• Anonym (M)

Underhållsstöd - nya reglerna

Hej, undrar om det är någon här som vet hur det går till här. Försäkringskassan har nya regler: om den betalande förälder har, de senaste sex månader betalat underhållet till de i tid och med rätt belopp, att sluta att "sköta" underhållet utan betalande förälder får betala direkt till föräldern som har rätt till underhåll. Hoppas det inte blev snurrigt:)

Nu är det så att jag lämnade synpunkter att detta inte kommer att fungera eftersom pappan tyvärr bryr sig inte om sina barn och kommer inte att betala. F-kassan väljer att bortse från mina synpunkter och fattar beslut om att de iaf inte kommer att sköta underhållet längre utan pappan får betala direkt till mig. Nu sitter jag här och pappan har förstås inte betalat något underhåll denna månad.

Jag undrar därför om man kan ringa samma handläggare och att de häver beslutet eller måste man gå den vanliga snurran igen med ansökan och 8-veckors handläggningstid? Någon som varit/är i samma sits?

Så lägligt nu till skolavslutningar och lov, trött man blir!

• Svar på tråden Underhållsstöd - nya reglerna
  • tjockobbe

Prova att ringa direkt imorgon.

Annars är det en ny ansökan som gäller. Du får pengar retroaktivt och han får en jättesumma att betala in till försäkringskassan. Den svider för honom.

V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • LiaSthlm

När började de reglerna gälla?

Hörde om det men minns inte datum och mitt underhåll kommer från FK som vanligt. Betyder det att mitt ex inte skött sig och betalat?

Förlåt nu skrev jag i din tråd!

Jag skulle om jag var du ringa samma handläggare igen som jag pratat med innan, snabbar kanske på handläggningstiden.

• Anonym (M)

Tack för era svar.

Jag ska ringa handläggaren imorgon och se vad de säger. Men ja, väldigt onödigt att det blir såhär. Surt att det inte finns någon påföljd när man inte betalar till mig, däremot om han inte betalade till f-kassan hade det blivit påminnelse, inkasso osv.

Men ja, saftig engångsbelopp blir det för honom.

Vet faktiskt inte när det började gälla exakt, någon gång under 2016 har jag för mig. Men jag fick brev först förra månaden om att försäkringskassan överväger att gör så, som jag beskrev i TS. Jag lämnade synpunkter men de fattade beslut iaf att köra sitt race. Kort efter det fick jag och barnens pappa beslut.

Det kan vara så att han inte betalat till f-kassan i tid och därför du inte berörs eller så håller f-kassan på och betar av alla och inte kommit till dig än.

• Anonym (Abc)
    LiaSthlm skrev 2017-05-31 21:41:30 följande:

När började de reglerna gälla?

Hörde om det men minns inte datum och mitt underhåll kommer från FK som vanligt. Betyder det att mitt ex inte skött sig och betalat?

Förlåt nu skrev jag i din tråd!

Jag skulle om jag var du ringa samma handläggare igen som jag pratat med innan, snabbar kanske på handläggningstiden.

Jag får också från FK. Det är för att våra ex inte sköter sig. Började gälla i oktober 2016.
  • Anonym (.)

Att vissa inte fått brev ännu kan också bero på att det är väldigt många ärenden som legat i rullarna sedan länge. Helt omöjligt att hantera alla dom på en gång så de som betalat i tid sedan flera år tillbaka portioneras ut för att man skall kunna hantera det.
    Så att man själv inte blivit påverkad ännu behöver inte bero på att den andra föräldern inte sköter betalningarna till försäkringskassan. Just saying.

• Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2017-06-01 05:21:10 följande:

Att vissa inte fått brev ännu kan också bero på att det är väldigt många ärenden som legat i rullarna sedan länge. Helt omöjligt att hantera alla dom på en gång så de som betalat i tid sedan flera år tillbaka portioneras ut för att man skall kunna hantera det.

Så att man själv inte blivit påverkad ännu behöver inte bero på att den andra föräldern inte sköter betalningarna till försäkringskassan. Just saying.

Åh jag hade hoppats på att det tagit något beslut att undanta de som haft underhållssstöd länge, 10 + år så där. Men då kan det dyka upp nya krav helt plötsligt alltså. Jobbigt.

Kan man alltså ansöka om underhållsstöd på nytt om uf inte betalar frivilligt? Man behöver inte ha stämt om underhållets storlek via tingsrätt och sådant först? När man läser på FKs sida framgår det som att man först gemensamt måste fastställa ett belopp för underhåll och om inte det går måste stämma i tingsrätt. Och att det är först om uf vägrar betala ett fastställt underhållsbelopp (fastställt genom överenskommelse eller på annat sätt) som man kan vända sig till FK med ansökan om underhållsstöd via dem.

Väldigt väldigt bra om det inte är så, jag har annars tänkt att det nya systemet kan leda till att vissa barn och ungdomar riskerar att bli av med underhållet pga att bf inte vill/orkar starta en konflikt och stämma i domstol om allt fungerat smärtfritt i många år.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2017-06-01 05:36:02 följande:
    Åh jag hade hoppats på att det tagit något beslut att undanta de som haft underhållssstöd länge, 10 + år så där. Men då kan det dyka upp nya krav helt plötsligt alltså. Jobbigt.

Kan man alltså ansöka om underhållsstöd på nytt om uf inte betalar frivilligt? Man behöver inte ha stämt om underhållets storlek via tingsrätt och sådant först? När man läser på FKs sida framgår det som att man först gemensamt måste fastställa ett belopp för underhåll och om inte det går måste stämma i tingsrätt. Och att det är först om uf vägrar betala ett fastställt underhållsbelopp (fastställt genom överenskommelse eller på annat sätt) som man kan vända sig till FK med ansökan om underhållsstöd via dem.

Väldigt väldigt bra om det inte är så, jag har annars tänkt att det nya systemet kan leda till att vissa barn och ungdomar riskerar att bli av med underhållet pga att bf inte vill/orkar starta en konflikt och stämma i domstol om allt fungerat smärtfritt i många år.
    Ja, det står så luddigt på deras hemsida men du kan söka om underhållsstöd på nytt via FK utan att behöva gå via rätten, så det är positivt även fast detta system nu är helt obegripligt. Eftersom det inte finns heller någon påföljd om föräldern inte betalar.

Tror man verkligen, om man hade kunnat komma överens, att man hade gått via de från början. Många barn blir lidande under handläggningstiden, visst får man pengarna retroaktivt men man ska leva på något under tiden. Tack och lov så har inte vi pengabekymmer men vet att många andra har det.

Jag har lämnat meddelande till handläggaren att ringa upp mig, får se vad hon säger, men misstänker att de inte kommer att häva beslutet utan jag får söka på nytt och på något sätt "straffas" i detta, medan han som struntat i att betala går helt oberörd utan någon som helst påföljd.
  • Anonym (miff)
    Anonym (M) skrev 2017-05-31 22:06:33 följande:

Tack för era svar.

Jag ska ringa handläggaren imorgon och se vad de säger. Men ja, väldigt onödigt att det blir såhär. Surt att det inte finns någon påföljd när man inte betalar till mig, däremot om han inte betalade till f-kassan hade det blivit påminnelse, inkasso osv.

Men ja, saftig engångsbelopp blir det för honom.

Vet faktiskt inte när det började gälla exakt, någon gång under 2016 har jag för mig. Men jag fick brev först förra månaden om att försäkringskassan överväger att gör så, som jag beskrev i TS. Jag lämnade synpunkter men de fattade beslut iaf att köra sitt race. Kort efter det fick jag och barnens pappa beslut.

Det kan vara så att han inte betalat till f-kassan i tid och därför du inte berörs eller så håller f-kassan på och betar av alla och inte kommit till dig än.

Att det inte blir någon påfölj beror på att du inte driver ärendet vidare så som andra gör.

Du har all rätt att driva in skulden med hjälp av kronofogden.

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html#
Svar på tråden Underhållsstöd - nya reglerna