• Christi38

    Roadtrip Stockholm-Legoland med små barn

    Vi ska bila från Stockholm via Helsingborg i sommar. Vi kommer antagligen ta E4.an.

    Vi har två barn på 4.5 år och 5.5 år och kommer behöva stanna en del på vägen.

    Tips på bra och roliga platser önskas!!! (Brahehus har vi tänkt stanna på och vi övernattar i Helsingborg en natt)

    Lekplatser, roliga "måsten" på vägen, enkla glass och matställen - var finns sköna häng för vår familj helt enkelt!? :)

  • Svar på tråden Roadtrip Stockholm-Legoland med små barn
  • ttr

    För oss gäller bara att komma fram så vi kör så länge det går och stannar bara för att vi måste tanka, gå på toa osv.

  • Christi38
    ttr skrev 2017-06-03 12:00:35 följande:

    För oss gäller bara att komma fram så vi kör så länge det går och stannar bara för att vi måste tanka, gå på toa osv.


    Om ett par år önskar jag vi kan göra så med, men än så länge behöver vi stanna ofta. De blir emellanåt lite åksjuka... och galet uttråkade!
  • norrlandsflicka

    Har ni provat åksjukemedicin? Har barn som spyr efter 30-40 minuter i bilen om de inte får lergigan. Vi kör med bärbar dvd också när vi åker långt...Och gick då bra åka hela vägen Helsingborg- Billund med bara en kisspaus. Startade tidigt på morgonen då. Barnen var då 3, 5,5 och 7 år. Var tack vare filmerna det flöt på så bra då. Vi köpte bärbara dvd-spelare enkom för den långa bilresan.

  • Christi38
    norrlandsflicka skrev 2017-06-03 14:04:53 följande:

    Har ni provat åksjukemedicin? Har barn som spyr efter 30-40 minuter i bilen om de inte får lergigan. Vi kör med bärbar dvd också när vi åker långt...Och gick då bra åka hela vägen Helsingborg- Billund med bara en kisspaus. Startade tidigt på morgonen då. Barnen var då 3, 5,5 och 7 år. Var tack vare filmerna det flöt på så bra då. Vi köpte bärbara dvd-spelare enkom för den långa bilresan.


    Jo vi har testat åksjukemedicin, funkar bra på ena killen, han blir dock lite avslagen av den så vi ger bara ibland om vi ska åka en bra bit med mycket snirkliga vägar. På andra killen funkar medicinen inte alls tycker jag.

    Vi försöker lyssna på sagor också. Så de inte stirrar ner på en platta för långa stunder.

    Vi gillar pauser när vi ska åka långt. Tycker det är rätt charmigt att få se lite saker också :)
  • norrlandsflicka

    Det är ju såklart kul se saker, men inte om man har tidspress...

    Jobbigt det inte funkar. Skulle inte gå utan för mina barn när vi åker långt. Som tur var klarar de av de korta resor vi gör till vardags, och blir bara åksjuk så de spyr om vi åker långt så man inte behöver ta lergigan till dem så ofta.

    SR har ju poddpaket som man kan ladda ner till mobil eller platta och lyssna på. De gillar mina barn. Det är ju vacker natur på sina håll på resan genom Danmark.

  • Christi38
    norrlandsflicka skrev 2017-06-03 16:53:33 följande:

    Det är ju såklart kul se saker, men inte om man har tidspress...

    Jobbigt det inte funkar. Skulle inte gå utan för mina barn när vi åker långt. Som tur var klarar de av de korta resor vi gör till vardags, och blir bara åksjuk så de spyr om vi åker långt så man inte behöver ta lergigan till dem så ofta.

    SR har ju poddpaket som man kan ladda ner till mobil eller platta och lyssna på. De gillar mina barn. Det är ju vacker natur på sina håll på resan genom Danmark.


    Bra tips med poddpaket!

    Ja det ska bli kul få se lite av Danmark. Inte varit där ikring på 30 år! :)
  • Mandelkanel

    E4:an genom småland är ganska trist. Bara skog och skog. Vi brukar stanna vid Värnamo där det finns flera matställen nära motorvägen att välja på. Brahehus är trevligt men annars kan ni ju köra ner till Gränna för ett längre stopp innan/efter smålandsskogarna. Mysigt för både barn och vuxna (men mycket turister under sommaren). Helsingborg är en trevlig stad med stranden, Kärnan, Pålsjöskogen mm. Kan också rekommendera akvariet utanför Köpenhamn, Den blå planet.

  • Christi38
    Mandelkanel skrev 2017-06-03 20:21:11 följande:

    E4:an genom småland är ganska trist. Bara skog och skog. Vi brukar stanna vid Värnamo där det finns flera matställen nära motorvägen att välja på. Brahehus är trevligt men annars kan ni ju köra ner till Gränna för ett längre stopp innan/efter smålandsskogarna. Mysigt för både barn och vuxna (men mycket turister under sommaren). Helsingborg är en trevlig stad med stranden, Kärnan, Pålsjöskogen mm. Kan också rekommendera akvariet utanför Köpenhamn, Den blå planet.


    Gränna är ju bra med ja! Bra tips!

    Jo sträckan genom Smålands skogar minns jag väl från alla turer som liten till Ronneby. Försökte ofta sova mig igenom...

    Det ska finnas en piratlekplats rätt strandnära i Helsingborg, känner du till den? Jag har inte varit i Helsingborg sedan jag var liten så jag minns ingenting.
  • Koala

    Vi åkte också från Stockholm till Legoland nyligen, fast åkte till Göteborg och tog färjan över till Fredrikshamn och sov en natt på hotell där.
    Vi åkte E4:an till Jönköping.
    Vårt första stopp blev på McDonalds i Nyköping, de har ju frukost och en liten klätterställning utomhus.
    Nästa paus var på en trevlig rastplats längs E4:an som heter Svartåns rastplats, den ligger mellan Mantorp och Mjölby (googla för att se var).
    Där fanns toaletter, bänkar och bord, samt en trevlig lekplats med gungor och klätterställning.
    Mina barn är 4 och 5 år och de hade roligt en lång stund.
    Trevlig resa!

  • Christi38
    Koala skrev 2017-06-03 22:23:32 följande:

    Vi åkte också från Stockholm till Legoland nyligen, fast åkte till Göteborg och tog färjan över till Fredrikshamn och sov en natt på hotell där.
    Vi åkte E4:an till Jönköping.
    Vårt första stopp blev på McDonalds i Nyköping, de har ju frukost och en liten klätterställning utomhus.
    Nästa paus var på en trevlig rastplats längs E4:an som heter Svartåns rastplats, den ligger mellan Mantorp och Mjölby (googla för att se var).
    Där fanns toaletter, bänkar och bord, samt en trevlig lekplats med gungor och klätterställning.
    Mina barn är 4 och 5 år och de hade roligt en lång stund.
    Trevlig resa!


    Svartån ska jag hålla koll efter. Lekplatser gillas :)
  • NELJ

    Vi ska till Legoland bästa helg så jag hänger på tråden. Undrar dock främst om nån trevlig rastplats mellan Köpenhamn och Billund? Vi tar nattåg till Kasturp och bilar därifrån.

Svar på tråden Roadtrip Stockholm-Legoland med små barn