• Annas95

databeroende sambo och snart barn

Jag blir snart galen. Min sambo spelar WOW från kl 6-7 på morgonen, går till jobbet vid 10-11. Under dessa 4 timmar sitter han och spelar, han äter frukost där inne, han kan inte ens ta sig tiden att koka vanligt kaffe utan har en vattenkokare med snabbkaffe. Han jobbar till ca 17-20. Han är egen företagare så tiderna varierar.

Men så fort han kommer hem tar han maten med sig till datorn, jobbar i 30-60 min för att sedan spela wow till 00-01 på natten. 

Han har vi vissa tillfällen under det senaste året "fått nog" och tagit sönder sin datamus för att sluta spela. Sen går han och köper en ny efter 1 vecka. 

Han betalar det mesta här hemma(Hyra och räkningar å lite av maten), medan jag städar, tvättar, lagar mat osv. Vilket är något vi kommit överens om. Han tycker det inte är mer än rätt då kan tjänar trippelt av det jag tjänar. Jag är såklart tacksam för det och gör därför försöker hålla det tipp top här hemma och ser till att det alltid är mat när han kommer hem och att han alltid har matlåda. Börjar dock störa mig lite på att han drar fram saker och bara låter det ligga. Som när han gör frukost låter han smulor, knivar, skärbräda, rester och disk stå framme. När han ätit ställer han bara ner tallriken i diskhon även fast jag alltid ser till att diskmaskinen är tom/lortig så det alltid bara är att ställa in. Hans kläder ligger över hela sovrummet. Han sagt åt han att jag inte kan plocka upp allt efter honom då han är 33 inte 15. 

När han kommer hem från jobbet vill han inte prata, inte vara nära för han har jobbat hela dagen, han är så utmattad då och vill inte tänka på något. När vi kollar tv/film kollar han aldrig utan måste sitta och spela i telefonen samtidigt som vi kollar. När jag påpekar att det inte är så kul att vi tjafsat i 30 min om vad vi ska se och när vi väl kollar spelar han spel i telefonen, ja då blir han sur. 

Jag förstår att han är trött efter jobbet. Men när det är helg skyller han på att då vill han bara vara ledig och inte tänka på något. 

Vi väntar vårar första barn nu i juni och jag är riktigt orolig över att detta inte kommer hålla pga hans spelande.

När jag pratar med honom om detta säger han att han förstår och att han ska trappa ner osv. Men det blir aldrig till det bättre. Får också höra "Jag tar väl bort det då, så jag kan sitta och ha tråkigt med dig istället"

God tar inte längre att han inte ens kan sitta och äta med mig för han är så himla trött efter en dag på jobbet. Men kan sätta sig och spela i 4-6 timmar efter jobbet. Han vill inte ha sex heller för han är så trött.. 

HJÄLP. Vad ska jag göra.. vi ska ju ändå få vårt första barn tillsammans. Så vill inte bara lämna. Har nån mer haft sambo som spelat men slutat när barnet kommit?

• Svar på tråden databeroende sambo och snart barn
  • Lena

Han kommer inte sluta när barnet kommer då hade han redan slutat.

• Påslakanx

Det verkar som om han redan vill reducera tiden han lägger ner, så kanske boka tid hoss en terapeft? Du kan dock inte förvänta att han ska lägga ner det eftersom det är en hobby han tycker om.

• Lena

Han är spelberoende han kommer inte kunna spela bara lite, inte alls i början iaf och absolut inte wow.

• Anonym (Trist)

Ville han verkligen ha barn? Han verkar ju ha noll koll på vad det innebär. Om ham yycker att fet är tråkigt att vara med dig så kommer han ju dö största tråkdöden när han är föräldraledig och inte får spela. Eller så spelar han iallafall och barnet får ligga själv och skrika...

Han kan inte ens sluta spela för dig nu när ni är själv. Hur ska han klara det sen?

När började spelandet? Ni har ju nån gång tyckt att det var en bra idé att få barn så allt måste ha varit bra ganska nyligen. Varför gick han från bra pappamaterial till omogen partner och sämsta tänkbara pappamaterial?

Är det samma kille som du blev gravid med för något år sedan?

• Minimalen

Det där om att han "kan sitta med dig och ha tråkigt" borde vara en varnigsklocka. Nä han vill inte ha en partner utan snarare en mamma. Men vill du ha honom kan du ju börja med att säga att du inte tvättar något som inte ligger i tvättkorgen. Att han får laga mat på helger. Sen kan ju du se till så att du jobbar helger så han får ta hand om barnet då.

• Söder73

Nu låter jag som en gammal tant men måste säga att just spelet WOW verkar väldigt beroendeframkallande. Jag har sagt till min bonusson att han inte får spela det. Han behöver gå till en terapeut nu! Och släng ut datorn!

• Anonym (inte bra)
    Minimalen skrev 2017-06-01 11:39:47 följande:

Det där om att han "kan sitta med dig och ha tråkigt" borde vara en varnigsklocka. Nä han vill inte ha en partner utan snarare en mamma. Men vill du ha honom kan du ju börja med att säga att du inte tvättar något som inte ligger i tvättkorgen. Att han får laga mat på helger. Sen kan ju du se till så att du jobbar helger så han får ta hand om barnet då.

Verkligen, håller med.
    Om nån sa så till mig hade jag gjort slut samma dag ärligt talat. Inte sjutton bil man vara ihop med någon som ser det som så himla trist och waste of time, att äta ihop med mig eller göra något annat ihop med mig.

Ja nu ska ni ha barn men det är ju redan som om ni bara delar hushåll men lever två helt olika liv. Inte lär det bli bättre när barnet kommer - du vet ju vem det är som kommer ta hand om det dygnet runt - just det, du! 
    han vill kunna ta det lugnt på helgerna skrev du. Bara en sån sak kan han ju glömma när ni får en bebis i hemmet. nej just ja, du tar ju hand om det.  osv. 

Du fixar mat, tvätt osv, han jobbar och sen lever han som en ungkarl. 
  • Anonym (Tråkigt)

Om han tycker:

" Får också höra "Jag tar väl bort det då, så jag kan sitta och ha tråkigt med dig istället"

Då är det nog inget o ha, det är ju du som är hans partner och inte datorn!
  • isofija

Låter som ett riktigt beroende och inget han kan styra över.
    Ta en allvarlig diskussion om hur er vardag ser ut nu och hur han ser framför sig att det ska vara när barnet kommer och försök nå fram till något där.

Om han inte är villig att jobba med det här så ser jag det som rätt svårt att något ska förändras.. visst man kan ju hoppas att han blir helt förändrad när barnet kommer men tycker det verkar väldigt vanligt att män har lite svårt i början att känna sig delaktiga osv så tror inte på någon mirakellösning..

Parterapi kanske är lättare för honom att gå med på en egen terapi?
    Stå upp för dig själv och din oro,  låt inte tiden bara gå för det mår du bara sämre av, se till att kräv att det blir en förändring.

Svar på tråden databeroende sambo och snart barn