• Anonym (Sanna)

Skola som är på om hög frånvaro

Vad gör man? Eleven i fråga blir ofta sjuk, men har inga problem med att hänga med i skolan.

Har förstått att det kak bli tal om socanmälan, vad händer då? Jag är en bra mamma och kan ju inte göra något åt att mitt barn får varenda smitta som går runt.

• Svar på tråden Skola som är på om hög frånvaro
  • Anonym (IH)

Bra med en skola som tar ansvar och vill hjälpa sina elever! Skål De vill säkerställa att barnet har det bra och att allt görs för att barnet ska kunna gå i skolan. Solig

Vad behövs för insatser, pedagoger som undervisar i hemmet kanske? Vad säger läkarna om barnets nedsatta immunförsvar? Vad anser de behöver göras? Hur gammalt är barnet? Hur stor är frånvaron? 

• Anonym (inget)

Man gör inget mer än förklarar för skolan att barnet har nedsatt immunförsvar och därför är hemma ofta och frågar om barnet riskerar att inte uppnå målen.

Om det är så att barnet riskerar att inte uppnå målen i något ämne ber man om att få hem uppgifter.

Skolan måste göra en socanmälan vid hög frånvaro. Det soc gör är att kalla till möte och kollar av så att det står rätt till. Om allt är ok så läggs ärendet ner.

• Anonym (???)

Ofta sjuk? Hur ofta? Varje månad varje vecka flera dagar varje vecka? Klart dom reagerar.

• Anonym (Sanna)

Flera gånger i månaden iaf och går i mellanstadiet.

De vet att h@n är sjuk.

• Glinda från Oz
    Anonym (Sanna) skrev 2017-05-30 18:38:17 följande:

De vet att h@n är sjuk.

Har du varit till läkaren och försökt ta reda på vad hans dåliga immunförsvar beror på? Om inte känns det som en första åtgärd.
  • Froken Lokens

Ta med barnet till en läkare borde vara det första du gjort, för typ ett par månader sedan mtp den höga frånvaron!

• Anonym (Sally)

Ja, kolla med läkare först och främst.

Sen är det ju skolplikt i Sverige, och skolan måste anmäla om ett barn har mycket frånvaro.

• Anonym (Mamma)

Mitt barn har 30% frånvaro och de tog upp det på ett föräldramöte och vi förklarade hur det var och varför. Har inte varit några problem och ingen anmälan. På senaste föräldramötet tog läraren upp det igen för att checka av och säga att hon förstår varför det är så och att det är lugnt så vi behöver inte känna någon oro över det. Så förekom och prata med läraren. En engagerad förälder blir förmodligen inte anmäld, bara om något verkar skumt eller de inte vet.

Läkarintyg är ju bra om sådant finns.

• Anonym (inget)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-30 20:07:51 följande:

Mitt barn har 30% frånvaro och de tog upp det på ett föräldramöte och vi förklarade hur det var och varför. Har inte varit några problem och ingen anmälan. På senaste föräldramötet tog läraren upp det igen för att checka av och säga att hon förstår varför det är så och att det är lugnt så vi behöver inte känna någon oro över det. Så förekom och prata med läraren. En engagerad förälder blir förmodligen inte anmäld, bara om något verkar skumt eller de inte vet.

Läkarintyg är ju bra om sådant finns.

Fast eg ska det anmälas om man inte kan visa upp läkarintyg etc.
  • John22

Knappast att ungen blir sjuk flera gånger i månaden, såvida den inte lider av någon svår immundefekt, i vilket fall ni givetvis tagit reda på detta och tagit fram en lösning tillsammans med skolan.

• nevermind
    Anonym (Sanna) skrev 2017-05-30 18:38:17 följande:

De vet att h@n är sjuk.

Och du har inte varit till läkare med barnet??
  • Anonym (tanke)

Jag tycker din fokus ska ligga på att få en diagnos och hjälp till ditt barn ts

Sen kan du involvera skolan i detta, om de harvetskap och pappar från sjukvården att den undersöker ditt barn pga av mycket sjukdomar så blir det ju lättare att få förståelse, är det snarare så att du bara sjukanmäler och inte har intyg som visar då är det int ekonstigt att skolan reagerar, men om du har intyg från läkare varje gång så är det skolan som gör fel och då får du ta den diskussion med dem eller gå till överordnade

• Anonym (Mamma2)

Är barnet sjukt flera gånger i månaden behöver det kollas upp vad som är fel! Jag hade blivit orolig. Det naturliga hade varit att ni sökt läkare och sedan informerat skola om vad som framkom där och samtidigt diskuterade vilka åtgärder som behövs för att skolgång ska fungera.

Tar ni inte det föräldraansvaret så måste någon annan ta det. För barnets skull.

Svar på tråden Skola som är på om hög frånvaro