• Maudan

Min son vägrar vara ifrån mig

Hej!

Jag har en son på 5 veckor, som är otroligt mammig av sig. Han ammas och äter i princip jämnt, somnar ofta vid bröstet och verkar då nöjd. Men det spelar ingen roll hur djupt han sover, för försöker jag lägga ner honom i vagnen eller babynestet så hinner det inte gå 2 minuter förän han vaknar och gallskriker och gör så tills han får komma tillbaka till mamma och bröstet. Enligt bvc går han upp i vikt och växer som han ska. På nätterna går det bra och han klarar då av att ligga i sitt Babynest. Oftast fungerar promenader men även där vaknar han så fort vi kommer hem. Finns det nåt sätt man kan få honom att kunna vara ensam, om så bara för en halvtimme så att jag i alla fall kan få gå på toa om dagarna. Är trött på att inte kunna få en liten stund för mig själv, och trött på att höra att det bara är att vänja sig..

• Svar på tråden Min son vägrar vara ifrån mig
  • Lena

Det kommer bli bättre med tiden. Kan inte pappan ta en del av närhetsbehovet?

• Annelie 76

Det kommer kanske bli bättre. Men tills dess så rekommenderar jag dig att skaffa en ergonomisk bärsele (ergobaby, Tula, Manduca eller nån liknande) eller en bärsjal. Då kan sonen få sitt närhetsbehov tillfredställt och du har händerna fria. Med lite övning kan du kanske amma i selen eller sjalen också.

• Maudan

Pappa duger inte heller..och vi har testat både bärsele och bärsjal, något han inte tycker om men man kanske ska vara ihärdig och vänja honom

• Carambolan

Många små barn gillar inte att vara stilla i sele/sjal. Sätt i honom och prova att ta en promenad tills han somnat ordentligt, sen kan du förhoppningsvis göra vad som helst medan han sover.

• Lena

Han behöver vara mycket med pappan innan han har knutit an så mycket att han duger. Och det är inte farligt att lämna honom till pappan fast han är missnöjd

• Minza83

ha en filt runt honom när du har honom i famnen, en tunn bomullsfilt funkar fint. för det han vaknar av är att underlagt är svalt.. och på dig var det ju varmt och gosigt.. ;) 

hjälpte oss Jättemycket med vårt 4e barn när jag läste om detta! hade verkligen behövts till 1a barnet ;) blev sittandes i TIMMAR för att han skulle få sova..... ;) 

• Mrs Moneybags

Det är helt normalt för någon som bara är 5 veckor. Det kallas överlevnadsinstinkt - klart man vill vara nära den som har maten!

Sakta, men säkert, kommer han att vilja vara hos pappa också. Det ger sig med tiden. 

• Fru Ve

Ledsen men att kunna vara ifred en halvtimme om inte pappan är hemma och kan ta honom är nog ett ganska högt ställt krav då han bara är 5 veckor. Men förstår att det kan kännas som en liten chock hur fast man är om det är ditt första barn. Dock kan du låta pappan ta honom en stund när han är hemma även om bebisen blir lite missnöjd, för det är klart du måste få gå på toa eller duscha då. Toa när jag är ensam hemma gör jag med bebisen i sele eller sjal eller i knät oftast.

Har fått min tredje för 3 månader sedan och han är hos mig eller pappan i stort sett 24/7. Kortare stunder typ 10 minuter kan han ligga i babysittern så man kan ta en snabbdusch. Detta funkar bäst om någon av hans storebröder sitter med honom och sjunger eller dylikt.Övrig tid så bär jag honom mest eller har honom i famnen/ammar. Har du testat olika selar och sjalar och verkligen gett det en chans? Jag har trikåsjal och Ergobaby bärsele som funkar jättebra. Kan verkligen rekommendera att du testar det för de flesta bebisar gillar nog iallafall någon variant. Sen att ge napp kan verkligen också avlasta från om bebisen vill amma HELA tiden.

• Fru Ve
    Carambolan skrev 2017-05-30 09:25:07 följande:

Många små barn gillar inte att vara stilla i sele/sjal. Sätt i honom och prova att ta en promenad tills han somnat ordentligt, sen kan du förhoppningsvis göra vad som helst medan han sover.

Nä precis, min bebis vill att jag rör mig då jag bär. Iallafall om han inte somnat in djupt.Så jag passar på att göra saker som diska, dammsuga, fixa tvätten, plocka undan etc. med honom i sjalen. Lite tungt kan det vara men han är nöjd och skriker inte då. Att sätta honom i sjalen och sen typ sitta still i soffan funkar inte, då börjar han skrika.
  • linnéa001

När min dotter var bebis värmde jag en vetevärmare i mikron och lade i babynestet medan hon ammade. När hon somnat lade jag ner henne och lade vetevärmaren bredvid. Det gick bra, hon fick värme. Kolla bara noga så att det inte blir för varmt.

• ElinS87

Hej,

Precis så var det med min dotter också (nu 7 mån). Jag lät henne vara så nära mig hon vill och när hon ville. De första 8 veckorna sov hon bara på mig och aldrig några längre stunder själv, MEN helt plötsligt vände det och jag kunde lägga ner henne själv. Sedan hon var 9 veckor har hon sovit själv i egen säng på både nätter och dag. Jag tror på att ge bebisen den närhet den önskar för att bygga upp grundtrygghet och skapa självständighet. Bärselen var min räddning under denna tid! Lycka till!

Svar på tråden Min son vägrar vara ifrån mig