• Anonym (Uppgi­ven)
    Äldre 31 May 11:08
    8049 visningar
    8 svar
    8
    8049

    Orosanmälan, vad händer sen?

    Kortfattat så har jag och exet 3 barn tillsammans. Yngsta som är 2 år säger inte så mycket men de två äldsta som är 6 och 8 år mår alltid dåligt när de kommer hem. 6-åringen gråter hela kvällen när de kommer hem och båda berättar oroväckande saker hela veckan som går. Det har hänt en del saker också som jag själv har sett och vid samtal med pappan och hans nya får jag en väldigt klar bild av att deras hem inte är en trygg miljö för barnen just nu. Det har förekommit våld mot barnen i "mild" form. De slår inte barnen men har både knuffat och dragit i dem. De två yngsta blir ofta inburna på rummet där de får sitta. Förutom det så pratar styvmamman på ett sätt om mig till barnen som de reagerat på som negativt. Styvmamman svär, bråkar och skriker så att barnen hör det och verkar ha väldigt lätt för att bli osams med andra. Flertalet av barnens släkt på pappans sida har tagit avstånd från dem så de tappat kontakt med kusiner och dylikt.

    Nu har förskolan gjort en anmälan då 6-åringen berättat en del konstiga saker även för dem. Men jag hör ju överallt ifrån att soc egentligen inte gör något mer än att erbjuda hjälp.

    Jag har försökt att prata med pappan och vi har haft flera samarbetssamtal. Det blir bättre ett tag men sen kraschar det igen. Han tycker att det är mitt fel att barnen är hemska hemma hos dem som han beskriver det. 

    Vid tidigare kontakt med soc så har de bekräftat att min oro är befogad. De menar att det i slutänden måste vara mitt beslut men att det utifrån vad jag upplever är rimligt att gå vidare via rätten om pappan inte förstår hur barnen far illa och mår dåligt av detta.

    Jag vill gärna gå till rätten men jag är så rädd att förlora vårdnaden istället. Minskat umgänge känns det omöjligt att jag kommer få till även om barnen verkligen skulle säga det. De är båda blyga och pratar inte gärna illa om pappan precis, det är ju deras pappa. Jag har inga bevis förutom ett inspelat samtal där pappan skriker hotfulla saker till mig när barnen står innanför dörren och gråter.

    Jag känner mig så maktlös, vad ska jag göra? Andra som har gått igenom liknande situation som kan ge mig råd och stöd?

    Vad händer vid orosanmälan? Kommer de erbjudas hjälp och sen är de bra med det?

  • Svar på tråden Orosanmälan, vad händer sen?
  • Anonym (j)
    Äldre 31 May 11:15
    #1

    Gå vidare till rätten, tom soc tycker det. Dagis har gjort orosanmälan, då är det illa. Barnen mår inte bra av att vara där.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 31 May 11:26
    #2
    Anonym (j) skrev 2017-05-31 11:15:54 följande:

    Gå vidare till rätten, tom soc tycker det. Dagis har gjort orosanmälan, då är det illa. Barnen mår inte bra av att vara där.


    Är bara så rädd att det ändå inte sker någonting. Att det ändå blir jag som förlorar och då måste barnen tvingas vara med en pappa de inte trivs med. :( 
  • Anonym (ää)
    Äldre 31 May 11:36
    #3

    Tala med en jurist och fråga hur denne, med sin erfarenhet av liknande fall, tror att dina chanser är. Det kan vara så att du behöver samla mer bevis, vilket ju är tragiskt för barnen om de ska behöva bli utsatta för fler situationer men tyvärr är det så ibland. Om det finns andra instanser som skulle kunna göra oroanmälan också, så vore det bra (tex andra släktingar som sett nåt?) 

  • Äldre 31 May 11:40
    #4

    Klart du ska gå till rätten med detta. Försök samla ihop så mycket bevis du kan. Skriv ner ALLT som barnen berättar, vad dagis tycker och försök spela in fler samtal om du kan. Skriv hur du försökt få till förändring och inte har gått. Du framstår absolut inte som en mamma som försöker hämnas på exet utan en mamma som har sitt barns bästa för ögonen. Prata med soc om dina tankar. De kan hjälpa dig! Lycka till!

  • Anonym (Weird­)
    Äldre 31 May 11:48
    #5

    Konstigt att socialen inte agerar själva och gör en utredning om miljön hos pappan faktiskt. Även om du nu skulle vinna i rätten så kommer han alltid ha umgänge med barnen och då fortsätter problemen för barnen. En utredning hos socialen kan påvisa allvarliga problem som är till din fördel. Men räkna med att även du utreds.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 31 May 12:18
    #6
    Anonym (Weird) skrev 2017-05-31 11:48:08 följande:

    Konstigt att socialen inte agerar själva och gör en utredning om miljön hos pappan faktiskt. Även om du nu skulle vinna i rätten så kommer han alltid ha umgänge med barnen och då fortsätter problemen för barnen. En utredning hos socialen kan påvisa allvarliga problem som är till din fördel. Men räkna med att även du utreds.


    Jag tycker också att detta är beklagligt. Samma person som vi hade på samarbetssamtalen och som också gav mig rådet att ta det vidare var ju med när vi disktuerade bland annat våldet mot barnen. Han ansåg inte att det var så farligt som jag. Men ändå.. ingenting. Soc hade inga planer på att öppna en utredning.. Känns så frustrerande... :( 

    Jag är själv inte rädd för att utredas dock. Barnen är harmoniska och kärleksfulla och vi har alla en väldigt nära relation till varandra. 
  • Anonym (Var stark)
    Äldre 3 Jun 12:31
    #7

    Stackars barn :(

    Jag lider så med de stackarna!

    Och med dig... :(

    Visa dem så mycket kärlek du bara kan mamma! :) De behöver dig!!

  • Äldre 22 Dec 15:06
    #8

    Hej

    Det jag upplever är det bästa är om man kan ha en avspännd "proffesionell" relation till den andra föräldern och dennes ev nya familj där man tillsammans gör ett så bra jobb som möjligt att ta hand om barnen. Var alltid lugn och prestigelös. Jag är 45 så de senaste 10-15 åren har ett antal skilssmässor ramlat in i bekantskapskretsen bla min egen. Den i särklass största framgångsfaktor jag sett är om mamman skapar en relation med mannens nya kvinna så de kan diskutera praktiska saker direkt med varandra. detta eliminerar extremt många konflikter och tar bort nästan alla svrtsjukerellaterade problem.

Svar på tråden Orosanmälan, vad händer sen?