• Anonym (worried)

Vågar inte gå in i relationer för att jag är så himla livrädd för separationer så jag vågar inte ta riskena att bli lämnad.

Som rubriken lyder, och jag är bara 20 år. Har alltid känt såhär. Hur kommer jag orka leva hela livet antingen ensam eller att vara livrädd att bli lämnad?

• Svar på tråden Vågar inte gå in i relationer för att jag är så himla livrädd för separationer så jag vågar inte ta riskena att bli lämnad.
  • Anonym (Kille)

Våga. Om man aldrig chansar blir man ju definitivt ensam.

• sebbe420

Du kan jobba på detta t ex tillsammans med en psykolog. Man måste väl också acceptera att separationer är en del av livet. Man kan försöka undvika dom så länge det går men vi drabbas alla av separationer förr eller senare, så det kanske är bättre att lära sig gå igenom dom istället för att undvika att forma relationer. Och det är ju inte bara kärleksförhållanden som kan ta slut. Ska du inte ha några vänner heller?

• Anonym (Ja)

Du kan ju inte bara acceptera något av alternativen

. Gå till en psykolog först och ta itu med separationsångesten så att du kan ha ett sunt förhållande. Träffa någon och ta det sen som det kommer. Det kan ju faktiskt va du som vill lämna relationen också. Om det ens tar slut.

Sluta larva dig. Man överlever

• Anonym (s)

Jag är 35år och haft 3 långa relationer alla som sambos. Är nu inne på min fjärde relation som särbo, vi har vart tillsammans i snart 6 år. Det jag känner efter 3 krossade förhållanden är att jag inte bara orkar bli sambo igen för jag orkar verkligen inte med allt som blir vid ett uppbrott. Det har blivit min stora rädsla! Är du rädd för att  lämnad eller av allt som kommer med det praktiska?

• Anonym (E)

Flytta inte ihop direkt.Om det känns rätt,kan han flytta hos dig istället.Om ni skulle separera så har du ett hem kvar.Ett problem mindre.

Svar på tråden Vågar inte gå in i relationer för att jag är så himla livrädd för separationer så jag vågar inte ta riskena att bli lämnad.