• Anonym (Appendix)

Symtom blindtarm? Någon med erfarenhet?

Självklart ska jag till läkaren om det inte går över eller om det blir värre. Vill bara av rent intresse höra om andas erfarenheter.

Är det någon här som haft blindtarmsinflammation som skulle vilja berätta om symtomen ni hade och när ni sökte vård?

Jag (kvinna, inte gravid, inte mensdagar eller ägglossning) har sedan imorse haft ont runt naveln som en stickande känsla. Tycker inte det verkar vara från tarmarna. Känner inte igen smärtans karaktär. Blir värre när jag går/anstränger mig. Känner mig lite trött och varm. Temp på 37,9.

När jag frågar doktor Google verkar det inte finnas så mycket annat än just symtom på blindtarmsinflammation vid smärta runt naveln. Men det gör inte ont när jag trycker på magen.

• Svar på tråden Symtom blindtarm? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (Hydrosalpinx)

Jag hade inte blindtarmsinflammation visade det sig när de öppnade mig, utan en inflammerad Hydrosalpinx på höger sida, men jag har hört och läst att det ger exakt samma symtom.
    Jag fick hastigt en mycket kraftig smärta på höger sida i magen, strax under naveln. Jag hade så ont så jag knappt kunde stå upp. Jag var på jobbet när det hände, tog mig hem, började spy och fick 39 graders feber. Ringde 1177 som sa åt mig att åka in på stört.
    Jag fick ligga på observation i drygt ett dygn med antibiotikadropp innan de bestämde sig för att operera. De tog bort blindtarmen trots att den inte var inflammerad eftersom de öppnat på det stället

• Anonym (Appendix)
    Anonym (Hydrosalpinx) skrev 2017-05-30 15:13:20 följande:

Jag hade inte blindtarmsinflammation visade det sig när de öppnade mig, utan en inflammerad Hydrosalpinx på höger sida, men jag har hört och läst att det ger exakt samma symtom.

Jag fick hastigt en mycket kraftig smärta på höger sida i magen, strax under naveln. Jag hade så ont så jag knappt kunde stå upp. Jag var på jobbet när det hände, tog mig hem, började spy och fick 39 graders feber. Ringde 1177 som sa åt mig att åka in på stört.

Jag fick ligga på observation i drygt ett dygn med antibiotikadropp innan de bestämde sig för att operera. De tog bort blindtarmen trots att den inte var inflammerad eftersom de öppnat på det stället

Tack så mycket för ditt svar!

Intressant! Det har jag aldrig hört talas om.

Hoppas att du mår bra idag :)
  • Phalaenopsis

Jag fick mer och mer ont i magen tills jag kräktes x 8. Sedan ganska lugnt i ett par dagar. Sedan började det om. Jag sökte läkare. Då hade det hunnit lugna ned sig på bara någon timme. Höll på att bli hemskickad eftersom jag inte hade så ont längre. Temp 37,0. Brusten blindtarm och hela buken full med var. Därefter sjukskriven från föräldraledighet i 45 dagar eftersom tarmarna inte klarade av trycket från bukmusklerna när jag lyfte vår 4-månaders dotter.

Magen är ett klassiskt område där en massa likartade smärtor kan ha helt olika ursprung. Det är ofta inte så lätt att bedöma ens när man klämt på magen själv och har tillgång till alla provsvar. När man har feber och buksmärta är det annars ett bra tillfälle att besöka sin lokala akutmottagning!

• Anonym (Hydrosalpinx)
    Anonym (Appendix) skrev 2017-05-30 23:20:53 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!

Intressant! Det har jag aldrig hört talas om.

Hoppas att du mår bra idag :)
    Tack! Det tog fyra månader att övertala dem att ta bort äggledaren, men när jag äntligen fick den operationen så blev jag bra igen direkt
    Ytterligare ett bevis på hur lite man bryr sig om kvinnosjukdomar inom svensk sjukvård
    All information jag hittade i ämnet hittade jag i amerikanska medicinska tidskrifter, träffade fyra olika gynekologer under utredningen, ingen av dem orkade läsa in sig på ämnet innan de träffade mig...
  • Anonym (jag har)

Jag fick väldigt ont en dag, på vänster sida i magen. Hade inte mens eller ägglossning, blev värre och värre under dagen och smärtan lättade inte hur jag än låg i sängen, försökte med värme men det funkade inte heller...kallsvettig och illamående. Åkte in vid midnatt och jag lades in för observation och de kom och tryckte på magen varannan timme ungefär. På morgonen dagen efter hade jag mindre ont och började känna mig bättre, men då blev det superakut i stället och jag rullades in på operation...brusten blindtarm. Så var inlagd en vecka efter operationen då de fick sätta dränage för varet....

Önskar de hade gjort op innan den hann brista...men men, nu blev det så. Hade inte ont vid naveln, låter inte som blindtarmen för dig TS

• Gizmo

Jag har tagit bort min blindtarm, hade väldigt ont runt naveln samt höger sida av magen. Ring 1177 eller din vårdcentral.

• Anonym (Svar)

Min mage började svida ordentligt på kvällen, så jag trodde först att det var något jag ätit. Kunde inte sova på natten alls. På morgonen kunde jag inte äta och jag kunde inte dricka. Hade så ont att jag inte ville göra något. Hade ingen feber och kräktes inte.

Tillslut åkte vi in till akuten och då visade det sig att det var blindtarmen. Då opererade de bort den direkt. :)

• Anonym (Blindtarm)

När min blindtarm sprack (när jag var runt 15) hade jag sjukt ont i magen, spydde massa, allt jag åt (typ soppa) eller drack (vatten) spydde jag upp igen. Jag hade hög feber, runt 39-40 grader, var väldigt blek och svettades mycket. Kunde inte göra någonting alls förutom att ligga i soffan och må dåligt. Kunde inte ens gå på toa, som tur nog inte behövdes då jag inte kunde dricka eller äta mycket. Som värst fick jag inte i mig typ något på 2-3 dagar innan jag fick komma till sjukhuset. Jag hade klassiskt ont i höger sida långt ner i magen. Ändå tog det en stund för sjukvården att upptäcka att det var just blindtarmen. Dom funderade om det var äggstockarna, var det något annat i tarmen, prover ska tas etc etc. När dom väl kom på det (efter dom äntligen gjorde ultraljud på magen) så hade blindtarmen börjats absorberas av kroppen, mina infektionsvärden var skyhöga och jag blev inlagd i 2,5 veckor på sjukhus med antibiotika, morfin och dropp. Fick efteråt höra att jag med stor sannolikhet hade dött om jag hade varit hemma två dagar till. Anledningen varför det också tog lång tid innan jag fick vård var min pappa (yrkesofficerare, utbildad sjukvårdare) som tyckte att jag överdrev och hittade på. När jag i slutet av andra veckan på avdelningen fick börja äta igen fick jag äta typ 1 piggelin som aldrig har smakat så gott som då. Osäker på varför jag inte åt, kommer inte ihåg mycket av dom två första veckorna. Sov igenom dom helt enkelt. När jag kom ut hade jag gått ner mycket i vikt och min magsäck hade krympt och det tog tid innan den klarade av att äta en normal portion igen.

Svar på tråden Symtom blindtarm? Någon med erfarenhet?