Anonym (K) skrev 2017-06-02 11:51:07 följande:
Mina tips är grundade på erfarenheter av atopiska eksem. Vet självklart inte hur applicerbara de är på just dina eksem.
Mjukgörande flera gånger om dagen över hela kroppen, undvik vatten, lufta gärna så mycket som möjligt, undvik alla uttorkande medel inklusive tvål och deo. Undvik luftkonditionerade utrymmen. Canoderm och locobas är väl kanske inte nopoo men du kanske kan överväga att använda det under en period och gå över till mer naturliga medel när det börjar läka ut. Babyprodukter är ofta väldigt milda och och snälla mot känslig hud. A och O är att få fukten att stanna i huden.
Jag är själv ett stort fan av kortison och fattar inte varför man väljer bort det när eksemen är som värst, men dessa råd hjälper förebyggande för mig.
När jag hade psoriasis så fick jag starkaste steroiderna kombinerat med ljusbehandling- fungerade helt ok. Men med biverkningar och speciellt där det är tunn hud som just armhålor (och ansikte osv) rekommenderar inte ens läkarna kortisonbehandling. Annat än receptfritt på apoteket isf. Kan jag slippa det så gör jag gärna det:)
Produkter med karbamid svider helt fruktansvärt, så canoderm går bort. Vet dock inte hur det är med locobasen..
Annars använder jag enbart barnprodukter, weledas serie, till både hud och hår.