• Anonym (TS)

Kan hon tvinga igenom försäljning

Hej,

Min fru och jag ska skiljas med två barn.

Hon vill tvinga igenom en försäljning av vårt hus som jag köpte av mina föräldrar som min pappa byggt för ett förmånligt värde. Tyvärr finns inget äktenskapsförord.

Jag vill köpa ut henne men hon vill att det ska säljas.

Jag skulle köpa ut henne till marknadspris osv så det är bara att hon inte vill att någon annan ska bo där med mig i framtiden säger hon.

Kan hon tvinga igenom en försäljning heller har jag förköpsrätt eller liknande?

• Svar på tråden Kan hon tvinga igenom försäljning
  • Anonym (S)

Har du råd att köpa ut henne tror jag inte att hon kan tvinga dig

• Anonym (Hj)

Nej hon kan inte tvinga dig så länge du har råd att köpa ut henne.

• Anonym (TS)

Tack det var skönt att höra.. kan man hitta stöd för det i någon lagtext eller liknande?

• taquine
    Anonym (TS) skrev 2017-05-29 20:28:43 följande:

Tack det var skönt att höra.. kan man hitta stöd för det i någon lagtext eller liknande?

Titta på lawline, där kan du få juridisk rådgivning /ställa frågor.
    www.lawline.se/
    Goodness me
  • Anonym (Typiskt)

Verkar vara typiskt kvinnor det där med att vilja skiljas men ändå ha kontroll över vad mannen gör efteråt. Du kan behålla huset och låta vem som helst flytta in..

• Anonym (Ja)
    Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-29 20:38:55 följande:

Verkar vara typiskt kvinnor det där med att vilja skiljas men ändå ha kontroll över vad mannen gör efteråt. Du kan behålla huset och låta vem som helst flytta in..

Nej det är inte typiskt kvinnor. Herregud vad onödig kommentar
  • lilly

För försäljning av fast egendom krävs båda makarnas samtycke. I annat fall kommer lantmäteriet inte att godkänna lagfarten för ny ägare. Om du motsätter dig försäljning kan hon gå till domstol som godkänner i ditt ställe. Det är visserligen mer tillämpligt i fall där den ena maken tex är varaktigt sjuk och inte kan godkänna/ vet vad det innebär. Att hon inte vill att en annan flyttar in skulle jag inte vilja påstå är ett legitimt skäl som gör att en domstol skulle godkänna en försäljning. Detta, samt att du har ekonomisk möjlighet att köpa ut henne till marknadspris.

Mitt råd - motsätt dig försäljning då jag har svårt att tro att en domstol skulle gå på hennes linje. Att huset dessutom gått inom familjen är ännu ett starkt skäl som i min mening talar mot ett godkännande.

Eller

Utse bodelningsman som fördelar egendomen mellan er.

Regler finns i 7 kap 5 och 8 paragraf Äktenskapsbalken.

• Anonym (xyz)

Om ansökan om skilsmässa är inlämnad så är detta en bodelningsfråga.
    Om du köpte huset själv så kan hon absolut inte tvinga fram en försäljning, för huset är ditt. Var och en har rätt till sin egendom vid en skilsmässa, men ersättning ska utgå så att det blir rättvist. Hon ska ha hälften av det som skulle blivit kvar efter en försäljning den dag skilsmässoansökan lämnades in, när lån, mäklaravgifter och reavinstskatter är betalda. Kan ni inte komma överens om summan så blir det en bodelningsman som får bestämma, men han kan inte bestämma att ditt hus ska säljas. Det kostar pengar med en bodelningsman, och man vet inte resultatet i förväg.

Även om ni båda står som ägare tror jag inte hon kan tvinga fram en försäljning när en skilsmässoansökan är inlämnad eftersom det är en bodelning som ska reda ut situationen. Kan ni inte komma överens är det en bodelningsman som bestämmer.

• bittero
    Anonym (Typiskt) skrev 2017-05-29 20:38:55 följande:

Du låter snarare som en typisk bitter man som blivit lämnad.
  • Anonym (Typiskt)
    bittero skrev 2017-05-30 00:06:37 följande:

Du låter snarare som en typisk bitter man som blivit lämnad.

Jag har inte blivit lämnad och jag är inte bitter, men jag har sett fenomenet hos en del kompisar. Dom skall skiljas, men hon har ska ändå lägga sig i allt han gör, vilka han träffar osv.
Svar på tråden Kan hon tvinga igenom försäljning