• Anonym (...)

Ta över föräldrars villa eller bygga nytt utanför stan?

Bor i Göteborg med man och barn, i en liten brf-lägenhet. Mina föräldrar bor nära intill i ett centralt villaområde där husen kostar runt 8 miljoner (och vi skulle aldrig ha råd att köpa själva där).

Jag längtar efter hus och vi har kollat på tomter utanför stan med lagom pendelavstånd och hittat ett fint hus från ett företag. Vi är överens och började planera att flytta om något år drygt.

Då frågade mina föräldrar om vi vill ta över deras hus. Jag vet inte alls... Det är ju bra för barnen att bo kvar med samma skola osv. Och vi skulle aldrig kunna köpa något själva här. Och det är ju centralt och super med tanke på jobben. Men deras hur behöver renoveras massor. Och vi hade sett fram emot ett nytt hus vi bara behöver måla fasader på... 

Hjälp! Vet inte alls hur vi ska göra. Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ta över föräldrars villa eller bygga nytt utanför stan?
  • Anonym (Hchh)

Beror på vad för hus päronen har. Är det en sekelskiftsvilla på 200+ Kvm så hade jag tagit över det. Är det ett trist massproducerat 70-80 tals hus hade jag byggt nytt

• sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2017-05-29 14:09:43 följande:

Bor i Göteborg med man och barn, i en liten brf-lägenhet. Mina föräldrar bor nära intill i ett centralt villaområde där husen kostar runt 8 miljoner (och vi skulle aldrig ha råd att köpa själva där).

Jag längtar efter hus och vi har kollat på tomter utanför stan med lagom pendelavstånd och hittat ett fint hus från ett företag. Vi är överens och började planera att flytta om något år drygt.

Då frågade mina föräldrar om vi vill ta över deras hus. Jag vet inte alls... Det är ju bra för barnen att bo kvar med samma skola osv. Och vi skulle aldrig kunna köpa något själva här. Och det är ju centralt och super med tanke på jobben. Men deras hur behöver renoveras massor. Och vi hade sett fram emot ett nytt hus vi bara behöver måla fasader på... 

Hjälp! Vet inte alls hur vi ska göra. Vad skulle ni gjort?

Att om ni hade sett fram mot ett nytt hus där man bara behöver måla fasader på, så hade ni troligen fått bo långt ut och är nog rätt naiva detta om att äga hus.

Vad är det för renoveringar som det rör sig om?
    Jämför kostnaderna för detta mot att köpa ett hus som inte behöver något större underhåll några år framöver.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hchh) skrev 2017-05-29 14:15:36 följande:

Beror på vad för hus päronen har. Är det en sekelskiftsvilla på 200+ Kvm så hade jag tagit över det. Är det ett trist massproducerat 70-80 tals hus hade jag byggt nytt

Håller med. Hade aldrig velat bo i mitt föräldrahem från åttiotalet. Själv kommer vi satsa på att bygga nytt utanför stan och få allt precis som vi vill ha det.
  • Tecum

Jag hade nog tagit över, med tanke på läget för jobb och skola. Sedan är det frågan om hur stort och ffa hur akut renoveringsbehovet är. Där får er ekonomi avgöra.

• Bibbidi

Hade tagit över. Även om det säkert behövs renoveras så kan man ju leja ut det och det blir ändå säkert billigare i slutändan när man jämför vad det kostar att köpa tomt / bygga nytt hus. Sen tycker jag att närheten till stan / jobb / skola gör en hel del också. Ifall ni bygger nytt kommer ni behöva pendla långt då? Även om man tror att det inte kommer bli några problem kan man tröttna på det i längden. Har dina föräldrar bra planlösning på deras hus? Rum till alla så det räcker?

• Lena

Är planlösningen och läget bra och jag har råd att ta över det hade jag gjort det

• Anonym (Jo)

Jag skulle ta över huset.

• Anonym (A)

I dagens läge? Behållt huset och varit väldigt tacksam.

• Anonym (Maggie)

Det låter ju som ett förmånligt erbjudande av dina föräldrar, men jag tänker att det är flera saker att väga in:

* hur ser relationen till dina föräldrar ut idag, finns det risk att ni hamnar i en tacksamhetsskuld till dina föräldrar och att de sedan kan utnyttja hållhaken att ni fick överta huset?

* kommer dina föräldrar att kunna acceptera om ni ändrar om i huset och/eller trädgården, eller kommer ni att få sura kommentarer om ni byter köksluckorna som ju sattes in så sent som 2003, eller gräver upp den där syrenbusken som tog bort allt ljus från uteplatsen men som de planterade när de var nyinflyttade?

* är relationen mellan din partner och dina föräldrar god, eller finns risken att de får ytterligare saker att anklaga hen för att inte bemästra?

* har du syskon och hur ser i så fall planen ut för att ni får ta över/köpa ett 8miljonershus för under marknadspris? Skulle ev. syskon kunna ta över huset om de fick erbjudandet eller kan det bli en sådan sak som kommer emellan er "barn" om ni skulle tacka ja och ett syskon också velat göra det, men i nuläget inte kan för att hen är student eller liknande.

Räkna också på vad det skulle kosta att lösa ut dina föräldrar OCH anlita hantverkare till att renovera (eller skulle de ge er huset rakt av?) jämfört med priset på ett nybyggt hus.

• Anonym (...)
    Anonym (Hchh) skrev 2017-05-29 14:15:36 följande:

Det är från början på 1900-talet, typ 230 kvm och enligt detaljplan får man bygga ut. Lagom stor trädgård för oss med.
    sextiotalist skrev 2017-05-29 14:15:37 följande:
    Att om ni hade sett fram mot ett nytt hus där man bara behöver måla fasader på, så hade ni troligen fått bo långt ut och är nog rätt naiva detta om att äga hus.

Vad är det för renoveringar som det rör sig om?
    Jämför kostnaderna för detta mot att köpa ett hus som inte behöver något större underhåll några år framöver.

Är det inte lite konstigt att tro det värsta om folk?

Vi hade ett litet hus som vi sålde när vi köpte bostadsrätten så vi vet precis vad det innebär att ha hus. Men med tex nytt tak och underhållsfria fönster så är det inte speciellt betungande. Och vi hade kollat drygt 20 min bil ut från stan, där mina föräldrar har fler fastigheter som vi hade kunnat bygga på.

Renoveringarna som krävs är typ ta ner två innerväggar, flytta och bygga nytt kök, två nya badrum och ett renovera ett gammalt, bygga ut med en punschveranda med källare under, fasadbyte samt ytskickt (tapet/måla) överallt.
Svar på tråden Ta över föräldrars villa eller bygga nytt utanför stan?