• Anonym (Maten)

Måste jag äta hennes mat?!

Jag har börjat jobba inom personlig assistans och med den brukaren har de något som kallas för pedagogisk måltid vilket innebär att personalen ska äta tillsammans med henne, alltså av hennes mat. Syftet med detta är att hon ska äta bättre då, eftersom hon ser att vi andra äter likadant.

Grejen är bara den att jag är väldigt kräsen av mig och dessutom äter jag mest vegetariskt. Jag har tagit upp det med arbetsgivaren, men fick inte direkt någon respons. Hon sa bara att det får lösas, men jag hade helst tagit med egen matlåda. När man äter av brukarens mat får man dessutom ett avdrag på lönen eftersom det ju faktiskt är av hennes pengar. Vet inte exakta avdraget, men tror det var något på 30 kr per lunch/middag.

Hur ska jag göra? Hur gör ni andra som jobbar inom assistansen?

• Svar på tråden Måste jag äta hennes mat?!
  • Anonym (Konstigt)

Låter konstigt. Klart dom inte kan tvinga dig att äta och betala för något du inte vill äta.

• grottan
    Anonym (Maten) skrev 2017-05-29 17:05:22 följande:

Jag har börjat jobba inom personlig assistans och med den brukaren har de något som kallas för pedagogisk måltid vilket innebär att personalen ska äta tillsammans med henne, alltså av hennes mat. Syftet med detta är att hon ska äta bättre då, eftersom hon ser att vi andra äter likadant.

Grejen är bara den att jag är väldigt kräsen av mig och dessutom äter jag mest vegetariskt. Jag har tagit upp det med arbetsgivaren, men fick inte direkt någon respons. Hon sa bara att det får lösas, men jag hade helst tagit med egen matlåda. När man äter av brukarens mat får man dessutom ett avdrag på lönen eftersom det ju faktiskt är av hennes pengar. Vet inte exakta avdraget, men tror det var något på 30 kr per lunch/middag.

Hur ska jag göra? Hur gör ni andra som jobbar inom assistansen?

Men om det ingår i arbetsuppgifterna så vet du ju det, annars får du väl söka ett nytt jobb.

Det är inte brukaren som är till för dig utan tvärtom och ingår det pedagogiska måltider så får du ju göra det, eller byta jobb, ingen kan tvinga dig att stanna på jobbet men är du där måste du ju sköta det uppgifter som ingår
  • taquine
    viseversa skrev 2017-05-29 17:53:13 följande:

Kan ni inte laga mat som båda kan äta? Och extra grönsaker till dig?

Min tanke också, och även få brukaren att äta nyttigare än h*n kanske gör.
    Goodness me
  • EmberEyes

Fast pedagogisk måltid behöver inte betyda att du ska äta samma mat som brukaren. Om du googlar begreppet så kan du läsa att du ska äta tillsammans med brukaren och i princip vara behjälplig och en god förebild. T. ex. här kan du läsa hur Kils kommun definierar det. www.kil.se/globalassets/forvaltning/socialforvalt/ledningssystem/per_pedagogisk_maltid.pdf

Kolla upp med din AG vad de har för riktlinjer (kan finnas i kollektivavtalet också?).

• Anonym (Maten)
    Dixie skrev 2017-05-29 17:06:47 följande:

När lagas maten, lagar ni den tillsammans?

Ja vi lagar den tillsammans, men brukaren deltar ju såklart efter hennes förutsättningar.
  • Anonym (Maten)
    grottan skrev 2017-05-29 17:49:57 följande:

Men om det ingår i arbetsuppgifterna så vet du ju det, annars får du väl söka ett nytt jobb.

Det är inte brukaren som är till för dig utan tvärtom och ingår det pedagogiska måltider så får du ju göra det, eller byta jobb, ingen kan tvinga dig att stanna på jobbet men är du där måste du ju sköta det uppgifter som ingår

Ja självklart men detta var inget som ens nämndes innan jag började jobba där. Kan inte heller riktigt se varför det är så viktigt att vi äter exakt samma. När jag pratade med arbetsgivaren sa jag att jag kan ta med "vanlig" mat fast på mitt sätt då, dvs ingen hämtmat eller liknande som kan locka.
  • IsDimma

Kan ju knappast vara så att ni tvingas äta något som ni dessutom måste betala för.
    Vi har pedagogisk lunch på jobbet men då är den gratis och inte ens då kan någon tvinga oss att äta den liksom.

• Dixie
    Anonym (Maten) skrev 2017-05-29 18:50:20 följande:

Ja vi lagar den tillsammans, men brukaren deltar ju såklart efter hennes förutsättningar.

Men då har du väl möjlighet att påverka vilken mat det blir?!
  • fornminne

Man kan aldrig tvinga någon att äta viss mat. På förskolor har de t ex pedagogiska måltider, vilket betyder att man äter tillsammans med barnen, men man måste inte äta exakt samma. En del förskollärare är t ex vegetarianer, medan de flesta barn inte är det. Min fd chef åt inte griskött (ej muslim, men hon gillade inte fläskkött), så hon åt inte det även om barnen gjorde det. Hon åt annat istället.

Det finns ju hur många exempel som helst.

Påpeka detta för arbetsgivaren TS. Du borde också fått mer information innan anställning om vad pedagogisk måltid innebär.

• Anonym (hmm)

Nu kan det ju vara så att den här tjejen bara äter det som assistenterna äter, men då får det vara så. Man kan fortfarande aldrig tvinga en anställd att äta viss mat. Det är som sagt inte detta som menas med pedagogisk måltid. Alternativet är alltså att ni lagar mat som båda kan äta. Om brukaren vägrar äta det som du inte äter.

• Anonym (mums)

Pedagogisk måltid innebär att du ska fungera som sällskap och som en god förebild. Det är en arbetsuppgift och du ska inte behöva betala för att kunna genomföra det. Det känns inte rimligt. Kolla med ditt fackförbund och gå för guds skull med i ett om du inte redan är för utan dem kan arbetsgivaren göra hur de vill med dig oavsett hur arbetslagstiftningen ser ut.

Tycker det bästa är att du och brukaren äter samma mat men det nästbästa är att du tar med dig egen mat men att ni äter tillsammans.

• Anonym (V)

Jag har jobbat på dagcenter där det var pedagogisk lunch med jag fick ut problem äta min egen matlåda.. Förklarade för brukarna att jag inte tålde samma mat och det var aldrig några diskussioner... Huvudsaken var att vi åt tillsammans....

Vad skulle arbetsgivaren göra om du var allergiska då?

• ventilera mera
    grottan skrev 2017-05-29 17:49:57 följande:

Fast man är ju inte en slav bara för att man är personlig assistent. Att tvinga någon att äta mat och dessutom betala för maten man inte vill äta kan liksom inte bara levereras EFTER att man fått jobbet. Kommer man överens om det innan, fine. Men en pedagogisk måltid ska inte kosta pengar om den inte kan väljas bort.

Till TS:
    Jag säger som flera innan här, kräver de att du ska äta pedagogisk måltid med din brukare så ska du inte betala för den. Äter man en måltid och får avdrag på lönen för det så ska det vara för att man själv valt att äta. 

Kontakta facket, och som också redan sagts, GÅ MED om du inte är medlem. Är det på nåt ställe du bli så inihelvete blåst så är det inom personlig assistans. Jag säger inte att det är så överallt, men det är en bransch där dåliga arbetsgivare kan komma undan med mycket skit.
Svar på tråden Måste jag äta hennes mat?!