• Anonym (Kliande armhåla)

Istället för kortisonsalva

Jag har problem med kliande eksem i mina armhålor, håller på att bli galen! Använder mild tvål, oparfymerad deo, försöker undvika att raka mig. Har tidigare haft psoriasis, detta känns som något liknande.

Finns det någon med erfarenhet av detta och kan tipsa om något läkande utan kortison i? Hemskt gärna något basic nopoo men inget måste..

• Svar på tråden Istället för kortisonsalva
  • Anonym (Aloe vera gel)
    Anonym (Kliande armhåla) skrev 2017-06-02 07:53:24 följande:

Jag har problem med kliande eksem i mina armhålor, håller på att bli galen! Använder mild tvål, oparfymerad deo, försöker undvika att raka mig. Har tidigare haft psoriasis, detta känns som något liknande.

Finns det någon med erfarenhet av detta och kan tipsa om något läkande utan kortison i? Hemskt gärna något basic nopoo men inget måste..

Aloe vera gel. Hjälper även några timmar mot svettlukt om man inte luktar starkt eller är väldigt fysisk. (Du behöver kanske inte raka dig med hyvel utan kan använda en trimmer.)
    Anonym (A) skrev 2017-06-02 07:56:36 följande:

Kokosolja

Kokosolja har jag testat, smörjer in på kvällen så det får verka i lugn och ro över natten. Såhär en månad senare har jag fortfarande inte fått något resultat tyvärr..
    Anonym (Aloe vera gel) skrev 2017-06-02 09:27:00 följande:

Aloe vera gel. Hjälper även några timmar mot svettlukt om man inte luktar starkt eller är väldigt fysisk. (Du behöver kanske inte raka dig med hyvel utan kan använda en trimmer.)

Aloe Vera har jag inte testat än! Jag undviker deo dom dagar jag är ledig, men när jag jobbar "måste" jag ha. Trimmer var ett smart tips!
  • Suddirutten

Detta kanske låter helknäppt men ta och skrubba med kaffesump i duschen. Jag får ofta eksem i armhålorna också och med kaffe behöver jag bara skrubba 2 gånger innan eksemet är helt borta, kortisonkrämen är inte alls lika effektiv. Prova! Du kan även googla eczema coffe scrub för att se före- och efterbilder från andra.

• Anonym (K)

Mina tips är grundade på erfarenheter av atopiska eksem. Vet självklart inte hur applicerbara de är på just dina eksem.

Mjukgörande flera gånger om dagen över hela kroppen, undvik vatten, lufta gärna så mycket som möjligt, undvik alla uttorkande medel inklusive tvål och deo. Undvik luftkonditionerade utrymmen. Canoderm och locobas är väl kanske inte nopoo men du kanske kan överväga att använda det under en period och gå över till mer naturliga medel när det börjar läka ut. Babyprodukter är ofta väldigt milda och och snälla mot känslig hud. A och O är att få fukten att stanna i huden.

Jag är själv ett stort fan av kortison och fattar inte varför man väljer bort det när eksemen är som värst, men dessa råd hjälper förebyggande för mig.

Suddirutten skrev 2017-06-02 11:31:28 följande:

Detta kanske låter helknäppt men ta och skrubba med kaffesump i duschen. Jag får ofta eksem i armhålorna också och med kaffe behöver jag bara skrubba 2 gånger innan eksemet är helt borta, kortisonkrämen är inte alls lika effektiv. Prova! Du kan även googla eczema coffe scrub för att se före- och efterbilder från andra.

Ska kolla upp detta! Tack för tips :)
    Anonym (K) skrev 2017-06-02 11:51:07 följande:

Mina tips är grundade på erfarenheter av atopiska eksem. Vet självklart inte hur applicerbara de är på just dina eksem.

Mjukgörande flera gånger om dagen över hela kroppen, undvik vatten, lufta gärna så mycket som möjligt, undvik alla uttorkande medel inklusive tvål och deo. Undvik luftkonditionerade utrymmen. Canoderm och locobas är väl kanske inte nopoo men du kanske kan överväga att använda det under en period och gå över till mer naturliga medel när det börjar läka ut. Babyprodukter är ofta väldigt milda och och snälla mot känslig hud. A och O är att få fukten att stanna i huden.

Jag är själv ett stort fan av kortison och fattar inte varför man väljer bort det när eksemen är som värst, men dessa råd hjälper förebyggande för mig.

När jag hade psoriasis så fick jag starkaste steroiderna kombinerat med ljusbehandling- fungerade helt ok. Men med biverkningar och speciellt där det är tunn hud som just armhålor (och ansikte osv) rekommenderar inte ens läkarna kortisonbehandling. Annat än receptfritt på apoteket isf. Kan jag slippa det så gör jag gärna det:)

Produkter med karbamid svider helt fruktansvärt, så canoderm går bort. Vet dock inte hur det är med locobasen..

Annars använder jag enbart barnprodukter, weledas serie, till både hud och hår.
  • Gryntroll

Jag har sedan barnen var bebisar varit förtjust i Bepanthen som mjukgörande och skyddande salva. När nu sonen fick torr-eksem i vintras hittade jag Bepanthen anti-exem, och den var jätttebra! Huden läkte och eksemen försvann snabbt. Så det är mitt tips.

• Anonym (Abc)

Väldigt udda och kanske svårt att fixa men jag använde frugans bröstmjölk på mina i armvecken. Det är 12 år sedan och jag har aldrig sett till dom igen. Hade haft dom i 15 år före.

• Anonym (T)

Kolla upp så att det inte är svampinfektion. I så fall finns ju receptfria medel på apoteket. Vet att det är ganska vanligt just i armhålorna.

Gryntroll skrev 2017-06-02 21:36:26 följande:

Jag har sedan barnen var bebisar varit förtjust i Bepanthen som mjukgörande och skyddande salva. När nu sonen fick torr-eksem i vintras hittade jag Bepanthen anti-exem, och den var jätttebra! Huden läkte och eksemen försvann snabbt. Så det är mitt tips.

Ska kika på detta, tusen tack!
    Anonym (Abc) skrev 2017-06-02 21:39:20 följande:

Väldigt udda och kanske svårt att fixa men jag använde frugans bröstmjölk på mina i armvecken. Det är 12 år sedan och jag har aldrig sett till dom igen. Hade haft dom i 15 år före.

Åh jag som nyss slutat amma! Hade det bl.a på sonens röda rumpa- hur bra som helst!
    Anonym (T) skrev 2017-06-02 21:45:31 följande:

Kolla upp så att det inte är svampinfektion. I så fall finns ju receptfria medel på apoteket. Vet att det är ganska vanligt just i armhålorna.

Här inte ens tänkt på att det kan vara svamp! Är det något vårdcentralen får kolla på isf?
  • Minimalen

Om det är svamp så kan du gå in i duschen och spola av och sen gnugga in mjällschampo. Låt verka några minuter och skölj av. Gör om nästa dag. Jag brukar göra det när jag får svamp under bröstet. Kom på detta när jag försökte få bort svamp. (Tänkte att eftersom mjäll ofta kommer av svamp så kanske den tar bort annan svamp).

Minimalen skrev 2017-06-03 07:14:11 följande:

Om det är svamp så kan du gå in i duschen och spola av och sen gnugga in mjällschampo. Låt verka några minuter och skölj av. Gör om nästa dag. Jag brukar göra det när jag får svamp under bröstet. Kom på detta när jag försökte få bort svamp. (Tänkte att eftersom mjäll ofta kommer av svamp så kanske den tar bort annan svamp).

Sambon har fungoral hemma, så jag testar detta redan under dagens dusch! Så får det bli lite tea tree oil blandat med kokosolja under natten. Hoppas hoopas! Googlat lite om svamp i armhålorna nu på morgonen och det känns inte helt omöjligt att det kan vara det.. varit helt inställd på eksem då jag haft psoriasis och problem med torr hud osv.

Inte bästa bilden, men såhär ser det ut. Kliar som tusen myggbett! Där insmord med kokosolja, annars är det inte så blött som det ser ut.
  • Anonym (Ankan)

Har du bebis hemma har du säkert Inotyol-salva med?

Jag brukar testa med kokosolja först om det är något, prickar, röda utslag, röd rumpa osv, den salvan är grym! Finns receptfritt på Apoteket.

• Anonym (Ankan)

Ledsen för snurrigt inlägg, testar som sagt med kokosolja först ett par dagar, hjälper inte det så blir det inotyol-salva, så brukar det försvinna över natten.

• Anonym (B)
    Anonym (Kliande armhåla) skrev 2017-06-03 10:57:59 följande:

Inte bästa bilden, men såhär ser det ut. Kliar som tusen myggbett! Där insmord med kokosolja, annars är det inte så blött som det ser ut.

Ser ut som att du har blåmärken efter sprutor typ :s
    Anonym (Ankan) skrev 2017-06-03 20:03:03 följande:

Ledsen för snurrigt inlägg, testar som sagt med kokosolja först ett par dagar, hjälper inte det så blir det inotyol-salva, så brukar det försvinna över natten.

Nej, har weledas motsvarighet men kan sånt verkligen hjälpa om det skulle röra sig om svamp?
    Anonym (B) skrev 2017-06-03 23:20:23 följande:

Ser ut som att du har blåmärken efter sprutor typ :s

Det är väldigt mörkt så ja, men något blåmärke är det verkligen inte :) och såvitt jag vet har ingen stuckit någon spruta i min armhåla- någonsin..
Svar på tråden Istället för kortisonsalva