• Livsfrågor3

Vuxna sonen oro om förhållanden

Hej!

Hade så svårt att välja kategori och forum. Men det får bli här.

Vuxna sonen har träffat en tjej via en dateingsite. Allt är nytt. Hon bor inte i Sverige men var här nyligen (hos sin moster) och de träffades flera ggr.
    Andra daten var hennes moster med, som bor i Sverige, och ville veta vem min son var.
    Nu vill mostern att hon, hennes man och min son ska åka till tjejens land och besöka henne.
    Det känns som mostern gör allt för att det ska bli de två och tjejen är också väldigt positiv.
    Min son känner att det går fort fram, men är glad att ha hittat någon som tycker om honom. Han känner sig osäker på tjejens känslor. Är de äkta eller är det bara ett sätt för henne att få komma till Europa.

Är det någon, förälder eller son, som har erfarenhet av detta?
    Jag känner mig orolig för att han ska bli utnyttjad. Vill inte att han ska bli lurad. Varför är mostern så påstridig? .....

Hur kan han och vi undersöka om allt är seriöst?
    Hur fungerar levnadstraditioner, familjeliv, släktband, distansförhållanden  Sverige/ Fillipinerna?

• Svar på tråden Vuxna sonen oro om förhållanden
  • Anonym (4)

Ge din son stöd i att om han vill åka dit ska det ske på hans initiativ inte på någon släktings. Aldrig bra när släktingar börjar styra och ställa om yngre generationens förhållanden och giftermål.

• Anonym (Undrar)

Kanske tycker tjejens familj att din son är en väldigt bra man.

Det är ju sällan familjen uppmuntrar till giftemål om mannen är dålig för tjejen i fråga.

Din son får tala om för tjens familj att de sköter takten på förhållandet själva.

Han kan ju bryta om han känner sig obekväm med situationen.

• Anonym (Försiktighet)

En nära vän blev rejält lurad av en Filippinsk familj. Var även dit och träffade alla. Givetvis är inte alla från Filippinerna så, men när släkten börjar lägga sig i ringer alla varningsklockor för mig.

• Livsfrågor3
    Anonym (Försiktighet) skrev 2017-05-31 10:18:30 följande:

En nära vän blev rejält lurad av en Filippinsk familj. Var även dit och träffade alla. Givetvis är inte alla från Filippinerna så, men när släkten börjar lägga sig i ringer alla varningsklockor för mig.

Hur blev han lurad?
  • Livsfrågor3

Tack för råden.
    Jag är ju självklart glad att mostern tycker att min son är en bra partner. Men jag hållr med, de bör ju sköta det själva. Tänker att traditionen i Fillipinerna är att familjen involveras, och det är väl inte dumt, men tycker ju att hon kan "ligga lite i bakgrunden" inte puscha på.
    De är ju så unga än. Och de måste ju lära känna varandra. Nu är det ju svårt när hon inte bor i Sverige.
    Annars brukar det ju vara att ungdomarna sköter allt själva och så blir man involverad när det är allvar.

• Anonym (Freja)

Tycker att om din son tycker att det går lite väl fort fram så ska han backa. Vet inte heller om jag skulle vara sugen på att åka väldigt långt bort med någons moster, för att träffa en tjej jag knappt känner.

Han och tjejen ska ju ta saker i sin takt, och de kan bestämma själva när resor, och träffa hela släkten blir aktuellt.

• Påven Johanna II

Hur gammal är din son?

• Anonym (pop)

Hur ska din son klara att stå emot påtryckningar från hela släkten när han befinner sig i Filippinerna och vill dra sig ur eller ta det i en annan takt? Påtryckningar som kanske mer liknar hot och ultimatum eller beskyllningar mot honom om han inte vill fullfölja giftermål.

• Livsfrågor3

Om någon har erfarenhet, eller känner någon som är eller har varit i liknande situation är jag jätteglad om jag kan få råd av denne.

Förstår att det blir kulturkrockar. Men ju mer vi och sonen kan förbereda oss desto bättre.

Någon som varit i Fillipinerna? Hur är folket, kulturen, traditioner osv. i familj/ släkt och förhållanden. Skulle vara mycket intressant att få veta lite om det med.

Svar på tråden Vuxna sonen oro om förhållanden