrens om något. Det är en anledning till att vi försöker att inte ha något hemma som kan utlösa detta. Men det är svårt eftersom det kan handla om små banala saker som att trängas i hallen, vem som ska vara närmast matte eller husse. Vår största hane är mycket aggressiv när det gäller mat och godis så vi har skilda ställen de äter på.  Vi försöker ha ställen som de får vara ifred från varandra, och om det blir för mycket gruff så får de vistas där.

Utomhus brukar alltsomoftast fungera något bättre, och jag antar att det är liknande för eran del? Det enda jag kan komma på där är att undvika lekar som triggar igång slagsmål. Vi kör mycket balans och agility samt cykla och söklekar (dock en i taget för att undvika slagsmål om godiset).

Inomhus kan det kanske vara bra att begränsa utrymmet från varandra, och att de kan få vara ifred från varandra efter de har varit ute och är trötta.

Jag har hört att promenader i flock ska göra hundarna mer vänligt sinnade mot varandra, men för egen del har jag inte märkt någon större effekt ännu.

• Anonym (Liknande..)

Såg nu att det endast gått en kort tid för er del. Det kan nog ta ett tag innan hundarna accepterar varandra så ge det lite tid. Jag har själv bara haft den andra hunden 2,5 veckor så jag hoppas att det ska ge med sig med tiden.

• Den som Längtar
    Anonym (Liknande..) skrev 2017-05-29 14:41:32 följande:

Låter som att fighterna utlöses av konkurrens om något. Det är en anledning till att vi försöker att inte ha något hemma som kan utlösa detta. Men det är svårt eftersom det kan handla om små banala saker som att trängas i hallen, vem som ska vara närmast matte eller husse. Vår största hane är mycket aggressiv när det gäller mat och godis så vi har skilda ställen de äter på.  Vi försöker ha ställen som de får vara ifred från varandra, och om det blir för mycket gruff så får de vistas där.

Utomhus brukar alltsomoftast fungera något bättre, och jag antar att det är liknande för eran del? Det enda jag kan komma på där är att undvika lekar som triggar igång slagsmål. Vi kör mycket balans och agility samt cykla och söklekar (dock en i taget för att undvika slagsmål om godiset).

Inomhus kan det kanske vara bra att begränsa utrymmet från varandra, och att de kan få vara ifred från varandra efter de har varit ute och är trötta.

Jag har hört att promenader i flock ska göra hundarna mer vänligt sinnade mot varandra, men för egen del har jag inte märkt någon större effekt ännu.

Ja precis, ute är det mycket bättre men så fort vi kommer hem så morras det om de kommer för nära.

Igår så delade vi av v rummet med kompostgallet och det funkade väl sådär. så fort Aussien såg Tollaren så började han morra.

Såg att vi hade en hundsykolog där vi bor som är utlildade inom problemhundar så vi ska nog rådfråga lite dära också.
  • Den som Längtar
    Diablobabe skrev 2017-05-29 15:41:08 följande:

Kastrera eller prova först med chip!

Hur menar du med chip?
  • Gizmo

Att inte kastrera hundarna är bäddat för bråk. Ha inga leksaker eller annat i närheten som de kan bli osams om. Låt hundarna ha varsin egen avskärmad plats. Gå gemensamma promenader så de förstår att de tillhör samma flock.

Jag är hundvakt till många olika hundar & efter någon timme funkar alla hundar tillsammans. Men det krävs träning och konsekventa regler. 

• shivas

Jag skulle börjat med att köra slut på dem utomhus och tillsammans med varandra. Cykla, simma (om de inte blir uppspelta), sätt på dem klövjeväskor så de har ett arbete. Få dem att göra detta tillsammans som en flock. När de är slutkörda så finns inte energin till att gruffa mellan varandra, och de är dessutom på neutral mark. Genom detta får de tid på sig att vänja sig vid varandra och att man är i en lugn sinnesstämning runt varandra. Bakslag kommer alltid dyka upp, men det gäller att fortsätta vara konsekvent oavsett. Alltid lugn och ro, inte busa och stissa upp så länge de inte har en neutral inställning till varandra.

Lycka till med vovvarna!

• Den som Längtar
    Gizmo skrev 2017-05-30 07:52:20 följande:

Att inte kastrera hundarna är bäddat för bråk. Ha inga leksaker eller annat i närheten som de kan bli osams om. Låt hundarna ha varsin egen avskärmad plats. Gå gemensamma promenader så de förstår att de tillhör samma flock.

Jag är hundvakt till många olika hundar & efter någon timme funkar alla hundar tillsammans. Men det krävs träning och konsekventa regler. 

Tack för ditt svar.
    Ena hunden är inte vår så den kan vi inte kastrera och vår Aussie har vi nyss fått hem så inte hunnit tänka över det.

Vi är väldigt konsekventa i reglerna och inga leksaker finns hemma men det är när de möter varandra framifrån som det inte går. Då blir det fight.

Vi går alltid gemensamma promenader och om vi leker med dem så tar vi varsinn men är bredvid varandra.
Svar på tråden Hur få hundarna att sluta hata varann?