Bo permanent i sommarstuga?
På grund av omständigheter så måste jag byta boende. Jag har väldigt få alternativ, men min moster har erbjudit mig att hyra hennes sommarstuga permanent eftersom hon och hennes man inte är intresserade av den, hon har den kvar pga att den funnits i familjen i flera generationer. Jag skulle få hyra stugan för en symbolisk summa, och i princip få fria tyglar att renovera och sköta om stugan och marken som hör till för egna pengar, vilket behövs eftersom ingen har använt stugan på många år.
Jag lockas så klart av erbjudandet, och tänker här stapla upp för- och nackdelar, och vill gärna höra vad ni tycker:
Nackdelar:
Stugan och tomten behöver behöver renoveras, rensas och fräshas upp.
Stugan är inte vinterbonad
Ganska avsides, 1-2 km tll närmaste granne, också sommarhus,1 mil till närmaste livsbutik och 2 mil till närmaste större stad.
Dåligt med bussar, 3 om dagen går till den större staden, en sent på morgonen, en mitt på dagen och en sent på eftermiddagen.
500 meter till postlådan.
Adressen är en avstickare, åker man till adressen som är listad hamnar man på fel sida av en privat, bommad väg, man måste beskriva vägen dit till oinvigda.
Fördelar:
Runtom den här stugan finns 4 till, som alla ägs av min familj, så på sommarhalvåret är det inte så ensligt.
Vatten, avlopp och el finns indraget.
Fin natur med toppen svampskog inpå knuten.
Insjö 50 meter bort med privat badstrand insynsskyddad av vass och det faktum att ingen bor i närheten.
Liten båtbrygga med 2 roddbåtar, fiskeredskap och fiskerättigheter i sjön.
Några halvhjärtat använda trädgårdsland finns, som en villig kan ta tag i. Jag till exempel.
Fina cykelleder till byarna och den större staden.
Billigt som attan eftersom moster bara vill ha en symbolisk summa i hyra.
Två mataffärer online levererar mat hit ut, men man måste möta dem vid bommen, ca 600 meter.
Vad säger ni, kan man bo så här? Fallgropar? Positivt? Jag har ingen bil, förresten.