• Kissekatten912

Min sambo ljuger

Hej!

Jag har den senaste tiden märkt att min sambo undanhåller hur mycket han får in varje månad. Jag är mammaledig och får 7500 kr i mån han får ca 15.000 i lön och ibland mer då han har två jobb!

Jag såg att han fått in extra denna månad så inkomsten blev ca 20.000 för honom, ändå ville han att jag skulle betala hyra på 2500, är det verkligen ok?

Jag har räkningar på 10.000 varje månad och nu ska jag även börja betala hyra? Är det rättvist? Jag är mammaledig med en 3-månaders bebis. Jag har redan sålt mitt guld och andra ägodelar för att ha råd då jag redan går minus varje månad. Och jag handlar ju till oss!!! Mat ute, blöjor, osv osv

Jag har inte haft råd att betala en enda räkning denna månad för att han skulle ha hyra, dessutom låg jag redan 1700 kr minus på kontot för att jag köpt mat till oss. Jag trodde seriöst inte att han skulle kräva hyra.

Jag känner inte att det är en bra idé att ha delad ekonomi när jag är mammaledig och han jobbar.

Sen att han ljuger om att han fått 6000 extra denna månad och ändå kräver hyra när jag redan är minus känns som en spark i ansiktet.

De "skulder" vi har är dessutom gemensamma men han anser att vi ska ta hand om det som står på våra namn individuellt även om vi handlat tillsammans. Han har helt enkelt lämnat mig i sticket.

Sen idag sa jag att jag ville åka och handla hem mat, då säger han att han inte har nå pengar kvar!!! När jag vet att han har det!!! Jag blir så jävla sur!! Vi har knappt nå mat hemma!

VAD SKA JAG GÖRA!?!?!?

• Svar på tråden Min sambo ljuger
  • Tow2Mater

Sluta ät ute.

Och gift dig innan nästa barn.

När ska han vara pappledig och du kan börja jobba igen?

• Anonym (m)

Om han resonerar så, så ska han betala hyran själv då den står i hans namn eller hur?

• Maddi

Självklart måste du konfrontera honom, nå annat sätt finns det inte. Jag skulle sagt "du får du lägga korten på bordet, annars drar jag".

• Molly57

Han är en skitstövel. Man hjälps väl åt och täcker upp för varandra när man har barn ihop. Du kan ej hjälpa att du ej jobbar nu och han ska ta sitt jävla ansvar som far och sambo anser jag. Säg att du vet hur mycket han fått in denna månaden, så får du se hur han reagerar! Stå på dig du ska inte gå under när han har pengar.

Kram och lycka till!

• Kissekatten912

Jo men det är klart att vi ska sluta göra det. Men vi har ju tekniskt sett råd om det hade varit rättvist fördelat.

Nej vi båda står på hyran.

• troy2

Jag utgår från att barnet är gemensamt och att det var önskat och planerat av er båda.

Jag skulle ha satt hårt mot hårt och meddelat att den hyran har jag inte råd att betala så då kan jag inte bo kvar. Jag flyttar till min mamma/kompis/etc nästa vecka och den här relationen är slut.

När han fattat att ni är en familj som har barn ihop och just nu väldigt olika ekonomiska förutsättningar eftersom en är hemma med gemensamt barn så skulle jag gå igenom vad som är gemensamma utgifter och vad vi ska bidra utifrån våra respektive inkomster.

Så om du får ut 7500 kr och han får ut 15-20.000 så får du in ca 30% av era gemensamma inkomster och får då bidra med ca 30% av era gemensamma utgifter. Har ni för höga utgifter behöver ni se över dem om det går att minska några poster.

Låt honom handla allt det du nu brukar handla. Skicka honom att köpa blöjor, mat, vad det nu är du brukar handla. 

Sen skulle jag ärligt fundera över om det här är en person jag vill ha en relation med. Barn har ni ju redan men är han värd det?

• Kissekatten912
    troy2 skrev 2017-05-31 16:06:53 följande:

Jag utgår från att barnet är gemensamt och att det var önskat och planerat av er båda.

Jag skulle ha satt hårt mot hårt och meddelat att den hyran har jag inte råd att betala så då kan jag inte bo kvar. Jag flyttar till min mamma/kompis/etc nästa vecka och den här relationen är slut.

När han fattat att ni är en familj som har barn ihop och just nu väldigt olika ekonomiska förutsättningar eftersom en är hemma med gemensamt barn så skulle jag gå igenom vad som är gemensamma utgifter och vad vi ska bidra utifrån våra respektive inkomster.

Så om du får ut 7500 kr och han får ut 15-20.000 så får du in ca 30% av era gemensamma inkomster och får då bidra med ca 30% av era gemensamma utgifter. Har ni för höga utgifter behöver ni se över dem om det går att minska några poster.

Låt honom handla allt det du nu brukar handla. Skicka honom att köpa blöjor, mat, vad det nu är du brukar handla. 

Sen skulle jag ärligt fundera över om det här är en person jag vill ha en relation med. Barn har ni ju redan men är han värd det?

Ja det är vårt gemensamma och var planerat, praktiskt taget alla mina pengar går redan till våra gemensamma utgifter förutom min telefon 250 och 400 till övrigt. Vi har delbetalningar som ska betalas och alla mina pengar som inte går till mat(blöjor) går dit och ändå har jag inte råd med alla som ska betalas. Och dessutom om jag ska betala hyra så måste jag avstå från fler räkningar som står på mig. Jag kommer att hamna hos inkasso eller kronofogden om detta fortsätter.

Får lite känsla av att han känner att, så länge hans namn är "rent" så är det ok att jag hamnar i skiten, för det gör ju inte han då. Det är orättvist att han betalar hyran och jag betalar det andra som vi har gemensamt......

Jag erbjöd mig att ta hela hyran och han betalar det andra men det var inte heller ok tydligen.
  • Kissekatten912
    Kissekatten912 skrev 2017-05-31 16:24:05 följande:

Ja det är vårt gemensamma och var planerat, praktiskt taget alla mina pengar går redan till våra gemensamma utgifter förutom min telefon 250 och 400 till övrigt. Vi har delbetalningar som ska betalas och alla mina pengar som inte går till mat(blöjor) går dit och ändå har jag inte råd med alla som ska betalas. Och dessutom om jag ska betala hyra så måste jag avstå från fler räkningar som står på mig. Jag kommer att hamna hos inkasso eller kronofogden om detta fortsätter.

Får lite känsla av att han känner att, så länge hans namn är "rent" så är det ok att jag hamnar i skiten, för det gör ju inte han då. Det är orättvist att han betalar hyran och jag betalar det andra som vi har gemensamt......

Jag erbjöd mig att ta hela hyran och han betalar det andra men det var inte heller ok tydligen.

Han menar alltså att det är orättvist att han tar hyran och jag betalar annat.
  • Anonym (Snåljåp)

Om han inte vill försöka tänka praktiskt får du se till så att han förstår vad det är ni råddar för företag hemma.
    När du är hemma ska han betala halva ditt inkomstbortfall plus förlorat pensionsspar, han ska betala underhåll - minst 1573 per månad - och du ska givetvis ha barnbidraget.

• Anonym (Grudge)
    Kissekatten912 skrev 2017-05-31 15:58:28 följande:

Jag känner inte att det är en bra idé att ha delad ekonomi när jag är mammaledig och han jobbar. 

Du har satt dig i ett förhållande med någon som inte vill ha delad ekonomi med dig, så du har ju köpt upplägget.
    Reagerar också på att ni har delad ekonomi och att du ändå vill ha koll på hans inkomster och kräver att få veta vad han ha kvar. Du snokar ju.

Hitta någon som vill dela 50/50. Det går inte tvinga någon till det.

Jag skulle bli fly förbannad om någon går med på att ha delad ekonomi och sedan tjurar ihop och ändrar sig när det börjar bli allvar.
Svar på tråden Min sambo ljuger