• nils83

Pensionspara utan risker

Jag sparar i en pensionsfond. Finns det något man kan spara i som är helt riskfritt?
    T.ex försäkring eller sparkonto

• Svar på tråden Pensionspara utan risker
  • Anonym (50+)
    nils83 skrev 2017-05-31 21:33:20 följande:

Jag sparar i en pensionsfond. Finns det något man kan spara i som är helt riskfritt?
    T.ex försäkring eller sparkonto

Traditionella pensionsförsäkringar går  bort då man  inte får göra avdrag för sparandet längre.

Vad är det för pensionsfond  du har? Kolla att det inte är en sådan som du inte får göra avdrag för. Då ska du sluta betala in till den.

Traditionellt sparkonto är riskfritt, åtminstone upp till insättningsgarantin. 

Jag har valt en mix i sparandet med blandad risk, dock en total riskprofil som  är ganska låg. Tjänstepensionen finns i aktiefonder spridda över flera marknader med låga avgifter, samt en hel  del i räntefonder. De sistnämnda ger inte lika hög avkastning men har som sagt låg risk.

Dessutom har jag flera ISK-konton där jag sparar privat. Ett av dem är tänkt att vara ett pensionssparande (fast pengarna är på intet sätt låsta till just det 
    rent  tekniskt, bara i mitt huvud :) 

Majoriteten av mitt pensionssparande  sker dock via tjänstepensionen  (löneväxling) då den inte ingår i bodelning. Om jag skulle skilja mig i framtiden eller andra otrevligheter som dödsfall.

Intressant diskussion,  någon annan kanske kan  det här med kapitalförsäkringar, om det är något att ha?
  • Anonym (12345)

Spara i ISK eller kapitalförsäkring.

• Ed210

Kolla med din arbetsgivare om de kan erbjuda 'löneväxling', se f.g. kommentar. 

Problemet med ett s.k. riskfritt sparande är att du inte inflationssäkrar dina pengar. Läs på Pensionsmyndighetens webbplats. Det föregående svaret tog upp mycket av det som är viktigt att veta.

• Aktieviking

Det är ett ganska vanligt misstag att man tar för lite risk med sitt pensionssparande. på lång sikt (10+ år) är breda aktieindexfonder ett bra alternativ. Om du vill ha konkreta tips på bra indexfonder så kan jag rekommendera sammanställningen av Jan Bolmeson (Rikatillsammans): rikatillsammans.se/basta-fonderna-2017/

Hans recept på att din aktieandel (100 - din ålder = procenantdel aktier du bör ha) ger en stabil och trygg resa fram till och under pensionen. Jag kommer dock personligen att köra på ca 90 - 95% aktier livet ut. 

Titta gärna på min blogg: www.aktieviking.se
Svar på tråden Pensionspara utan risker