Tomhet och utmattad(?)
Hej alla föräldrar.
Kan den som orkar sätta sig i detta försöka ge mig "förklaring"?
Födde första barnet 1 Juli 2016. Hade en psykiskt jobbig graviditet då jag fick typ åldersnoja och fruktansvärd förlossningsrädsla. När bebis kom var det en oerhört lättnad, jag kände mig levande igen och det fanns inga bekymmer alls. Men kan tillägga att jag dragits med förlossningsrelaterade skador som jag har fått kämpa för, för att få hjälp hos läkarna (dagsläget är rätt okej nu) men processen har inneburit mkt möten.
Bebistiden har gått jättebra. Vi har delat väldigt lika "på ansvar" och hemmet.
Jag har studerat samtidigt distans, men har egentligen sen födelsen vart på campus varje fredag (då har partnern vart hemma med liten). Detta innebar mkt jobb för att ta sig till skolan, dels pumpa på nätterna och även pumpa i skolan för att lätta på trycket.
Jag har frivilligt och villkorslöst tagit alla nätter och mornar sen liten föddes, då jag absolut inte sett detta som varken jobbigt eller svårt - helt och hållet eget val.
Partner tar mkt ansvar. Städar och tar liten lika mkt som jag. Jag studerar när liten sover för natten och har lyckats klara alla uppgifter i skolan.
Sedan den 1 juni är de partners tur attt vara F-ledig och den sista månaden innan de innebar de mkt arbete för partner på jobbet. I maj hade partner förutom sina vanliga arbetstider dagtid, även kvällsarbete ca 2-3 dagar i veckan hela månaden, vilket innebar fullt ansvar för mig att både rådda litens alla behov, hemmet, studier etc.
2 dagar innan partners tur att vara hemma var de som jag nådde en botten(?) jag Köndd bara att alla måsten, ströp mig. Jag mår inte AS dåligt, men känner mig så tom och bara urholkad på ngt sätt. Minsta "måste" nu får mig att känna mig tom. Jag känner konstigt även att jag inte känner mig så uppskattad för all den tid jag offrat "från mig själv", för all den tid parter fått för att förvalta på jobbet under kvällar (jag vet att de är ett jobb, samtidigt är de ju min tid som jag får avstå för att partner skall kunna göra sitt) jag förstår att fe kan låta konstigt, hoppas innerligt ni kan förstår lite hur jag menar?
Dela gärna tankar, erfarenheter.. jag vill inte känna mig som ett vandrande skal.