Anonym (A) skrev 2017-06-01 11:07:19 följande:
Åh, jag känner igen mig. Han hade redan från början, precis som din verkar ha, krav på att allt bara ska funka. Trots att det var en ny situation för mig och jag hade ett helt annat utgångsläge än honom. Han kunde inte för ett liv förstå varför det var känsligt för mig med mamman i början, varför jag inte bara tog mig till barnet och gjorde det som han tyckte var självklart och så vidare. Och han kunde inte heller för sitt liv förstå vad HAN skulle kunna göra för att hjälpa mig, trots att jag i princip sa det till honom. Han har varit väldigt mycket allt eller inget, och vi har haft (och har fortfarande) ganska olika föreställningar om hur vi vill ha det. Har du pratat med din sambo om det?
Ja, jag har försökt att prata med honom om det. Jag känner aldrig att han vill förstå mig i en diskussion. Jag kan lägga fram ett problem och han kan inte alls förstå det. I alla fall inte så länge vi diskuterar det men jag kan märka på saker han gör senare att han försöker. Jag tyckte förr att jag kunde prata med min sambo om det här, han förstår i alla fall att jag tycker det är svårt att leva i den här situationen och han har vänner som har liknande situation som jag som han pratar med ibland, så han vet att det finns andra som också kämpar med olika saker. Men när ett problem uppstår så är det väldigt svårt för oss att föra en lugn diskussion kring det.
Jag tror att i vårt fall har vi inte haft så höga förväntningar från början, men sen har man ju ändå alltid sina förväntningar och när det väl blir något problem så kommer det till sin spets.
Jag ser det så här att han har ett större ansvar för att det ska fungera eftersom han ska se till både sitt barns bästa och se till att hans sambo (jag) mår bra, eller åtminstone inte mår dåligt. Om jag mår dåligt av något i en situation så måste han åtminstone lyssna och vilja hjälpa till. Men där kan man få rakt motsatta svaret. Jag har bokstavligen fått höra att han inte kan göra något, och då har han inte ens försökt ta reda på vad jag skulle önska av honom. Det är ganska nedslående att få som svar när man försöker ta upp ett problem.