• Anonym (ma???)

Förbereda mig på ma idag?

Jag har tre missfall ikring v.6 i bagaget, utredning visar inga fel. Gravid igen och enligt senaste mens i v. 10 ?(9+0) idag. Var på VUL för 1,5 vecka sedan och såg hjärtslag, men fostret var lite litet. Det mätte lite mer än en vecka mindre än beräknat enligt mens. Läkaren mätte en gång. Hon sa att det kan vara dåligt men behöver inte vara det. Har ett nytt VUL idag.

Har haft starka grav.symptom som hade börjat avtaga vissa dagar innan senaste VUL. Nu mår jag illa ibland, men absolut inte hela dagarna som för ett par veckor sedan. Brösten är väldigt svullna men jag känner mig inte så trött längre. Jag har inte haft någon blödning än (förutom i början men det var ett par v innan VUL så läkaren trodde inte det var några konstigheter). Ibland har jag ont i livmodern men jag skulle inte säga att det är kramper utan mer sveda och stickande och dragande känsla. 

Igår testade jag ett nytt grav.test och det var svagare än för 2 v sedan. Dock fortfarande tydligt plus men inte lika intensiv färg. 

Utifrån denna info, skulle ni förbereda er på ett ma vid vul idag?

• Svar på tråden Förbereda mig på ma idag?
  • nonameleft

Först vill jag beklaga alla dina missfall. Jag förstår att det måste kännas vâldigt jobbigt.

Baserat på symptomen så skulle jag inte direkt säga MA eftersom symptom kan komma och gå. Att graviditetstestet visar svagare känns däremot inte som ett gott tecken eftersom du nu logiskt sett skulle ha mer hCG i kroppen än för några veckor sen. hCG ökar vanligtvis till vecka 12 innan det börjar minska igen. Men jag är ingen expert och jag hoppas för din skull att jag har fel.

Lycka till TS Hjärta

• Anonym (nog ingen fara)

Nej jag tror inte du behöver vara orolig för MA idag. Att testen blir svagare är inget konstigt, det är i dessa veckor som hcg börjar gå ner, det stiger fort i början och sen sjunker det igen. Samma med trötthet, illamående etc, det minskar ju mer moderkakan tar över försörjningen, den börjar med det runt v 7+ och sen vid 12+ har den tagit över helt. 

Om hon bara mätte en gång så är det väldigt lätt att mäta fel i så tidiga veckor och beroende på hur bra bild man får med UL-apparaten. 

Jag tror det kommer gå jättebra idag Hjärta uppdatera gärna när du varit där. 

• nonameleft
    Anonym (nog ingen fara) skrev 2017-05-31 12:37:02 följande:

Nej jag tror inte du behöver vara orolig för MA idag. Att testen blir svagare är inget konstigt, det är i dessa veckor som hcg börjar gå ner, det stiger fort i början och sen sjunker det igen. Samma med trötthet, illamående etc, det minskar ju mer moderkakan tar över försörjningen, den börjar med det runt v 7+ och sen vid 12+ har den tagit över helt. 

Om hon bara mätte en gång så är det väldigt lätt att mäta fel i så tidiga veckor och beroende på hur bra bild man får med UL-apparaten. 

Jag tror det kommer gå jättebra idag Hjärta uppdatera gärna när du varit där. 

Liten rättelse: hCG ökar till och med vecka 12 innan det börjar minska: 

www.bloodtestsresults.com/HCG-level-chart-and-hcg-levels-charts-at-4-5-6-to-12-weeks/
  • Anonym (ma???)

Det gick bra!! den var så stor som den skulle och rörde sigHjärta

• Anonym (nog ingen fara)
    Anonym (ma???) skrev 2017-06-01 06:41:25 följande:

Åhh vad skönt! Hjärta GRATTIS!
  • nonameleft
    Anonym (ma???) skrev 2017-06-01 06:41:25 följande:

Underbart!!! Grattis och njut av graviditeten GladHjärta
Svar på tråden Förbereda mig på ma idag?