• Joshua

Nästäppa - Tar fan snart livet av mig!

Nån vecka efter jag varit ordentligt förkyld så slog en otrolig nästäppa till. Aldrig varit med om en sån fruktansvärd nästäppa, blir 100% täppt och utan nässpray dör jag i princip.

Först var det extrem rinnsnuva i samband med nästäppan, vilket gjorde att jag misstänkte pollenallergi. Köpte receptfria tabletter och nässpray mot pollen efter samtal med apotekpersonalen, dem hjälper inte ett skit.

Allt som hjälper är otrivin mot förkylning. Numera börjar snoret även bli lite gult, varit täppt och snorig i en vecka. Så jag är jätte förvirrad om det är någon allergi eller någon inflammation, kanske båda?

Tog allergitest via blodprov igår. Någon som vet hur lång tid det tar innan man får svar? jag orkar verkligen inte andas genom munnen hela tiden :(

• Svar på tråden Nästäppa - Tar fan snart livet av mig!
  • Bihålan

Har samma problem! Helt tät i framförallt högra näshålan känns som det rinner slem ner i svalget som kan svullna och supertorr mun.

• Joshua
    Bihålan skrev 2017-05-31 22:33:27 följande:

Har samma problem! Helt tät i framförallt högra näshålan känns som det rinner slem ner i svalget som kan svullna och supertorr mun.

Det är så fruktansvärt jobbigt. Har du gått till nån vårdcentral?
  • Anonym (breath)

Nästäppa är vidrigt och kan ju kväva en. Grejen med nässprejer är att de förvärrar nästäppan och gör så att slemhinnorna sväller. Så tipset jag fått har varit att ta Rinexin istället under en eller ett par veckor tills man klarar sig utan nässpray och för att förhindra bihåleinflammationer vid förkylning.

Men sen fick jag ett mycket bättre och skonsammare tips som varit fantastiskt.

Nässköljning med saltvatten eller bara hälla ett par tre dl genom näsborrarna några ggr per dygn eller innan sänggåendet,

ca 1 tsk salt per liter vatten...ljummet koka och svalna av eller ta bara kranvatten med salt...superbra för alla besvär och sköljer bort både bakterier , pollen, damm etc.

• Joshua
    Anonym (breath) skrev 2017-06-01 00:44:36 följande:

Nästäppa är vidrigt och kan ju kväva en. Grejen med nässprejer är att de förvärrar nästäppan och gör så att slemhinnorna sväller. Så tipset jag fått har varit att ta Rinexin istället under en eller ett par veckor tills man klarar sig utan nässpray och för att förhindra bihåleinflammationer vid förkylning.

Men sen fick jag ett mycket bättre och skonsammare tips som varit fantastiskt.

Nässköljning med saltvatten eller bara hälla ett par tre dl genom näsborrarna några ggr per dygn eller innan sänggåendet,

ca 1 tsk salt per liter vatten...ljummet koka och svalna av eller ta bara kranvatten med salt...superbra för alla besvär och sköljer bort både bakterier , pollen, damm etc.

Jo jag vill egentligen inte använda nässpray. Tack så mycket för tipset, ska absolut testa. Men hur får du in det i näsan?
  • josefzon

Hej!

Ingen som föreslagit kortisoninnehållande nässpray. Hjälper både mot allergisk och infektiös nästäppa och ger inte toleransutveckling. Rinexintabletter hjälper bara vid allergiska besvär och inte alltid ändå, plus mycket bieffekter.

Phadiatoptestet för vanliga luftvägsallergen tar typ en vecka innan svar kommer. I vissa landsting kan man se provsvaren i 1177 innan läkaren eventuellt skickar brev.

Mvh

Svar på tråden Nästäppa - Tar fan snart livet av mig!