• efterfest

Ska på privat visning

Som rubriken lyder, så ska jag och sambon på en privat visning på ett hus vi föll helt pladask för ( på bilderna..) Huset är ett dödsbo och säljs via advokat. Det ligger ute till 100k över värdering. Om vi menar att det är aktuellt att lägg bud, lägger jag utgångspris då eller borde jag smälla till med lite extra? Bör tilläggas att marknaden är ganska stilla här, men objekt blir sålda.

Sitter ju igen med våran lägenhet också, som vi i så fall måste sälja ganska fort.

Hur går detta till egentligen?

Har förövrigt inte sett någon annan kontaktperson än advokaten i annonsen, och det står att den säljs för, och värdering är gjort för personen som dött. Kan det betyda att det inte finns arvingar till denne?

Nån som vart igenom liknande?

• Svar på tråden Ska på privat visning
  • Lena

Lägg 10% under vad ni är beredda att betala och se vad de säger

• Det kommer bli bra

Ska det hållas vanlig visning efter som är utannonserad? är det privat förhandsvisning för bara er eller även för andra? Jag skulle kanske börja med ett bud lite under utgångspris om det är bara ni som tittar, men inte ge ett skambud även om det är ett dödsbo. Skambud kan leda till att någon blir kränkt och inte vill sälja till den, även om det "bara" är en arvinge. Jag skulle också kunna tänka mig att lägga mig precis på utgångspriset. 

Om det däremot var så att ni bodde någonstans där husen försvinner genast skulle jag lägga ett högre bud så att det inte blev vanlig visning. 

• efterfest

Tack för alla svar! Vanlig visning är på tisdag, och vi hade en privat förhandsvisning idag. Dock så var tydligen inte arvingarna överens så alla aktuella bud måste tas på onsdag. Så vi ska alltså vara med på den vanliga budgivningen. Synd tyckte jag, tänkte jag kunde haffa den innan liksom. Plus att det var tre par till som hade fått privatvisning, så trycktet verkar ganska högt :)

Får se hur det går.. vi har bara råd att höja med ca 300-400k över utgångspris..

• Påven Johanna II

Förhandsvisning brukar betyda att spekulanten är villig att betala så mycket för objektet att ägarna går med på att sälja objektet innan den ordinarie visningen. Det i sin tur betyder alltid, åtminstone enligt mina erfarenheter, att budet behöver vara betydligt högre än utgångspriset. 

• Alessia

Varning här! På min ort där det är riv och rafs efter bostäder, har det tydligen i ett par kända fall förekommit privat visning. Samma mäklare. Avsikten har varit att pressa på till ultrasnabb försäljning och undertecknande av köpehandlingar med friskrivningsklausul utan att de presumtiva köparna getts tillfälle och tid att besiktiga bostaden (viktigt att man själv anlitar expertis och inte tror 100% på ev presenterat besiktningsprotokoll från säljaren). En köpare fattade misstankar och det hela kom till lokalpressens kännedom. Ett av husen sägs ha haft allvarliga skador i grunden. Mäklaren lär vara anmäld.

Så se upp! Mycket lurendrejeri där ute.

Svar på tråden Ska på privat visning