• hajnor

Tips på Memory foam madrass som INTE är tempur

Nu är det dags att köpa ny madras. Vår trogna Farhenheit memory foam, inköpt på Boconcept för 11 år sedan, har nu börjat mögla =/
    Jag har fram tills nu varit supernöjd med madrassen, varken jag eller sambon har haft några som helst problem med ryggen så länge vi sover på den madrassen. Det sjäkvklara valet för oss var att köpa en ny likadan, men det verkar som dessa slutat säljas!?

Är alltså på jakt efter en memory foam madrass, gärna 180*200 cm. Tempur är för dyrt för oss då vi behöver ny säng också. Madrassen kan kosta runt 10 000 kr.
    Hittade JÄTTEBILLIGGA memory foam madrasser på Vidaxl, men det var nästan lite för billigt så att man blir misstänksam(3-5000). Å andra sidan har ju IKEA också madrasser i den prisklasssen, men just memory foam är man ju inställd på att det ska vara dyrare...

Tips?

• Svar på tråden Tips på Memory foam madrass som INTE är tempur
  • Tihi

Jag känner inte till märkena du pratar om men IKEA borde väl vara ett ganska säkert och prisvärt kort? IKEA får ju väldigt ofta höga betyg för sina sängar. Jag har en Tempur som jag älskar och ska själv köpa en memory foam till gästrummet nu i dagarna och tänkte köpa den på IKEA så är det någon som kan hjälpa mig (och TS) med vilken modell som är bra därifrån så vore det ju toppen. Skrattande 

• Annelie 76

Jysk har också memoryfoam som är billiga. Jag tror man får betala en hel del för märket på tempurmadrasserna och inte bara för funktionen...

• Tihi
    Bestemor skrev 2017-06-03 17:46:36 följande:
    Ikeas är bra faktiskt. Jag är nöjd med den.
    Vet du vilken modell du har?
  • hajnor
    Tihi skrev 2017-06-03 17:59:48 följande:
    Undrar också! Visste inte att de hade. De har en Latexmadrass (MATRAND), kan det vara den?
  • Bestemor
    Tihi skrev 2017-06-03 17:59:48 följande:

Vanlig memory foam madrass.

Eller menar du storlek? I så fall 120×200 cm
  • Tihi
    Bestemor skrev 2017-06-03 19:33:20 följande:
    Vanlig memory foam madrass.
    Eller menar du storlek? I så fall 120×200 cm
    Deras madrasser brukar ha olika namn, Tafjord etc, så det var det jag menade.
  • Tihi

Jag tror att jag har läst nångång nånstans att IKEAS memory foam madrasser säckar ihop i mitten om man har en bred modell. Är det någon som vet om det stämmer för det är ju hemskt att rulla mot ett hål i mitten i en säng.

• hajnor

Nu hittar jag en en modell som heter TUSSÖY, som är en 7 cm tjock bäddmadrass av memoryskum. Undrar vad man borde kombinera den med för resårmadrass? Suck. ville ju bara kunna klicka hem en madrass+säng idag, men nu verkar det som jag måste ta mig ut och prova ändå....

För övrigt hittade jag en 180 cm tempur madrass på rea för 15,000, är också lockande...Tempur är den enda (som jag hittar) där HELA madrassen är i memory foam, övriga märken (typ Jysk etc) har endast ett övre lager (typ2-3 cm) av memoryskum. Visst betalar man en slant för märket, men det verkar ju för tusan inte finnas några direkta konkurrenter?

• fjanten
    Tihi skrev 2017-06-03 20:14:41 följande:

Jag tror att jag har läst nångång nånstans att IKEAS memory foam madrasser säckar ihop i mitten om man har en bred modell. Är det någon som vet om det stämmer för det är ju hemskt att rulla mot ett hål i mitten i en säng.

Det där händer egentligen med samtliga bäddmadrasser om man inte ser till att ligga över hela madrassen (alltså inte bara ligga på samma ställe av madrassen varenda natt), och att man vänder på madrassen några gånger under det första halvåret. Så spelar vikten såklart sin roll...

TS, jag har inga egentliga tips till dig. Dock råder jag dig att inte köpa "vad skit som helst" Kanske slutar med att ni får lägga ut pengarna igen om kvalitén inte håller er standard (och ångerrätten inte håller i och med att madrassen använts av er).
  • Tihi
    fjanten skrev 2017-06-03 20:39:21 följande:
    Det där händer egentligen med samtliga bäddmadrasser om man inte ser till att ligga över hela madrassen (alltså inte bara ligga på samma ställe av madrassen varenda natt), och att man vänder på madrassen några gånger under det första halvåret. Så spelar vikten såklart sin roll...

TS, jag har inga egentliga tips till dig. Dock råder jag dig att inte köpa "vad skit som helst" smile5.gif Kanske slutar med att ni får lägga ut pengarna igen om kvalitén inte håller er standard (och ångerrätten inte håller i och med att madrassen använts av er).
    Jag vände faktiskt på bäddmadrassen igår. Skrattande Den är ganska ny så onödigt att förstöra den genom att inte vända på den. Jag har en Tempur bäddmadrass, är det bara bäddmadrassen som får den där gropen jag talar om eller brukar den riktiga madrassen få gropen också?

TS, om du har hittat en äkta Tempur för bara 15 000 ska du såklart slå till! Den är suverän.

Jag är fortfarande inne på IKEA till gästrummet så om någon vet en bra "tempur"madrass därifrån så får ni gärna skriva vad den heter.

• fjanten
    Tihi skrev 2017-06-05 17:00:28 följande:

Jag vände faktiskt på bäddmadrassen igår. Den är ganska ny så onödigt att förstöra den genom att inte vända på den. Jag har en Tempur bäddmadrass, är det bara bäddmadrassen som får den där gropen jag talar om eller brukar den riktiga madrassen få gropen också?

TS, om du har hittat en äkta Tempur för bara 15 000 ska du såklart slå till! Den är suverän.

Jag är fortfarande inne på IKEA till gästrummet så om någon vet en bra "tempur"madrass därifrån så får ni gärna skriva vad den heter.

Det är främst bäddmadrassen det handlar om (mycket tunga personer kan med tiden även få en "grop" i pocketmadrassen / ribbotten, men då beror det på att fjädrarna tappar spänsten pga tung vikt över lång tid). Man får inte NÖDVÄNDIGTVIS "grop-i-mitten"-problemet om man inte vänder på bäddmadrassen och/eller sover över hela sängen, men det är ju trist att chansa. Vikten spelar också roll, och är man tung så är det ännu viktigare att ha hand om madrassen på en gång
  • EmiliLönneberga

Jag kan verkligen rekommendera Emma madrass. Jag köpte den för några veckor sedan på nätet och är super nöjd. 

• Glinda från Oz

Jag har IKEA madrassen, den är helt underbar. De första åtta åren var den i riktigt bra skick, idag är den tio år och det är dags att köpa en ny så hållbarheten är inte som tempur.

• Glinda från Oz

Jag glömde säga att jag har en 160 madrass, den är en Sultan Tafjord. Den började säcka ihop på mitten efter åtta år. Idag är den helt ihopsänkt.

• Tihi
    Glinda från Oz skrev 2018-04-10 17:23:13 följande:
    Jag har IKEA madrassen, den är helt underbar. De första åtta åren var den i riktigt bra skick, idag är den tio år och det är dags att köpa en ny så hållbarheten är inte som tempur.
    Det känns som en madrass är ganska äcklig efter 8 år så personligen skulle jag inte ha något emot att byta efter så lång tid även om främsta orsaken är att den har säckat ihop. Vad har du tänkt köpa nu?
  • multebär
    EmiliLönneberga skrev 2018-04-10 17:20:32 följande:

Jag kan verkligen rekommendera Emma madrass. Jag köpte den för några veckor sedan på nätet och är super nöjd. 

Jag letar också efter en ny memory foam madrass men har aldrig hört talas om Emma madrass. Är madrassen gjord av minnesskum? Kan du kanske länka till sidan?
  • EmiliLönneberga
    multebär skrev 2018-04-18 14:53:04 följande:
    Jag letar också efter en ny memory foam madrass men har aldrig hört talas om Emma madrass. Är madrassen gjord av minnesskum? Kan du kanske länka till sidan?

Jag hoppas att jag inte svarar för sent: 

www.emma-madrass.se/

• Glinda från Oz
    Tihi skrev 2018-04-10 17:30:36 följande:

Det känns som en madrass är ganska äcklig efter 8 år så personligen skulle jag inte ha något emot att byta efter så lång tid även om främsta orsaken är att den har säckat ihop. Vad har du tänkt köpa nu?

Jag tvättar överdraget regelbundet så den håller sig fräsch länge. Jag tänkte köpa en likadan ska till IKEA om två veckor.
Svar på tråden Tips på Memory foam madrass som INTE är tempur