• Anonym (Glasögonormen)

Vid vilken styrka ville du börja använda glasögon/linser?

Jag har haft läsglas för datorarbete i 10 år men det är först nu som jag själv anser att jag faktiskt behöver dom. Jag ser perfekt på långt håll men vill ha progressiva glasögon för att jag inte gillar att jag inte ser perfekt på nära håll. Jag behöver ha glasögon när jag ska läsa minitext på dåligt botten som flaskor eller när jag behöver fixa naglarna t ex och jag vill ha definitionen som glasögonen ger på nära håll för att jag hatar att inte se perfekt. Det har blivit ett problem först sista året och min styrka på att läsa är 2,25, jag vet inte om det ska stå plus eller minus framför. Syntestet innan hade jag 1,75 och då upplevde jag inga större problem att vara utan glasögon men nu gör jag det alltså vid 2,25.

Så jag är nyfiken på vid vilken styrka du märkte att du faktiskt ville och behövde använda glasögon eller linser?

• Svar på tråden Vid vilken styrka ville du börja använda glasögon/linser?
  • Anonym (Old No. 7)

Mina första läsglasögon hade styrkan 1,0 och sedan ökade det gradvis, så jag till slut hade 3,0. Jag gjorde inga syntester, utan provade helt enkelt på ÖB och köpte dem som kändes rätt.

Vid 3,0 började jag tröttna på att hela tiden ta av och på läsglasögonen, så jag gick till en optiker och skaffade progressiva glasögon med styrka 2,5 i "läsdelen" och ingen styrka i resten. Jag blev helnöjd och kan nu ha glasögonen på för jämnan.

• Anonym (Glasögonormen)
    Anonym (Old No. 7) skrev 2017-05-31 01:20:12 följande:
    Mina första läsglasögon hade styrkan 1,0 och sedan ökade det gradvis, så jag till slut hade 3,0. Jag gjorde inga syntester, utan provade helt enkelt på ÖB och köpte dem som kändes rätt. Vid 3,0 började jag tröttna på att hela tiden ta av och på läsglasögonen, så jag gick till en optiker och skaffade progressiva glasögon med styrka 2,5 i "läsdelen" och ingen styrka i resten. Jag blev helnöjd och kan nu ha glasögonen på för jämnan.
    Vad kul att du svarade! Så det var ungefär vid samma styrka för dig som för mig (2.50 vs 2.25) som du kände att du inte ville vara utan glasögon. Jag har också progressiva med styrka bara i läsdelen för att när optikern gjorde riktiga progressiva med tre olika styrkor så såg jag ingenting så dom tog bort allt utom läsdelen och det är ju den jag behövde mest så det funkar bra. Egentligen klarar jag mig väl utan progressiva för det mesta men det stör mig att veta att jag inte ser perfekt utan glasögon så jag vill ha dom iaf så att jag inte missar något, haha.

Det skulle vara roligt att få några till svar. Skrattande

• Anonym (-5 och +1,5)

Första läsglasögonen var 0,5, sen 1, sen 1,5, men jag hade nog behövt 2 t.o.m. Ser absolut inte att läsa ett ord utom de allra största med linserna på. Utan linser har jag svaga glasögon för närsynthet när jag läser. Jättesvårt få ihop när man ser jättedåligt på både långt och nära håll...

• Anonym (Glasögonormen)
    Anonym (-5 och +1,5) skrev 2017-05-31 17:54:56 följande:
    Första läsglasögonen var 0,5, sen 1, sen 1,5, men jag hade nog behövt 2 t.o.m. Ser absolut inte att läsa ett ord utom de allra största med linserna på. Utan linser har jag svaga glasögon för närsynthet när jag läser. Jättesvårt få ihop när man ser jättedåligt på både långt och nära håll...
    Har du testat progressiva eftersom att dom funkar på långt och nära håll?
  • Anonym (Greta)

Nu har jag vanliga glasögon och jag förstår inte hur du kan tycka att du ser okej vid 1,75. Det är ungefär den styrkan jag har och jag kan inte se texten på TV:n utan glasögon. Trädens löv flyter bara ihop, jag ser inga ansiktsdrag alls på långt håll (typ tre meter ifrån) och så vidare.

• Anonym (Glasögonormen)
    Anonym (Greta) skrev 2017-05-31 22:18:37 följande:
    Nu har jag vanliga glasögon och jag förstår inte hur du kan tycka att du ser okej vid 1,75. Det är ungefär den styrkan jag har och jag kan inte se texten på TV:n utan glasögon. Trädens löv flyter bara ihop, jag ser inga ansiktsdrag alls på långt håll (typ tre meter ifrån) och så vidare.
    Vad menar du med "vanliga" glasögon? Jag ser helt okej och kan läsa även väldigt liten text om jag anstränger mig men har börjat föredra att ha glasögon för att det gör livet lättare. Min syn på långt håll är så gott som perfekt så för att se på långt håll behöver jag inga glasögon alls. När jag hade progressiva som korrigerade på långt håll så såg jag sämre när jag skulle se på TV t ex så därför tog optikern bort den korrigeringen och lämnade bara läsdelen.
  • Anonym (Glasögonormen)

Är det vanligt att synen förändras dramatiskt till det sämre på ett halvår eller är min vilja att ha progressiva glasögon mer för att jag har märkt att jag ser så mycket bättre med dom på nära håll och därför vill ha dom på mig mer? Hur är det för dig?

Svar på tråden Vid vilken styrka ville du börja använda glasögon/linser?