• LeijaLovis

Endometrios-operera bort livmoder, äggstockar och äggledare

Jag är 38 år och fick diagnosen endometrios för ca två år sedan.

För knappt ett år sedan så opererades jag pga min endometrios. De tog bort tre stora chokladcystor, båda äggledarna och ena äggstocken.

Nu har mina besvär kommit tillbaka och jag har en ny chokladcysta på min enda äggstock jag har kvar. Den är stor ca 8x7cm. Finns även endometriosförändringar på livmodern. Jag står nu inför en ny op, för att då ta bort både livmoder och äggstock. Vilket innebär att jag hamnar i klimakteriet. Finns det någon som har liknande erfarenhet? Är rädd för att må dåligt när hormonerna inte finns naturligt inklippen längre och när det sker i ändå en så oss ung ålder. Har forskar lite i detta och pratat med en hormonterapeut. De råd som jag får är att jag ska kräva bioidentiska hormoner och då östrogen, progesteron och även testosteron.

• Svar på tråden Endometrios-operera bort livmoder, äggstockar och äggledare
  • paisa

Jag har en vän som har enorma besvär med endometrios, hon fick däremot medicin som försatte henne i "konstgjord klimakterie" och hon sade tyvärr att det var bland det mest hemska hon varit med om. :/ 

Finns det ingen alternativ behandling istället?
    Endometrios låter inte kul, jag har sett henne när hon lider av smärtor som antagligen kommer från djävulen himself så jag skickar med massa styrkekramar till dig härifrån!!!! Lycka till, håller tummarna för dig.

• LeijaLovis
    paisa skrev 2017-05-30 13:32:15 följande:

Jag har en vän som har enorma besvär med endometrios, hon fick däremot medicin som försatte henne i "konstgjord klimakterie" och hon sade tyvärr att det var bland det mest hemska hon varit med om. :/ 

Finns det ingen alternativ behandling istället?

Endometrios låter inte kul, jag har sett henne när hon lider av smärtor som antagligen kommer från djävulen himself så jag skickar med massa styrkekramar till dig härifrån!!!! Lycka till, håller tummarna för dig.

Tack snälla!! Det finns nog ingen annan utväg än en op. Cystan är så pass stor och jag har ont. Så lika bra att ta bort allt och hoppas att värken försvinner efter op.

Det som vore intressant nu är att veta om det finns andra som har erfarenheter av dessa tre bioidentiska hormoner, östrogen, progesteron och testosteron. Finns det någon som har mått bra efter att ha tagit bort äggstockar och på så sätt hamnat för tidigt i klimakteriet? Har bara hört att många mår väldigt dåligt.
  • Frufriberg3939
    LeijaLovis skrev 2017-05-30 19:54:29 följande:

Tack snälla!! Det finns nog ingen annan utväg än en op. Cystan är så pass stor och jag har ont. Så lika bra att ta bort allt och hoppas att värken försvinner efter op.

Det som vore intressant nu är att veta om det finns andra som har erfarenheter av dessa tre bioidentiska hormoner, östrogen, progesteron och testosteron. Finns det någon som har mått bra efter att ha tagit bort äggstockar och på så sätt hamnat för tidigt i klimakteriet? Har bara hört att många mår väldigt dåligt.

Hej Leijalovis,

Längesen ni skrev här men är nyfiken på hur det gått för dig?

Står inför liknande frågor och känns oroligt.
Svar på tråden Endometrios-operera bort livmoder, äggstockar och äggledare