• Anonym (andas)

Dammat super dammigt rum, har knappt kunnat andas på ett dygn

Varit deprimerad väldigt många år, så jag har haft oerhört lite motivation att ens göra saker som att städa och duscha, etc.
    Saker har börjat gå framåt, och jag började väldigt lätt träna för en vecka sen. Efter det har jag fått lite mer energi, så jag tog tag i att ordentligt städa min lägenhet.

Har varit massa gamla kläder under min säng, som samlat på sig en hel massor med damm, under flera år (jag har ju dammsugit förut, men knappt under sängen.

Efter jag städade och dammsäg dammet, och slängde kläder i påsar för att slänga/lägga i förråd, så började det bli svårt att andas.
    Känns nästan som att det är massor med damm i lungorna eller något, känner typ ett tryck på bröstet, och andas i princip lika djupt och snabbt som om jag skulle jogga och vara fysiskt ansträngd (öppen mun, kan ibland vara nog med bara näsan). När jag ligger ner är det jätte svårt att andas, eller om jag lutar mig bak mot stolen.

Gick iaf till vårdcentralen, och fick se en läkare. Han sa att mina lungor låt inte helt onormalt, och mitt EKG va bra, så jag fick gå hem igen. Han sa också att om det inte blir bättre om 2-3 veckor så kan jag komma tillbaka igen, han gick iaf med att skriva ut kortison tabletter. De tabletterna tog jaf gör 3 timmar sen och det har inte gett någon effekt (som han trodde, han fråga mig bara vad jag vill göra åt saken).

Ska ringa 1177 om en timme och fråga dom... Men ska man verkligen bara gå så här? Knappt kunna andas, inte kunna sova eftersom att man inte kan andas, i 3 veckor? Lyckats sova 2 timmar, men vaknade för det kändes verkligen som att jag skulle kvävas, under 24 timmar.
    Vad skulle dom göra om det va lite värre? Ska man bara dö då för att det inte finns något dom kan göra?

• Svar på tråden Dammat super dammigt rum, har knappt kunnat andas på ett dygn
  • Påven Johanna II

Tycker det låter ångestrelaterat.

• sebbe420

Jag får "luddig" känsla i näsan efter att ha dammat och dammsugit en normal-dammig lägenhet, så jag kan ju bara föreställa mig hur mycket värre du har det just nu. Du måste ha andats in jättemycket damm och det sätter verkligen igen näsan. Men om du bara håller ut ett tag till så blir det nog bättre snart!

• Anonym (llll)

Så där blev jag när jag skulle flyttstäda. Fick som en astmaattack och det tog ett par dagar innan allt släppte. Jag gick inte till läkare.

Jag har inte astma, det vet jag för jag har testat. Däremot fick jag veta vid testen att jag har lite trånga luftrör så tex när jag blir väldigt förkyld kan jag få tillfällig förkylningsastma. Det här blev ungefär som det, fast allt gick väldigt fort. Jag fick lämna rummet och kunde inte städa färdigt. 

Du har fått en allergisk reaktion, kolla så det inte utvecklar sig till tex mycoplasma (har jag också haft, då fick jag hosta och astmaliknande andning så fort jag skulle ligga ner)

Påven Johanna: du skriver ibland lite märkliga saker tycker jag. Detta är ett sånt inlägg. Varför komma dragande med ångestrelaterat? Du gissar bara. Det är liksom inte det första man går på när någon får svårt att andas pga damm. 

Du kan ringa VC och be om bricanyl (astmaspray) och ev behöver du även pulmicort (kortisonspray). Fick du göra andningstest när du var där? (dvs blåsa i ett rör för att se lungkapaciteten)

• Påven Johanna II
    Anonym (llll) skrev 2017-05-31 18:54:31 följande:

Så där blev jag när jag skulle flyttstäda. Fick som en astmaattack och det tog ett par dagar innan allt släppte. Jag gick inte till läkare.

Jag har inte astma, det vet jag för jag har testat. Däremot fick jag veta vid testen att jag har lite trånga luftrör så tex när jag blir väldigt förkyld kan jag få tillfällig förkylningsastma. Det här blev ungefär som det, fast allt gick väldigt fort. Jag fick lämna rummet och kunde inte städa färdigt. 

Du har fått en allergisk reaktion, kolla så det inte utvecklar sig till tex mycoplasma (har jag också haft, då fick jag hosta och astmaliknande andning så fort jag skulle ligga ner)

Påven Johanna: du skriver ibland lite märkliga saker tycker jag. Detta är ett sånt inlägg. Varför komma dragande med ångestrelaterat? Du gissar bara. Det är liksom inte det första man går på när någon får svårt att andas pga damm. 

Du kan ringa VC och be om bricanyl (astmaspray) och ev behöver du även pulmicort (kortisonspray). Fick du göra andningstest när du var där? (dvs blåsa i ett rör för att se lungkapaciteten)

Det är helt riktigt, det är inte det första man bör överväga. Däremot kan man göra det när annat redan har uteslutits och det har ju gjorts i det här fallet. Ts har varit hos läkare och inget fel har hittats. Lägg därtill att det finns en historia av depression så tycker jag att det finns grund för att göra ett sådant antagande. Men självfallet ska man inte låta nöja sig med mina teorier, blir ts ännu sämre så ska hen förstås söka igen för att antingen få en mer utförlig utredning och vid behov adekvat behandling eller, om jag har rätt, få en kontakt för de i så fall psykiska besvären. 
  • Anonym (Sussie)
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 19:34:12 följande:
    Det är helt riktigt, det är inte det första man bör överväga. Däremot kan man göra det när annat redan har uteslutits och det har ju gjorts i det här fallet. Ts har varit hos läkare och inget fel har hittats. Lägg därtill att det finns en historia av depression så tycker jag att det finns grund för att göra ett sådant antagande. Men självfallet ska man inte låta nöja sig med mina teorier, blir ts ännu sämre så ska hen förstås söka igen för att antingen få en mer utförlig utredning och vid behov adekvat behandling eller, om jag har rätt, få en kontakt för de i så fall psykiska besvären. 

Visst kan andningssvårigheter bero på ångest, men i det här fallet har ju faktiskt läkaren konstaterat att lungorna inte låter riktigt som de ska.
  • Anonym (Sussie)

TS, hur noga fick du städat i sovrummet? Om du rivit fram en massa gammalt damm från under sängen och sedan inte fått städat bort det riktigt ordentligt så kan det vara det som gör att du fortfarande har problem med andningen.

• Påven Johanna II
    Anonym (Sussie) skrev 2017-05-31 20:20:53 följande:

Visst kan andningssvårigheter bero på ångest, men i det här fallet har ju faktiskt läkaren konstaterat att lungorna inte låter riktigt som de ska.
    Jaså? Då har jag läst fel.

Jag läste det här: "Han sa att mina lungor låt inte helt onormalt, och mitt EKG va bra, så jag fick gå hem igen."

Din tolkning av detta uttalande skiljer sig kanske från min. Jag vet inte vilken som är den rätta. 
  • Anonym (Sussie)

Och när det gäller ångestspåret så utesluter det ena inte det andra. Det kan vara lite av varje. Börjar man känna att det går trögt att andas så kan man få ångest av det och då kan det bli ännu svårare att få luft.

• Anonym (Sussie)
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 20:26:29 följande:
    Jaså? Då har jag läst fel. Jag läste det här: "Han sa att mina lungor låt inte helt onormalt, och mitt EKG va bra, så jag fick gå hem igen." Din tolkning av detta uttalande skiljer sig kanske från min. Jag vet inte vilken som är den rätta. 

Jag tolkar "låt" som "lät". Funderade på om det skulle kunna vara något annat som autocorrect gjort om till "låt inte" men jag vet inte vad det skulle vara.
  • Desiderium
    Anonym (Sussie) skrev 2017-05-31 20:31:29 följande:

Jag tolkar "låt" som "lät". Funderade på om det skulle kunna vara något annat som autocorrect gjort om till "låt inte" men jag vet inte vad det skulle vara.
    Det står ju "låt inte onormalt". Alltså lät det normalt?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Sussie) skrev 2017-05-31 20:28:40 följande:

Och när det gäller ångestspåret så utesluter det ena inte det andra. Det kan vara lite av varje. Börjar man känna att det går trögt att andas så kan man få ångest av det och då kan det bli ännu svårare att få luft.

Så kan det förstås vara. Men det kan också vara så att det lättar om/när den drabbade får veta att det upplevda enbart är ångest. Det gäller givetvis bara när det förhåller sig på det sättet (och ibland inte ens då om det finns en hälsoångest som spökar). 
    Anonym (Sussie) skrev 2017-05-31 20:31:29 följande:

Ja, det gjorde jag också. Men att något inte lät helt onormalt och i den kontext som presenterats här tolkade jag som att fynden trots allt var normala. 

Nåväl, ts lyser med sin frånvaro så kanske var det trots allt så att hen behövde någon sorts behandling för något som visade sig vara somatiska besvär. Jag hoppas att allt är väl. 
  • Anonym (andas)

Det började släppa 1-1.5 timmar efter jag skrivit, ganska fort, va nästan som normal andning 2 timmar efter det, så jag gick och la mig. Jag tror det va kortisonet (6mg betametison), förstår inte annars varför det skulle släppa så fort som det gick. Är inte helt hundra, känner fortfarande torrheten i halsen, men jag kan andas normalt nu iaf (lät så här innan, och blev mycket värre när jag låg ner: clyp.it/zpwtuegv ).

Det va inte någon panikattack, jag har haft typ sånt förut, men då är det hyperventilation, och det går över efter 20-30 min, speciellt om jag går ifrån var det började.

Visst så fick jag ibland ångest under tiden det va svårt att andas, för att under en tid så förvärrades det, men jag förstod att det skulle bli mycket värre om jag blev nervös.

Det här har typ utvecklats också, har haft en läckande näsa i 1.5 år, där jag behövt snyta mig flera gånger i timmen, typ varje kvart. Kortisonnässpray hjälpte då. Innan kortisonsprayen så vaknade jag ibland av att det va svårt och andas, och min hals visslade massor, men då tror jag att typ "snor" hade åkt ner längs halsen, för jag hostade upp massor med slem.

Lite orolig över vad som kommer hända nästa gång... Om det blir värre och värre så kommer jag inte inte ens kunna andas nog för att gå nånstans.
    Fick inte testa blåsa i något rör, han tänkte inte ens skriva ut något, utan bara frågade mig när jag kom in vad jag ville han skulle göra (så jag föreslog kortison som en kur).

Vet inte riktigt hur man ska städa "kliniskt"... Jag antar att jag måste gå med någon trasa längs väggarna (men det är ju tapet?), och alla möbler? Jag har inte vänt på sängen ännu heller, antar jag måste tvätta undersidan av den.

• Anonym (andas)

Alltså när det är ångest eller panikångest så kan det ju bli jätte svårt att andas, har haft ben nästan donna bort, och jätte mycket stickningar i armar, men det är jätte annorlunda. Då är det ju hyperventilation, och det går över ganska fort.

Det har varade i över 24 timmar, det var liksom tungt över bröstet, alltså svårt att få in och ut luft, sen så kändes det som att lufta knappt hade något syre, typ som att det fanns ett filter som filtrerade bort syret.

Ljudklippet va när jag hade suttit up it en längre stund, så det va bättre. Om jag låg ner så blev det så mycket värre, blev tvungen att andas nästan 2 gånger så fort, men det gick inte andas fort nog, så jag fick stå/sitta up hela natten.

Funkar asthmaspray mot sånt här? Kan man fråga sjukvården om det nu i efterhand? Det är väl inte direkt någon drog? skulle vara väldigt skönt att ha något ifall det skulle bli värre än det va igår.

Svar på tråden Dammat super dammigt rum, har knappt kunnat andas på ett dygn