• Anonym (Osäker tjej)

Gift med turkisk kille, erfarenheter?

Hej allihopa! Jag har en fundering jag skulle bli tacksam över att höra era erfarenheter kring, då jag själv befinner mig i en sådan situation. Kom gärna med seriösa åikter men lämna elaka/oseriösa kommentarer borta. 

20årig tjej är jag och har ett seriös förhållande med en kille med turkiskt ursprung, han är inte troende och jag märker ingen stor skillnad jämfört med svenska killar över lag. Har ni några erfarenheter av att vara tillsammans (helst gift) med en turkisk, i detta fall kille? 

Är det stor kulturschock? Finns det speciella regler inom deras familj när en svensk gifter in sig i familjen eller kommer allt rulla på som vanligt? Blir så nojig angående att inte få göra som jag vill och att liksom bli kontrollerad över när förhållandet tas längre liksom. 

JÄTTETACKSAM för alla svar. Kram! 

Inlägget är under fel kategori men tyckte detta passade bäst. 

• Svar på tråden Gift med turkisk kille, erfarenheter?
  • Anonym (Fråga honom)

Varför sitter ni inte ihop och diskuterar tillsammans alla dessa frågor från A till Z?
    Litar du inte på vad han ska säga då behöver du inte ta ett steg fram.

• Anonym (Man)

Tjejens kompis har varit ihop med 2 olika turkiska killar. Den ena behandlade henne som skit efter ett tag, och han var verkligen en liten mammagosse. Tog inga beslut själv verkade det som. Dessutom blev hon aldrig officiell, för de var inte gifta. Så hon fick aldrig träffa nån släkt alls, och kom släkten på besök fick hon åka iväg från hemmet. Fast hela släkten visste om att de var sambo. Jättekonstigt.

Kille nr 2 var också från turkiet, men hade bott i Sverige i 15år. Behandlade henne schysst på alla sätt och vis. Han var som vilken svensk som helst, bara hudfärgen som var lite annorlunda.

• SeriouslyMan

Hej,

Kulturkrocken är mycket mycket större än du någonsin kan föreställa dig.
    Han lär knappast anpassa sig till dig och din kultur utan du får anpassa dig till hans familjs seder och bruk med allt vad det kan innebära i form av "hederskultur", kontrollbehov, etc. Skulle tro att så fort du gift dig så betraktas du som underställd din man.

• Anonym (Omöjligt)

Är absolut omöjligt att svara på eftersom det helt och hållet beror på just honom. Om ni har ett seriöst förhållande så bör du ju så småningom upptäckta alla dessa saker.

Är sambo sen fyra år tillbaka med en Kurdisk kille från Turkiet, dock född i Sverige. Han är fantastisk och har aldrig oroat mig över det du oroar dig över. Då hade vi nog aldrig blivit tillsammans faktiskt. Han är mer positivt inställd till jämställdhet än alla "helsvenska" män jag känner. Han vill ta så när hälften av föräldrarledighet som han kan. Vi pushar varandra till att utvecklas i våra karriärer, att träffa vår "egna/gamla" vänner, att göra det vi tycker om på fritiden. Vi har är ett team kort och gott. Han närmsta kurdiska/turkiska släkt/familj är jättegulliga mot mig och har välkomnat mig in i familjen.

Samtidigt har han flera mer distanta släktingar i ungefär hans ålder som är otroligt annorlunda och tvärtom i princip gällande de saker jag nämnde ovan. Så bara inom en släkt kan du ju ha extrema variationer, därav omöjligt att svara så generellt som hans etniska ursprung. Det är nog något du får försöka upptäcka allteftersom du lär känna din pojkvän bättre. Konversationer om familjebildning och framtiden är viktiga att ta i alla förhållanden. Märker du att det inte känns bra och han inte kan möta dig i hur du vill ha relationen så får du kanske bara helt enkelt gå vidare.

• Anonym (Ag)

En bekant gifte sig med en turkisk man har idag ett mindre helvete.

Han hotar och han pressar henne på pengar och var bara i ute efter att få uppehållstillstånd.

• Ann99

Gifte mig med en man jag känt i två år, eller som jag trodde jag kände, vi gifte oss, han kom hit på besök. Han var svartsjuk, kontrollerande, inte alls den uppfattning jag fått av honom tidigare. Efter han åkt hem började helvetet, det har varit hot, utpressning på pengar, ja och självklart är jag en stor besvikelse, den dummaste kvinna han träffat, en lögnare bla bla bla. Om jag inte betalar ska han göra mitt liv till ett helvete, släppa en massa dokument om mig, alla ska få reda på vilken jävla bitch jag är!

Jag säger inte att alla turkar är så här, men hur vet man? Jag trodde det var mannen i mitt liv, det hade det självklart varit om jag dansat efter hans pipa. Men det tänker jag ta mig fan aldrig göra!!

• Anonym (Omöjligt)
    Ann99 skrev 2017-06-22 19:15:34 följande:

Gifte mig med en man jag känt i två år, eller som jag trodde jag kände, vi gifte oss, han kom hit på besök. Han var svartsjuk, kontrollerande, inte alls den uppfattning jag fått av honom tidigare. Efter han åkt hem började helvetet, det har varit hot, utpressning på pengar, ja och självklart är jag en stor besvikelse, den dummaste kvinna han träffat, en lögnare bla bla bla. Om jag inte betalar ska han göra mitt liv till ett helvete, släppa en massa dokument om mig, alla ska få reda på vilken jävla bitch jag är!

Jag säger inte att alla turkar är så här, men hur vet man? Jag trodde det var mannen i mitt liv, det hade det självklart varit om jag dansat efter hans pipa. Men det tänker jag ta mig fan aldrig göra!!

En bra grej är ju att på riktigt lära känna en person innan man gifter sig med den. Genom att t.ex. bo ihop först. Som du beskriver det låter det som ni först träffades/umgicks på riktigt efter att ni gift er ("vi gifte oss, han kom hit på besök"). Vilket knappast ger bra odds för ett bra förhållande/giftermål. Lärde du känna honom online?
  • Anonym (Delvis oföutsägbart.)

Varje människa är unik, men generellt sett är det såklart stora kulturskillnader.
    Vill inte generalisera, men kvinnosynen är inte alltid den bästa hos dessa män.
    Men din kille kan vara toppen på alla sätt, inget vi vet.

• Elefantmannen2

Vad innebär "turkisk kille" i det här fallet? Bor han i Turkiet eller uppvuxen i Sverige? Hur sekulariserad är han, om alls? Hur sekulariserad är hans släkt, om alls. Om han bor i Turkiet, är han från stad eller landsbygd? Det skiljer oerhört!

Det är väldigt mycket yta i stort. Om han är uppvuxen i Sverige är han såklart familjär med vad som förväntas av honom från svenska samhället och svenska kvinnor, men om han är traditionellt uppfostrad enligt turkiska mått tar det ofta överhanden, speciellt med påtryckningar från släkt och vänner.

Glöm inte att hälften av svenskturkarna röstade på den islamistiska fascisten Erdogan. Glöm inte heller att en väldigt stor andel av turksvenskarna kommer från vischan, med låg utbildning och extremt klantänk. Framförallt från den lilla byn Kulu. Fortfarande, i andra generationen , är högre utbildning lågt prioriterat. Till skillnad från exempelvis Grekland och Iran.

• Anonym (Tanja 101)

Jag är gift med en turk , skriver gärna till dig privat ? Vet inte hur gammal tråden är

• d0MiN077
    Anonym (Osäker tjej) skrev 2017-05-30 19:15:58 följande:
    Gift med turkisk kille, erfarenheter?

Hej allihopa! Jag har en fundering jag skulle bli tacksam över att höra era erfarenheter kring, då jag själv befinner mig i en sådan situation. Kom gärna med seriösa åikter men lämna elaka/oseriösa kommentarer borta. 

20årig tjej är jag och har ett seriös förhållande med en kille med turkiskt ursprung, han är inte troende och jag märker ingen stor skillnad jämfört med svenska killar över lag. Har ni några erfarenheter av att vara tillsammans (helst gift) med en turkisk, i detta fall kille? 

Är det stor kulturschock? Finns det speciella regler inom deras familj när en svensk gifter in sig i familjen eller kommer allt rulla på som vanligt? Blir så nojig angående att inte få göra som jag vill och att liksom bli kontrollerad över när förhållandet tas längre liksom. 

JÄTTETACKSAM för alla svar. Kram! 

Inlägget är under fel kategori men tyckte detta passade bäst. 

jag skulle aldrig ha barn med någon som inte svensk. hur förklara man det för sitt barn att din släkt är inte i närheten utan i Turkiet. det förstör hela släktbandet.
  • Anonym (Hhm)

Hej hej! Turkisk kvinna hör som är svenskfödd och uppvuxen i Sverige. Jag kan säga att det beror helt på vilken del av Turkiet han och familjen kommer från. Det kan vara ganska stora skillnader, men också minimala. Viss kulturkrock uppstår nästan alltid, men är han en av de mer avslappnade personerna ser jag inga problem ni inte kan lösa. Men ni behöver ju prata med varandra. Ingen här kan ju egentligen säga något vettigt i frågan. Alla personer är olika och det gäller turkar med. 

• Anonym (Hhm)
    d0MiN077 skrev 2023-12-16 23:33:18 följande:
    jag skulle aldrig ha barn med någon som inte svensk. hur förklara man det för sitt barn att din släkt är inte i närheten utan i Turkiet. det förstör hela släktbandet.
    Men snälla! Jag är halv Svensk och halv turk med hälften av släkten i Turkiet. Vi träffades årligen när vi åkte ner på långa semestrar och nu i vuxen ålder träffar jag dom lika ofta som mina svenska släktingar. Det blir vad man gör det till. 
Svar på tråden Gift med turkisk kille, erfarenheter?