• Mila

Vad är det för fel på min dotter?

Min dotter har allergi mot björkpollen och får astma i samband med detta. Det brukar hålla i sig mellan april-juli. För ca 1,5 månad sedan fick hon byta medciner och det funkade toppen. Men för ca 3 veckor sedan fick hon världens problem med astma och hostar väldigt mycket oavsett vila eller under ansträngning. Jag åkte till vcjour för ca 2 veckor sedan där de lyssnade på henne och tog infektionsprov som var utan anmärkning. Vi höjde medcinerna men astman och hostan är kvar.

I måndags vaknade hon med 39,5 i feber. Tempen pendlade mellan 39-40 under 1,5 dygn. Inga andra symptom. Sen igår kväll och nu ikväll har hon 38,2 i temp när hon vilat i soffan. Räknas det som feber? Vad kan problemet vara?

Jag har ringt barnkliniken 2 ggr och får till svar att vi ska höja astmamedicinen och blir det värre ska vi kontakta vc eller barnakuten.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Vad är det för fel på min dotter?
  • Almina

Har ni höjt astmamedicinen? Tar hon maxdos nu? Pratade du med barnkliniken före eller efter hon fick feber?

• Mila
    Almina skrev 2017-06-01 20:08:02 följande:

Har ni höjt astmamedicinen? Tar hon maxdos nu? Pratade du med barnkliniken före eller efter hon fick feber?

Vi har kört på maxdos med kortisoninhalatorn men fick bara göra det 4 dagar. Luftrörsvidgande kör vi maxdos med. Ingen förbättring alls :( Jag pratade med kliniken innan febern och igår.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Almina
    Mila skrev 2017-06-01 20:17:45 följande:

Vi har kört på maxdos med kortisoninhalatorn men fick bara göra det 4 dagar. Luftrörsvidgande kör vi maxdos med. Ingen förbättring alls :( Jag pratade med kliniken innan febern och igår.

Febern beror ju antagligen på en infektion, och då brukar man behöva öka medicindosen. Är andningsbesvären varken bättre eller sämre?

Vid försämring skulle jag kontakta barnakuten och om det är fortsatt dåligt (men inte försämrat) imorgon skulle jag kontakta vårdcentralen.
  • Mila
    Almina skrev 2017-06-01 21:17:33 följande:

Febern beror ju antagligen på en infektion, och då brukar man behöva öka medicindosen. Är andningsbesvären varken bättre eller sämre?

Vid försämring skulle jag kontakta barnakuten och om det är fortsatt dåligt (men inte försämrat) imorgon skulle jag kontakta vårdcentralen.

Andningen är okej. Det är mer hostan och slemmet som är jobbigt :(

Får se hur hon mår imorgon.

Tack
  • Canadasvensk

Hade asma som barn och allergi hela mitt liv. Dock gav det aldrig "resultat" när jag tog allergi test.

Träffade sen en läkare som bad mig rensa näsan med typ salt vatten.

Hittade den här när jag googlade: https://www.apoteket.se/produkt/nasaline-1-st-205467/

Kommer inte lösa problemet helt men kanske mildra i framtiden.

Stark rekommenderat och ger inga bivarkningar.

Svar på tråden Vad är det för fel på min dotter?