• LillaSofi

Känner inga fosterrörelser

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn och har precis gått in i vecka 19 (18+0), men är superorolig att min lilla inte lever där inne :( Jag har ännu inte känt några som helst fosterrörelser och det verkar som att dom flesta gör det vid denna tid? Känner mig inte heller speciellt gravid på andra sätt längre, mycket piggare nu och mår inte dåligt på något sätt. Magen är inte heller så stor. Har dock inte haft någon magsmärta eller blödning, vilket måste vara ett gott tecken ändå?

Var på KUB-ultraljud i vecka 11+6 och då såg allt bra ut, men nu är jag orolig att något har hänt efter det. Ska på RUL nästa vecka men känns som en evighet tills dess. Är det någon som har varit med om samma känsla? Och har det i så fall gått bra eller inte?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Känner inga fosterrörelser
  • 12345hopp

Hej! Jag var också extremt orolig då jag inte kände av minsta rörelse och då hade jag inte gjort något ultraljud innan jag skulle på RUL i vecka 18, så jag var bra nojig över att det skulle vara tomt i magen när jag kom och det var sådär lagom jobbigt :( hade också hört att man skulle börja känna fostret runt denna tid men inte ett pirr i magen.

Väl på ultraljudet fanns där en liten bebis som levde rövare i magen! Var så sjukt att se för jag kände inte något men hon var verkligen helvild därinne! :) det var inte förrän efter detta som jag kunde känna lite rörelser, tror det var lite psykiskt att jag liksom inte tillåtit mig att tro på att det var fosterrörelser innan jag sett att det fanns nåt där. Moderkakan satt också framför så det gjorde att det jag kände var så väldigt svagt och så var det länge men jag hade ju inget att jämföra med :)

Försök att inte oroa dig, ibland verkar det ta ganska lång tid innan man känner något och det första innan de riktiga sparkarna känns ju så lite så att det är svårt att veta vad som är vad ibland.

• sairda

Det är väldigt ovanligt att känna fosterrörelser sä tidigt med första barnet, jag hade moderkakan i framvägg och kände rörelse i v 23-24 vilket är helt normalt. Med andra barnet känner man ofta tidigare i tex v17-18 :)

• LillaSofi

Åh, tack för era lugnade svar! Man blir ju så nojig när man hör andra som säger att dom kände rörelser i den veckan jag är i nu... Men förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig då :) Det är ju så svårt att veta vad man letar efter för känsla också, som ett kurr eller fladder? Känns som att det lätt kan förväxlas med magen eller tarmarna som kurrar. Eller är det väldigt tydligt att det är bebisen när man väl känner det?

• sairda

Jag blev skrämd första gången, kändes plöttsligt som en virvel i magen, som att han tog några snurr runt om så fostervattner svirvlade runt, haha. Kittlade lite också. Sen efter det kom det mer och mer och tillslut kom sparkarna som man såg tydligt :)

• Anonym (Gravid)
    LillaSofi skrev 2017-05-31 11:15:38 följande:

Åh, tack för era lugnade svar! Man blir ju så nojig när man hör andra som säger att dom kände rörelser i den veckan jag är i nu... Men förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig då :) Det är ju så svårt att veta vad man letar efter för känsla också, som ett kurr eller fladder? Känns som att det lätt kan förväxlas med magen eller tarmarna som kurrar. Eller är det väldigt tydligt att det är bebisen när man väl känner det?

Är oxå gravid nu. Väntar tredje barnet och har INTE moderkakan i framväxt, utan bak.

ÄNDÅ kände jag inget förrän typ v. 20... Och var väldigt osäker "var det luft eller bebisen??" Alla tänkte att jag nog skulle veta, men nej! ;)

Så ta det helt lugnt bara, det kommer tids nog.
  • Bladguld

Med första kände jag vecka 22. Med andra vecka 18. Stressa inte upp dig, det är vanligt att inte känna nåt.

• Snuttis2

Har förstått som att det är främst omföderskor som känner så tidigt! För mig började jag ana ett försiktigt fladder eller som ett lätt fisksprattel i magen runt v 20-21, mer tydliga små sparkar kom någon vecka senare! Nu i v 32 känns det som en krokodil som vänder, trycker och bökar runt!

Mkt är ju individuellt beroende på om det är ett lugnt eller aktivt barn samt var moderkakan sitter! Har vänner som inte kände en enda rörelse under hela graviditetens o ungarna mådde prima när de kom ut : ) !

• Preet90

Hej Ts,

Du behöver nog inte vara orolig. Jag har moderkakan i bakvägg men började ändå känna fosterrörelser först i vecka 22. Jag var också orolig men enligt bm är det många som inte känner något. Jag hade ingen mage i vecka 19, den var platt och började växa först vid v 25.

När jag skulle på RUL så tänkte jag som dig, att det inte finns något därinne, inbillade mig att bm skulle komma och säga " men du är ju inte ens gravid" Haha..

Är i vecka 33 nu och känner sparkar hela tiden så håll ut. :) Lycka till på Rul

• glasstoppen

Hej!

Jag har haft samma funderingar som Du, ibland får man l panik när alla frågar om man känner något.. Jag går in o v 21 imorgon, var på RUL förra veckan o då såg allt bra ut. En busig liten tjej som sparkades för fullt. Jag har dock moderkakan i framvägg så min barnmorska så åt mig att det så är typ som en madrass i vägen innan man känner något.. Så jag "antar" det är därför man inte känner nått. Jobbigt å behöva gå runt å va nojig hela tiden, speciellt när de e första barnet o man vet inte hur saker ska kännas. Har dock två morgnar i rad känt som luftbubblor i magen som jag inte känt tidigare.. tänker att det kan va bebis.

• Anonym (Elin)

Vid min första graviditet kände jag ingenting förrän i v 22!

• LillaSofi

Tusen tack för alla svar! Ni hade rätt, jag behövde inte oroa mig :) Var på RUL förra veckan och det var en livlig och frisk liten tjej i magen, allt såg bra ut. Känns så skönt! Vad dumt det är att stressa upp sig i onödan...

Jag märkte även att det som jag känt emellanåt som ett litet kurr eller "muskelryckning" i magen är när hon gör en ordentlig spark därinne, haha. Så jag har nog känt mer än jag trodde, bara att jag inte fattat att det var bebisen.

Svar på tråden Känner inga fosterrörelser