• Anonym (flytt)

Bo permanent i sommarstuga?

På grund av omständigheter så måste jag byta boende. Jag har väldigt få alternativ, men min moster har erbjudit mig att hyra hennes sommarstuga permanent eftersom hon och hennes man inte är intresserade av den, hon har den kvar pga att den funnits i familjen i flera generationer. Jag skulle få hyra stugan för en symbolisk summa, och i princip få fria tyglar att renovera och sköta om stugan och marken som hör till för egna pengar, vilket behövs eftersom ingen har använt stugan på många år.

Jag lockas så klart av erbjudandet, och tänker här stapla upp för- och nackdelar, och vill gärna höra vad ni tycker:

Nackdelar:
    Stugan och tomten behöver behöver renoveras, rensas och fräshas upp.
    Stugan är inte vinterbonad
    Ganska avsides, 1-2 km tll närmaste granne, också sommarhus,1 mil till närmaste livsbutik och 2 mil till närmaste större stad.
    Dåligt med bussar, 3 om dagen går till den större staden, en sent på morgonen, en mitt på dagen och en sent på eftermiddagen.
    500 meter till postlådan.
    Adressen är en avstickare, åker man till adressen som är listad hamnar man på fel sida av en privat, bommad väg, man måste beskriva vägen dit till oinvigda. 

Fördelar:
    Runtom den här stugan finns 4 till, som alla ägs av min familj, så på sommarhalvåret är det inte så ensligt. 
    Vatten, avlopp och el finns indraget.
    Fin natur med toppen svampskog inpå knuten.
    Insjö 50 meter bort med privat badstrand insynsskyddad av vass och det faktum att ingen bor i närheten.
    Liten båtbrygga med 2 roddbåtar, fiskeredskap och fiskerättigheter i sjön.
    Några halvhjärtat använda trädgårdsland finns, som en villig kan ta tag i. Jag till exempel.
    Fina cykelleder till byarna och den större staden.
    Billigt som attan eftersom moster bara vill ha en symbolisk summa i hyra.
    Två mataffärer online levererar mat hit ut, men man måste möta dem vid bommen, ca 600 meter.

Vad säger ni, kan man bo så här? Fallgropar? Positivt? Jag har ingen bil, förresten.

• Svar på tråden Bo permanent i sommarstuga?
  • Anonym (Blupp)

Man tager vad man haver!

• Anonym (minion)

Hur skulle du ta dig till jobbet?

• Anonym (F)

Det är ju bättre än inget alls. Problemet är väl vintern? Har du råd att renovera? För annars kan det ju bli riktigt bra just nu. Vill du bo närmare städerna kan du ju flytta sen, men just nu skulle du inte sitta i sjön.

• BuoBä

Är det inte vinterbonat kan det bli svinkallt - alternativt ruggigt dyrt att värma upp - under vintern. Avlopp och vatten kan frysa. På sommarhus tömmer man ofta rören inför vintern för att undvika det.

Det blir också väldigt mörkt ifall det inte finns gatlyktor eller andra hus i närheten. Vissa trivs med det, jag skulle bli mörkrädd.

Beroende på var i landet det är kan snöröjningen fram till närmsta plogade väg bli besvärlig. Även om du inte har bil är det inte kul att behöva pulsa i djup snö ut till bussen. Men finns det någon granne med plog kan de säkert hjälpa till, ev mot avgift. Bör kollas upp i alla fall.

Men, flyttar du dit nu har du rätt många månader på dig att lösa vinterboendet på. Så behöver du bostad akut, ta det och fortsätt titta efter andra alternativ.

Matleveranserna löser du enkelt med en skrinda eller liknande. Det är ju lyx att de kör såpass nära ändå. Jag bor i storstan och har ca 600m till närmsta butik och inte tar jag bilen dit.

Jobbar du och funkar isf busstiderna med arbetstiderna?

• Anonym (flytt)
    Anonym (minion) skrev 2017-06-03 00:42:33 följande:

Hur skulle du ta dig till jobbet?

Cykel, cykel + buss eller gå + buss. Jag kan justera min arbetstid ganska bra så den hamnar innom busstiderna. och byta några timmar till långnattspass för att täcka upp. Det är få som vill ta de där långa nattpassen så det är nog inga problem.
  • Anonym (Man)

Inte vinterbonad = elräkning från helvete om du försöker värma den genom hela vintern. Är den helt oisolerad är det något som måste åtgärdas. O fixa nån värmepump eller vedeldningsmöjlighet.

Jag bor lite som du skriver. För mig hade det inte funkat att åka buss. Men du kanske har då tur att bussen går så att det funkar?

Elcykel kanske är ett alternativ för dig? Eller moped? Jag hade en eu-moped i några år och åka till o från jobbet under vår till den höst.

• Anonym (flytt)
    Anonym (F) skrev 2017-06-03 00:51:49 följande:

Det är ju bättre än inget alls. Problemet är väl vintern? Har du råd att renovera? För annars kan det ju bli riktigt bra just nu. Vill du bo närmare städerna kan du ju flytta sen, men just nu skulle du inte sitta i sjön.

Jag tänker också på vintern. Det kommer nog gå åt en hel del ved, det finns i alla fall 1 vedspis och en kakelugn. De är godkända och sotade, det görs varje år på alla stugorna på en gång, när de ändå håller på, så att säga. 

Och som du säger, det är bättre än inget.
  • Anonym (flytt)
    BuoBä skrev 2017-06-03 00:56:50 följande:

Är det inte vinterbonat kan det bli svinkallt - alternativt ruggigt dyrt att värma upp - under vintern. Avlopp och vatten kan frysa. På sommarhus tömmer man ofta rören inför vintern för att undvika det.

Det blir också väldigt mörkt ifall det inte finns gatlyktor eller andra hus i närheten. Vissa trivs med det, jag skulle bli mörkrädd.

Beroende på var i landet det är kan snöröjningen fram till närmsta plogade väg bli besvärlig. Även om du inte har bil är det inte kul att behöva pulsa i djup snö ut till bussen. Men finns det någon granne med plog kan de säkert hjälpa till, ev mot avgift. Bör kollas upp i alla fall.

Men, flyttar du dit nu har du rätt många månader på dig att lösa vinterboendet på. Så behöver du bostad akut, ta det och fortsätt titta efter andra alternativ.

Matleveranserna löser du enkelt med en skrinda eller liknande. Det är ju lyx att de kör såpass nära ändå. Jag bor i storstan och har ca 600m till närmsta butik och inte tar jag bilen dit.

Jobbar du och funkar isf busstiderna med arbetstiderna?

Jag får kolla upp det där med rören, för det låter ju inte så trevligt om det fryser. 

Jag har inget emot mörker, så det gör inget. 

Jag vet inte hur det är med snöröjningen, men det blir inte så mycket snö här på vintern numera. Stugan ligger en bit upp på ostkusten, ganska nära havet, om ganska är 3-4 mil. Men jag ska kolla upp det också.

Det är ganska akut, men inte urakut. Jag måste inte flytta imorgon, men om en månad ungefär, så det är tajt.

Ja, jag tyckte det var toppen att de levererar mat hit ut. Det gjorde mig lite förvånad. Mamma bara chansade förra sommaren när hon storhandlade till midsommar, och som sagt så hittade de till bommen, så det var bara att ta skrindan och gå och möta. Nu när jag bor i stan så har jag jag ca 300 meter till lilla affären och 1 km tll den stora, så det blir mitt emellan.

Arbetstiderna tror jag går att lösa med lite pussel och lite nattarbete.
  • Anonym (flytt)
    Anonym (Man) skrev 2017-06-03 01:03:00 följande:

Inte vinterbonad = elräkning från helvete om du försöker värma den genom hela vintern. Är den helt oisolerad är det något som måste åtgärdas. O fixa nån värmepump eller vedeldningsmöjlighet.

Jag bor lite som du skriver. För mig hade det inte funkat att åka buss. Men du kanske har då tur att bussen går så att det funkar?

Elcykel kanske är ett alternativ för dig? Eller moped? Jag hade en eu-moped i några år och åka till o från jobbet under vår till den höst.

Jag vet inte vad det kan kosta att isolera, men det finns vedspis och kakelugn som är godkända. Stugan är inte så stor heller, ca 50 kvadrat. 

Nja, tror inte elcykel eller moped är något för mig. Kanske. Jag ska fundera på det.
  • Anonym (Ljuvligt)

När jag och min man träffades skulle vi bo i en sommarstuga på 55 kvm i max 6 månader. Det blev tre år.

Visst gick det en del till elräkningen och till vedinköp men hyran låg på 800 kr i månaden så det löste sig. Detta var inte mer än 15 år sedan så inte förra seklet (2002-2005)

Vi hade dock bilar och 1 mil till närmaste affär. Det var mysigt och så länge vi värme huset var det ju inga problem med rören under vintern.

Idag bor vi också ute på "vischan". Skillnaden är att huset är större och bättre isolerat. Så länge jag är pigg och frisk har jag inga planer på att bo i nån lägenhet. Jag älskar att bo fritt även om det medför att man får jobba mer i sitt boende.

Kolla elavtal, vatten, avlopp och husets kondition. Kanske är det aktuellt för dig att köpa en bil?

Om inte annat så är det ju bara att flytta när du hittat något annat.

• Anonym (Nalle)

Så din "hyra" blir att bekosta renoveringar av huset till året-runt-standard samt sköta underhåll av trädgård osv, så att värdet blir högre den dag dina släktingar ev. vill sälja?

• Anonym (mmmm)

Jag har en sommarstuga och har gått i liknande tankar, att hyra ut den billigt mot att denne någon tar hand om stugan helt enkelt. Då skulle vi skriva ett kontrakt om exakt vad som gäller. Min stuga är dock vinterbonad.

Ska du bo i en icke vinterbonad stuga får du köra massor med extra element eller liknande. Det blir ju också kanske dyrare med busskostnader än du är van och hur ska du sköta din matshopping? Per buss?

Jag kan tänka att det säkert skulle kunna vara en lösning nu typ maj-sept och att du under den tiden försöker hitta något annat tills hösten kommer?

• Anonym (Man)
    Anonym (flytt) skrev 2017-06-03 01:26:42 följande:

Jag vet inte vad det kan kosta att isolera, men det finns vedspis och kakelugn som är godkända. Stugan är inte så stor heller, ca 50 kvadrat. 

Nja, tror inte elcykel eller moped är något för mig. Kanske. Jag ska fundera på det.

Då låter det som att du helt enkelt borde testa o se hur mycket ved det där åt innan du gör nån isolering. Jag förbrukar ved för ca 2000kr per år.
  • Rosebud

Du måste trivas med (bara) dig själv för att bo och leva sådär. Det blir isolerat- åtminstone i en bemärkelse. Splendid Isolation kallade jag den tidsperiod då jag levde året runt i min vinterbonade sommarbostad alldeles ute vid kusten.

Det blir en del planerande och roddande men det är också kul och lärorikt. Jag fuskade med bil, båt och skridskor för att ta mig dit jag skulle. Hade omvärldskontakt via telefon och radio. Ingen teve. Badade mycket vedbastu och åt mycket vilt. Lärde mig koppla av med mycket läsning och fann också att det är skillnad på rödvin och rödvin. Sommartid hade jag besvärande mycket gäster men under vinterhalvåret var det stilla.

Det var ren bekvämlighet som gjorde att jag gav upp projektet. Ogillade arbetspendlingsresorna.

• Flash Gordon

Du hyr. Du kan säga upp hyreskontraktet när du vill. Prova och se om det fungerar.

Se til att det FINNS ett hyreskontrakt. Se till att reglera hur dina eventuella kostnader för att renovera skall räknas av mot den som äger stugan.

Annars är det väl inget märkligt med det hela.

• Anonym (Elin)

Ska du alltsa renovera hennes hus gratis i utbyte mot att fa bo dar? Vet inte om jag tycker att att det later som varldens basta deal..

• Anonym (Jo)

Testa och se hur det fungerar.

Svar på tråden Bo permanent i sommarstuga?