• FamilylifeNA

det låter som att någon bankar på vårat tak!

Hej,
    Jag bor i en Villa, rätt så gammal och nyss lät det som att någon hoppar, bankar och dunkar på taket, det pågick i ungefär 5 sekunder två gånger. Jag kollade även efter om det skulle vara något på taket, vilket det inte var.
    Någon som vet vad det kan vara eller har varit med om det själv?

NA
  • Svar på tråden det låter som att någon bankar på vårat tak!
  • Dixie

En planka/plåt som är lös kanske, blåser det kan ngt löst låta en del..,,

• Tihi

Ungefär samma sak hände mig förra veckan. Vaknade av att jag kunde ha svurit på att en hel familj av något halvstort djur bodde på vinden men tydligen ska det bara ha varit fåglar, eventuellt ankor, som härjade på taket. Taket har tegelpannor så det är ingen planka som kan vara lös i mitt fall. För mig höll det på av och till i en halvtimme och flera minuter i sträck.

• Kerubmamman

Det kan smälla bra i plåttak vid upphettning i solsken (stålet expanderar) och sedan kan det smälla när solen går i moln igen.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Träskvatten

Saida säger: Det är helt klart en hungrig stork ni har på taket. Mata honom med lite rökt älgkorv så blir han glad.

• Lord Hans

Det är nog liemannen som kommer på besök.

• AstridA

Vi har haft samma problem, men då har det varit skator i skorstenen. Efter att vi har nätat över skorstenen har vi inte haft några fler problem.

• Ann Nelly

Vi har samma ljud ibland (bor i villa från 70-talet) och det är träet i takreglarna som låter. De "smäller" väldigt högt ibland och det beror oftast på temperaturförändringar och ibland kan det bli så vid väldigt hård blåst.

Vi har bott i huset sedan 2001 och de konstiga ljuden höll på att skrämma skiten ur mig de första åren.
    Men en vinter för några år sedan så kröp temperaturen ner till -30 och då var det ett herrans liv på vinden Glad
    Då förstod vi bättre vad det berodde på.

Och vi insåg helt säkert vad de höga ljuden på vinden berodde på när vi hade byggt vårt uterum för några år sedan. Det är nästan 40 kvm med plasttak i söderläge och helt plötsligt en kväll så small det så vansinnigt därute så jag trodde att ett träd eller något hade rasat. Men det var temperaturförändringen som fick träet att röra på sig. Då blev det tydligare att det var samma sak som hände på vinden/hustaket.
    Nu har vi vant oss och jag tänker knappt på det.

• BandAnna

Har samma slags oljud hos oss. Vårt hus är från mitten på 1800-talet och jag antar väl att hus låter helt enkelt. De är uppbyggda utav material som påverkas av temperatur och luftfuktighet och det vore konstigt om de var helt tysta. 

Men visst är det lite läskigt när man är hemma själv (vi bor långt ut på landet) och det är beckmörkt utanför fönstret och det plötsligt dånar loss i hela huset. 

Svar på tråden det låter som att någon bankar på vårat tak!